کرونا همه چیز را دگرگون کرده است. تنها اقتصاد نیست که در اثر شیوع ویروس کرونا دستخوش توفانی ویرانگر شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه خراسان : محاسبات سیاسی نیز از گزند این پاندمی در امان نمانده‌است، از جمله ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های تحلیل گران درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا. قبل از کرونا، ترامپ پیوسته به دستاورد‌های اقتصادی خود در پایین آوردن نرخ بیکاری و رونق بازار سهام و صنعت نفت و گاز مباهات می‌کرد اما با شیوع کرونا، به نظر می رسد همه این‌ها یکباره  در معرض نابودی قرار گرفته است. بیکاری، به شکل چشمگیری افزایش یافته، بازار سهام شاهد خسارت‌های سنگینی بوده و صنعت نفت و گاز در اثر فروپاشی تاریخی قیمت‌های جهانی نفت در معرض ورشکستگی قرار گرفته است. حالا در این شرایط یک بررسی جدید موسسه بروکینگز نشان داده رئیس‌جمهور آمریکا جایگاه خود را در ایالت‌های کلیدی (ایالت هایی که هیچ‌کدام از دو حزب اصلی و نامزدهای آنان پشتیبانی قاطع در آن ندارند و نقشی کلیدی در رای آوردن ساکن بعدی کاخ سفید خواهند داشت ) نسبت به ایالت‌های یک‌پارچه دموکرات یا جمهوری‌خواه، از دست داده است. بنابراین جای تعجب نیست که جو بایدن در ۵ ایالت از ۶ ایالت محل رقابت اصلی شامل پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، فلوریدا و آریزونا پیشتاز است و در کارولینای شمالی هم پابه‌پای ترامپ پیش می‌رود. این ایالت ها به احتمال زیاد تبدیل به «ایالات رقابتی» یا «ایالات‌میدان نبرد» خواهند شد. به علاوه این که در ایالت‌های اوهایو، آیووا و جورجیا که ترامپ باید با فاصله از رقیبش جلو باشد، رقابت تنگاتنگ است. اکنون سوال این است که آیا رئیس‌جمهور ترامپ طوری میدان را در میان عناصر اصلی ائتلافش از دست خواهد داد که بازپس گرفتن آن برایش دشوار باشد؟

 

         لگدمال شدن شعار انتخاباتی

 ترامپ که از ماه ها قبل روی رونق اقتصادی به عنوان یکی از مولفه های  تاثیرگذار در پیروزی اش در انتخابات امید بسته، با آمار فاجعه باری مواجه است. بیش از ۳۶ میلیون نفر از زمان آغاز بحران کرونا در آمریکا به دنبال بیمه بیکاری هستند. نرخ بیکاری که در فوریه (بهمن) ۳.۵ درصد بود اکنون به ۱۴.۷ درصد افزایش یافته است. ویروس کرونا حالا از مناطق شهری دیترویت و شیکاگو به مناطق حومه و پر جمعیت حرکت کرده است؛ روندی که از غرب پنسیلوانیا تا مینه‌سوتا و آیووا مشاهده می‌شود. در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا که دموکرات‌ها آن را «دیوار آبی» می‌خوانند، ۱۹ ناحیه از افزایش دو برابری کرونا طی هفته های اخیر خبر داده‌اند. ترامپ در سال ۲۰۱۶ در تمامی این نواحی پیروز شده بود، به‌جز یکی از آن ها. او در این نواحی با متوسط ۶۵ درصد آرا، پیروز شده بود. حالا دموکرات‌ها قصد دارند مطمئن شوند این اتفاق مجدد رخ نخواهد داد و شیوع این بیماری و سقوط اقتصادی، آن ها را برای رسیدن به این خواسته یاری خواهد کرد. سناتور «شرود براون»، از اوهایو به پولیتیکو گفت: «اقدامات ترامپ خیانت به جنبش کارگران و تضعیف جایگاه آن ها ست.» او تصریح کرد: «از زمان شیوع بیماری او هیچ کمک اساسی به کارگران نکرد.» در پنسیلوانیا نیز نرخ اخراج‌ها و مرخصی‌های اجباری بالا و در این بازه زمانی میزان ثبت‌نام برای دریافت حقوق بیکاری 29.6 درصد بوده است. مینه‌سوتا و اوهایو نیز از وضعیت خوبی بهره نمی‌برند و از هر پنج کارگر یک تن نام خود را برای دریافت حقوق بیکاری ثبت کرده است.

        کاهش حمایت اونجلیست ها از ترامپ

بخش‌هایی از حامیان پرتعداد ترامپ، پروتستان‌های اونجلیک سفیدپوست و سفیدپوستانی هستند که تحصیلاتشان به کالج هم نمی‌رسد.آن ها پشت وی را هرگز خالی نخواهند کرد. هرچند نتایج نظرسنجی اخیر مؤسسه «پیو» نشان می دهد رضایت آن ها از عملکرد ترامپ از 81 درصد در ماه گذشته به 75 درصد رسیده است. این نظرسنجی باید تا حدودی موجب نگرانی رئیس جمهور شود. مسیحیان انجیلی حدود یک چهارم جمعیت رأی دهندگان آمریکا را تشکیل می دهند. آن ها عمدتاً سیاستمداران جمهوری خواه را ترجیح می دهند. حدود 80 درصد از مسیحیان انجیلی در سال 2016 به ترامپ رأی دادند. این تعداد آرا به پیروزی ترامپ در ایالت های مهم نامطمئن مانند پنسیلوانیا و فلوریدا کمک کرد.

        پیرتر ها به جمهوری خواهان پشت می کنند؟

برخلاف حمایت قابل قبول اونجلیست ها، شواهد نشان می‌دهد گروه‌های دیگر دچار تردید شده‌اند. به طور مثال ترامپ توانست «هیلاری کلینتون» دموکرات را در سال ۲۰۱۶ با ۷ درصد (۵۲-۴۵) در گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر پشت سر بگذارد. همین رای دهندگان اکنون در معرض بیشترین خطر ناشی از کووید-۱۹ قرار دارند. حالا، جدیدترین نظرسنجی ان‌بی‌سی-وال استریت ژورنال نشان می دهد «بایدن» با اختلاف ۹ درصد (۵۲-۴۳) در این گروه سنی از ترامپ پیش است. هرگونه بدتر شدن اوضاع در این خصوص، مشکلات مهمی را برای ترامپ به بار خواهد آورد و این فقط در سطح ملی نخواهد بود؛ در ایالت های کلیدی همچون فلوریدا که تعداد بالایی بازنشسته دارد، از آن جا که این گروه سنی بیشتر از سایر گروه‌ها در انتخابات مشارکت دارند، تغییر در همین گروه به تنهایی می‌تواند امید ترامپ را در ایالت‌هایی که رقابت در آن ها شدید است، به ناامیدی تبدیل کند. در حالی که ترامپ برای بازگشایی اقتصاد آمریکا فشار می‌آورد، افراد سالخورده که برایشان از بین رفتن کامل بیماری کرونا نسبت به بازگشت به کار در اولویت است، نارضایتی خود را بروز می‌دهند.

        دشواری جلب رای کشاورزان ناراضی

نشریه «استورم لیک» که در ایالت آیووا منتشر می‌شود، در گزارشی تصریح می‌کند: رتبه ‌بندی ترامپ در ایالت‌های کلیدی مناطق مرکزی آمریکا (میدوست) که در سال 2016 در همه آن ها رای اول را آورده بود، در حال پایین آمدن است. به خصوص در میشیگان، ویسکانسین و آیووا وضعیت ترامپ متزلزل شده است. به دلیل ویروس کرونا قیمت ذرت از ژانویه به این سو، 19 درصد سقوط کرده، وضعیت تولید گوشت و کشتارگاه‌ها بحرانی است و 60 درصد از کارگران کشتارگاه‌ها کرونا گرفته‌اند. وضعیت دامداری‌ها نیز از قبل خراب‌تر شده است و اخباری که درباره خودکشی دامدارها به دلیل ورشکستگی در گوشه و کنار منتشر می‌شود، نشان‌دهنده وضع وخیم دامداری‌هاست. این گزارش پیش‌بینی می‌کند ترامپ جایگاه شکننده‌ای در مناطق میدوست دارد و بایدن می‌تواند برنده این ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر شود. آرای کشاورزان و اقشار کارگری در میشیگان، ویسکانسین و آیووا می‌تواند نقش مهمی در سرنوشت ترامپ در ماه نوامبر داشته باشد.

        بایدن شانس پیروزی دارد؟

بایدن شانس پیروزی دارد؟ «آلن لیشتمن»، استاد رشته تاریخ به ضرب‌المثلی قدیمی اشاره می‌کند که می‌گوید: «وقتی رقیب تو در حال مرتکب شدن خطایی است، هرگز مزاحم او نشو!» به باور لیشتمن در چنین شرایطی جو بایدن نیاز ندارد کار خاصی بکند. باید منتظر بماند تا بحران برخاسته از کرونا رقیب او را در میدان نبرد شکست دهد اما بایدن در گاف دادن ید طولایی داد. از جمله این که در مصاحبه اخیرش گفته بود: آمریکایی‌های آفریقایی تباری که به دونالد ترامپ رای بدهند، «سیاه‌پوست» نیستند. سخنی که باعث شد وی به سرعت عذرخواهی کند. با این حال، به نظر نمی رسد در پایگاه اجتماعی معاون «نخستین رئیس جمهور رنگین پوست آمریکا» تغییری بابت این خطا رخ دهد. اکنون به نظر می رسد یک مهمان ناخوانده که کمتر کسی پیش بینی نقش مهمی برای او در تعیین یکی از قدرتمند ترین رهبران دنیا می کرد، میدان دار این انتخاب حساس شده است .آیا کرونا  روزگار ترامپ در  کاخ سفید را سیاه خواهد کرد ؟ یا این که دوباره تحولی غیر منتظره مثل کشف واکسن و رونق کسب و کار ها ورق را  که اکنون به زیانش چرخیده باز خواهد گرداند ؟