تالارهای پذیرایی هم‌چنان تعطیلند/ تست کرونا برای شاغلان الزامی نیست

فهرست کسب و کارهای باز و تعطیل اعلام شد+جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه هم‌چنان فعالیت تالارهای پذیرایی ممنوع است، گفت: فعالیت استخرها در مناطق قرمز ممنوع بوده و تمام ورزش‌هایی که دارای تماس فیزیکی و برخورد هستند تعطیل است.
​به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد اظهار داشت: برای اینکه از رفع محدودیت به خوبی استفاده کنیم رعایت 4 محور بهداشت فردی، مواد غذایی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت تجهیزات مهم است.
وی افزود: رستوران‌ها که تا دیروز می‌توانستند با توزیع غذای بیرون بر فعالیت کنند اما از امروز امکان پذیرش مشتری را خواهند داشت، پذیرش مشتری دارای شرایط به خصوصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله بین مشتری است و میزها طوری باید چیدمان شوند که فاصله حداقل یک الی دو متر لحاظ شود، از این طریق 50 درصد ظرفیت رستوران کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دریافت وجه نقد در رستوران ممنوع خواهد بود و بهتر است پرداخت اینترنتی صورت گیرد، رعایت بهداشت فردی برای کارکنان باید شدیدتر باشد و پرسنل از ماسک و دستکش استفاده کنند و تماس فردی به صفر برسد، فاصله افرادی که خدمات ارائه می‌کنند با هم و مشتریان رعایت شود و عرضه مواد غذایی با روکش انجام شود، ادویه و فلفل و نمک باید به صورت یکبار مصرف روی میز قرار بگیرد و پس از ترک مشتری گندزدایی صورت گیرد.

فرهادی ادامه داد: کماکان فعالیت تالارهای پذیرایی ممنوع است، فعالیت استخرها در مناطق قرمز ممنوع بوده و تمام ورزش‌هایی که دارای تماس فیزیکی و  برخورد هستند تعطیل است و قهوه‌خانه می‌تواند بدون عرضه مواد دخانی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: مسوول رستوران باید روزانه وضعیت کارکنان را چک کند و اگر کسی علائم داشت از کارکردن منع شود، تاکنون اثبات نشده که کرونا از طریق مواد غذایی منتقل شود اما ممکن است ویروس پس از پخت غذا به غذا انتقال یابد، حذف سالادبار باید انجام شود و نباید به مردم اجازاه داد که خودشان غذا سرو کنند.

*قهوه‌خانه‌های متخلف پلمپ خواهند شد

وی عنوان کرد: طراحی پروتکل‌ها در حال انجام است و به زودی در اختیار واحدهای صنفی قرار گرفت، نظارت به عهده بازرسان بهداشت محیط است و در این مسیر کماکان از نقش سایر سازمان‌ها استفاده می‌شود امروز طی جلسه‌ای در ستاد تهران درباره نظارت بر فعالیت اماکن تهران انجام شود.

فرهادی در پاسخ به پرسشی درباره ضمانت اجرایی عرضه نشدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها اظهار داشت: کابرد مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها به ویژه قلیان باعث شیوع کرونا خواهد شد، هرچند که این مواد مضرات خاص خود را دارند، از مسوولان امر درخواست کردیم با عرضه قلیان مقابله کنند و اگر مشاهده شود مجبور به اقدام قانونی و پلمپ قهوه‌خانه خواهیم بود.

وی گفت: تنها مرجع تصمیم گیری اصلی مصوبات ستاد ملی کرونا است، مراکز رستورانی و اغذیه فروشی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود، با توجه به نزول موارد بیماری اگر پروتکل‌ها توسط مردم و خدمات دهنده رعایت شود امیدواریم شاهد رشد مجدد بیماری نباشیم.

*توصیه به زائران صحن‌های مقدس

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره پروتکل‌های بهداشتی حرم‌های مطهر و اماکن مقدسه گفت: بر اساس مصوبه صحن‌ها بازگشایی شده و مردم و زائران با رعایت فاصله گذاری وارد صحن می‌شوند، خواندن نماز جماعت در صحن‌ها انجام نمی‌شود و مردم باید از این فرصت جدید با رعایت بهداشت استفاده کنند و زمان زیادی را در صحن نگذارنند و لوازم مورد نیاز مثل چادر و مهر را شخصی استفاده کنند، گندزدایی پس از خارج شدن زائران انجام می‌شود.

*توصیه‌های بهداشتی برای برگزاری مسابقات فوتبال

وی افزود: شروع تمرینات مسابقات فوتبال ابتدا آغاز خواهد شد و برگزاری مسابقات فقط در لیگ برتر و دسته یک خواهد بود و مسابقات شهرستانی و دسته دو و سه منتفی است و انجام ماساژ برای فوتبالیست ممنوع است، سرویس بهداشتی باید گندزدایی شود و توصیه می‌شود از وسایل نقلیه مانند اتوبوس استفاده نشود و افزایش تعداد اتوبوس‌ها صورت گیرد و دوش گرفتن ورزشکاران در منزل انجام شود، برنامه مسابقات سه الی 4 هفته پس از تمرینات و بدون تماشاچی خواهد بود. اگر یک مورد تست پی سی آر ورزشکاران مثبت شد از حضور منع می‌شود و اگر تست مثبت به 5 نفر از یک تیم افزایش یابد تیم اجازه تمرین نخواهد داشت.

* سینماها کماکان تعطیل هستند/ فعالیت سینماها خودروها

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره وضعیت فعالیت سینماها گفت: درخواست‌هایی برای بازگشایی سینماها و تئاتر داشتیم و تنها به دو الی سه سینما خودرو اجازه فعالیت داده‌ایم اما سینماها کماکان تعطیل هستند و اظهار نظر درمورد فعالیت آنها زود است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: بهترین ناظر مردم هستند، تمهیداتی را دیدیم که مشتری با موبایل می‌تواند به سوالات درباره وضعیت بهداشت محیط مرکز پاسخ دهد، از همه توان خودمان استفاده می‌کنیم همه بازرسان درحال آماده باش هستند، از دفاتر خدمات سلامت، بازرسان اتاق اصناف بازرسان سمت و از همه مهمتر نیروی عظیم بسیج استفاده می‌کنیم و هرکسی به طور سازمان یافته نقش خود را انجام می‌دهد تا بی نظمی در نظارت انجام نشود.

*ثبت 200هزار تخلف بهداشتی

تا کنون بیش از 200 هزار مورد تخلف داشته‌ایم که برخورد صورت گرفته است، ویروس در استخر و از طریق آب منتقل نمی‌شود ولی در تردد و رختکن و استفاده از سرویس بهداشتی و بوفه استخر از جمله عواملی هستند که می‌توانند ویروس را منتقل کنند، به دلیل مکان استخر فعالیت استخر در مناطق قرمز ممنوع است و در مناطق سفید با رعایت پروتکل بهداشتی آزاد است و در مناطق زرد نیز با تایید مرکز بهداشت شهرستان منعی ندارد.

*گرما بر شیوع کرونا تاثیر ندارد

وی افزود: تاکنون مستندی درباره تاثیر گرما بر ضعیف شدن بیماری کرونا وجود ندارد در استان خوزستان که گرم است شیوع بالا است و ارتباط معنی داری بین گرمای فصل و تعداد مبتلایان وجود ندارد.

فرهادی افزود: تاکنون برای بازگشایی مهد کودک‌ها تصمیم گیری نشده است، زمانی بحث شد که به مهدهایی اجازه فعالیت دهیم که فرزند شاغلین را پذیرش کنند اما تا کنون تصمیم‌گیری صورت نگرفته است.

*انجام تست «پی سی آر» برای آغاز فعالیت کارکنان الزامی نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره انجام تست کرونا در برخی ادارات گفت: این موضوع در دستور کار وزارت بهداشت نیست و انجام تست پی سی آر برای آغاز به کار کارکنان الزامی نیست.