راکت‌اندازهای خانواده فجر با توجه به توان و دقت هدف‌گیری و هدایت‌شوندگی به پرکابردترین سلاح در نیروهای مسلح تبدیل شده و کابوسی برای دشمنان به شمار می‌روند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش  خبرگزاری آنا، صنایع دفاعی جمهوری اسلامی تاکنون موفقیت‌های خوبی در طراحی و تولید انواع راکت‌های توپخانه‌ای مورد نیاز نیروهای مسلح بدست آورده است. از جمله این دستاوردها می‌توان به خانواده راکت‌های فجر اشاره کرد. این خانواده شامل راکت‌های فجر۱، فجر۳، فجر۴ و فجر۵ است که هم‌اکنون در یگان‌های نیروهای مسلح به‌کارگیری می‌شوند.

فجر-۱

«فجر-۱» همان راکت‌انداز ۱۰۷ میلی‌متری مینی‌کاتیوشا است که در اصل  ساخت چین است و با نام تایپ ۶۳ شناخته می‌شود. این راکت‌انداز  دارای  برد ۸ کیلومتر و کلاهکی بین ۱,۵ تا ۲ کیلوگرم است و از اواخر جنگ در ایران تولید می‌شد. این راکت‌انداز در ایران با لانچرهای ۱۹ و ۱۱ تایی (برای شناورهای تندرو) ۱۲ تایی ، ۶ تایی چهار تایی  و حتی تکی تولید شده است.

 

فجر-۳

راکت فجر-۳ یک پرتابه تک مرحله با کالیبر ۲۴۰ میلیمتر، طول ۵.۲ متر و جرم ۴۰۷ کیلوگرم بوده و به برد ۴۳ کیلومتر می‌رسد. سرجنگی ۹۰ کیلوگرمی این سلاح که ۴۵ کیلوگرم آن ماده منفجره است قدرت تخریبی خوبی برای انهدام اهدافی چون مراکز فرماندهی و پشتیبانی، مراکز تجمع، پادگان‌ها، فرودگاه‌های نزدیک خطوط رزمی و سایر اهداف دارد.

 

پرتابگرهای این راکت با تحرک بالا برای اجرای حجم آتش بالا و نسبتاً دقیق روی مواضع دشمن نقش مفیدی ایفا می‌کنند. تجهیز یگان‌های توپخانه ای به این راکت اندازها امکان پوشش منطقه‌ای نسبتاً وسیع را در مدت کوتاهی بوجود آورده و با توجه به سرعت مناسب خودروی حامل قدرت تحرک یگان‌های عملیاتی را به میزان زیادی افزایش داده و در عین حال آسیب پذیری واحدها در برابر آتش متقابل دشمن را کاهش می‌دهند.

روی سقف کابین این پرتابگرها آنتن‌های مخابراتی دیده می‌شود که نشان دهنده وجود امکان عملکرد شبکه ای این یگان‌ها است که به نوبه خود دقت آتش کلی را افزایش داده و می‌تواند برای توزیع بهتر اهداف در منطقه بین آتشبارهای موجود به کار رود.

فجر-۴

 اطلاعات کمی از جمله کالیبر ٣٣٣ میلیمتری برای راکت فجر-۴ منتشر شده است. طول راکت فجر-۴ نیز با بررسی تصاویر منتشر شده از این راکت حدود ۵٢٠ سانتی‌متر به‌دست می‌آید.

راکت فجر-۴ یک راکت هدایت‌شونده است که با افزودن بالک هدایتی و در دو مدل توسعه داده شده است و نیز این نسخه دارای یک کاونده اپیتکی برای هدایت در مرحله آخر و ترکیبی از ماهواره و اپیتکی برای هدایت در اختیار دارد.

 

روی سقف کابین این پرتابگرها آنتن‌های مخابراتی دیده می‌شود که نشان دهنده وجود امکان عملکرد شبکه ای این یگان‌ها است که به نوبه خود دقت آتش کلی را افزایش داده و می‌تواند برای توزیع بهتر اهداف در منطقه بین آتشبارهای موجود به کار رود.

در بخش جلویی این راکت نیز شاهد نصب نوعی جستجوگر هستیم که می‌تواند نوعی سیستم هدف‌گیری لیزری یا اپتیکی باشد. این مسئله باعث افزایش شدید دقت راکت مورد نظر می‌شود و توان نقطه‌زنی آن را تقریباً قطعی می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اردیبهشت ۱۳۹۹ طی فیلمی  از پرتاب نسخه هدایت ماهواره‌ای فجر-۴ از یک سوخو ۲۲ خود رونمایی کرد.

فجر-۵

در این بین اما راکت فجر-۵ در انواع مختلفی همچون راکت فجر-۵ دو مرحله‌ای و راکت هدایت‌شونده فجر-۵C هم تولید شده است.

فجر-۵ نوع دوربردتر و مؤثرتری از خانواده فجر بوده که دارای کالیبر ۳۳۳ میلیمتر، جرم ۹۱۵ کیلوگرم که ۱۷۵ آن مربوط به سرجنگی و ۹۰ کیلوگرم آن ماده منفجره است. این راکت ۶۴۸۵ میلیمتری در بیشترین برد، به ۷۵ کیلومتر می‌رسد. خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر۳ است، ولی با پرتابگر چهار لوله‌ای است.

 

نوع دو مرحله‌ای از فجر-۵ نیز تاکنون در چند نمایشگاه عمومی معرفی شده است که بیشتر از ۹ متر طول داشته، به صورت تک‌فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می‌شود. پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به خود موشک دارد و سرعت موشک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد به‌طوری‌که این موشک به برد نهایی حدوداً ۱۹۰ کیلومتر رسیده و شعاع مرگباری سرجنگی از انوع انفجاری شدید آن بالغ بر ۱۰۰ متر است. این راکت از روی پرتابگر چهار لوله‌ای مستقر بر کامیون شلیک می‌شود.

در جریان بازدید فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه در سال ۱۳۹۳، نمونه‌ای از راکت فجر ۵ دیده شد که به عنوان موشک فجر ۵ معرفی شده و در بخش سر جنگی آن بالک‌هایی دیده می‌شود. رونمایی از این راکت هدایت‌شونده در همان زمان هم از چشم تحلیل‌گران بیگانه دور نماند.

نوع ارتقایافته‌ای از راکت فجر-۵ با عنوان فجر-۵C موجود است که در بخش عقبی این نوع راکت یک خروجی گاز متفاوت با فجر-۵ تعبیه شده و بالک‌هایی نیز به بخش عقبی راکت اضافه شده است. درباره مشخصات سامانه هدایتی، برد، سرعت یا وزن و نوع سرجنگی این راکت جدید اطلاعاتی منتشر نشده است و صرفاً می‌دانیم که کالیبر این راکت مانند فجر ۵ قبلی ۳۳۳ میلی متر است و بالک‌هایی برای هدایت در کلاهک این موشک قرار داده شده است.

همچنین سر جنگی در این راکت از نوع جداشونده بوده و به صورت مستقل به سمت هدف حرکت می‌کند؛ لذا با این اوصاف و با توجه به برد کمتر سامانه فجر-۵ به عنوان یک راکت توپخانه‌ای، می‌توان انتظار یک سامانه کاملاً نقطه‌زن را از فجر-۵ هدایت‌شونده داشت که کمک فراوانی به یگان‌های توپخانه‌ای خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه خود راکت نیز بر روی یک کشنده حمل شده و چهار تیر از آن بر روی این خودرو حمل می‌شود، تحرک مناسبی را به این سامانه می‌بخشد.