ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا علاوه‌بر آنکه ناتوانی و استیصال آمریکا را نمایش داد، برای طیفی که در داخل کشور، سیاست خارجی را به آمریکا و اروپا خلاصه کرده بود، درس بزرگی داشت.به عبارت دیگر،عرشه نفتکش‌های تحریم‌شکن، کلاس دیپلماسی بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان : تاکنون سه نفتکش با نام‌های فارست، فورچون و پتونیا از ۵ فروند نفتکش‌ جمهوری اسلامی ایران که فرآورده‌های نفتی خود را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند، وارد آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی این کشور شدند.

نفتکش سوم به نام پتونیا دیشب به موقعیت اسکورت در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا در دریای کارائیب وارد شد.

نفتکشهای ایرانی پس از ورود به آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا از هوا و دریا توسط جنگنده، بالگردها و رزم ناوهای این کشور اسکورت می‌شوند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی به ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا ‌اشاره کرد و نوشت: ایران بیخ گوش آمریکا، بر تحریم‌های نفتی غلبه کرد.

همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: ایران  برای فروش بنزین، قطعات پالایشگاهی و مواد افزودنی پالایشگاه‌ها به مبلغ «700 میلیون دلار» از بانک مرکزی ونزوئلا دریافت کرده است.

ناتوانی آمریکا

مرکز امنیتی سوفان مستقر در نیویورک با‌اشاره به ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به قلمرو ونزوئلا گزارش داد که ایران و ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیدند.

در مقدمه این گزارش به ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا ‌اشاره شد و نوشته شد، که از ۲۵ ماه می‌(پنجم خردادماه)، پنج نفتکش حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین (۶۰ میلیون گالن) و مشتقات نفتی ورود به آب‌های ونزوئلا را آغاز کردند و دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که این نفتکش‌ها را به سوی بنادر اسکورت و همراهی می‌کند.

این مرکز امنیتی سپس با این مقدمه ادامه داد که این محموله‌های سوخت نمایانگر اقدام مشترک ایران و ونزوئلا برای به چالش کشیدن سیاست دولت ترامپ است که تا حد زیادی متشکل از وضع تحریم‌های سخت علیه هر دو کشور ایران و ونزوئلا است.

مرکز امنیتی سوفان با‌اشاره به ناتوانی آمریکا در مقابله با چالش جدید ایران و ونزوئلا نوشت: به نظر می‌رسد که گزینه‌های آمریکا برای مقابله با چالش جدید ایران و ونزوئلا محدود است و گرچه نیروی دریایی آمریکا اخیراً حضور در منطقه کارائیب را به منظور مقابله با قاچاق مواد مخدر افزایش داده است اما مقام‌های نظامی آمریکا تصریح کرده‌اند که از هرگونه برنامه آمریکا برای رهگیری، جست‌وجو یا توقیف نفتکش‌های ایران «بی‌اطلاع» هستند.

کلاس دیپلماسی

ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا علاوه‌بر آنکه ناتوانی و استیصال آمریکا را نمایش داد و این دولت مستکبر را تحقیر کرد، برای طیفی که در داخل کشور، سیاست خارجی را به آمریکا و اروپا خلاصه کرده بود، درس بزرگی داشت.به عبارت دیگر،عرشه نفتکش‌های تحریم‌شکن، کلاس دیپلماسی بود.

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی با‌اشاره به موضوع ارسال نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا در مطلبی نوشت:«چندی پیش‌گریس‌وان، به بهانه انتقال نفت به سوریه تحت تحریم اروپا،برخلاف برجام توقیف شد(در حالیکه انگلیس در برجام بود). حالا پنج کشتی ایرانی به ونزوئلای تحت تحریم آمریکا بنزین بردند و آمریکا(که در برجام نیست) معترض آن نشد. در تفاوت این دو پرونده، درسهای قابل توجهی است».

درس مهمی که در این میان وجود دارد این است که «اقتدار»، احترام می‌آورد. رویکرد مقتدرانه در سیاست خارجی، هم احترام می‌آورد، هم امنیت و هم منفعت اقتصادی برای عموم مردم جامعه در پی دارد.

آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تنها زبان زور را می‌فهمند. برهمین اساس تا زمانیکه با دیپلماسی انفعالی و به عبارتی دیپلماسی التماسی با آنان مواجه شویم، نه تنها هیچ دستاوردی عایدمان نمی‌شود، بلکه خسارت‌های روزافزون را به کشورمان تحمیل کرده‌ایم.

معطل غرب نماندیم،حصار تحریم‌ها شکست

متاسفانه دولت آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی به ریاست آقای ظریف در 7 سال اخیر تمام تمرکز خود را در رابطه با غرب گذاشت. دولت در 7 سال اخیر تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت و مدعی بود که سرمایه‌گذاری بر آمریکای لاتین بی‌ثمر است. حالا دولت در سال پایانی خود و پس از یک فرصت سوزی طولانی، همان مسیری را می‌رود که پیش از آن مدعی بود که راهی بی‌ثمر است.

به اذعان تحلیلگران و رسانه‌های غربی، ارسال نفتکش‌های حامل بنزین ایران به ونزوئلا، فصل جدیدی از تحریم شکنی را رقم زد.

دولتمردان پیش از این بارها وعده داده بودند که با برجام، ساختمان تحریم‌ها ترک خواهد خورد و تحریم‌های ضدایرانی به تاریخ خواهد پیوست، اما در پسابرجام علیرغم اجرای تمامی تعهدات از سوی دولت- از جمله بتن ریزی در قلب راکتور اراک- نه تنها ساختمان تحریم‌ها ترک نخورد بلکه با تحریم‌هایی همچون آیسا(در دولت اوباما) و کاتسا 2017(در دولت ترامپ) زیرساخت گسترده‌تری پیدا کرد.

ایران در اقدامی مقتدرانه بدون آنکه معطل غرب بماند، با عبور از خام فروشی، حصار تحریم‌ها را شکست و بنزین صادر کرد. این یعنی، این اقتدار و خودباوری و اراده محکم است که ساختمان تحریم‌ها را فرو می‌ریزد، نه نشستن پشت میز مذاکره از موضع ضعف و انفعال در مقابل غرب.

عرشه نفتکش‌های تحریم‌شکن این درس را به ما داد که امتیاز دادن یکطرفه به غرب و این استدلال که «باید بهانه‌ها را از آمریکا و اروپا بگیریم»، هیچگاه به ترک خوردن ساختمان تحریم‌ها منجر نخواهد شد.

به گزارش مهر، ساچی ساکاناشی، دیپلمات سابق و معاون مؤسسه مطالعات اقتصاد انرژی ژاپن درخصوص اهمیت سیاسی و پیام اقدام ایران در به چالش کشاندن تهدیدات و اقدامات یکجانبه آمریکا گفت: پیام اقدام ایران این است که تجارت نفت ایران اقدامی مشروع است و هر گاه برای نفت ایران مشتری وجود داشته باشد حتی در آن سوی اقیانوس اطلس اقدام به فروش نفت خود خواهد کرد.

اهتزاز پرچم ایران در ونزوئلا

همزمان با ورود نفتکش‌های حامل بنزین ایران به آب‌های ونزوئلا، کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور، تصاویری از اهتزاز پرچم ایران در مرکز شهر کاراکاس و احترام مردم ونزوئلا به آن را منتشر کردند.

طارق الایسامی، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در امور اقتصادی و وزیر نفت این کشور روز دوشنبه  بعد از پهلو گرفتن اولین نفتکش ایران در یک بندر ونزوئلا از ایران بابت ارسال سوخت و قطعات یدکی مربوط به پالایشگاه‌های نفت تشکر کرد.

وزیر نفت ونزوئلا یکبار دیگر روز دوشنبه از ایران بابت ارسال بنزین به کشورش تشکر کرد. طارق الایسامی همچنین با حضور در یکی از بنادر ونزوئلا به کاپیتان نفتکش ایرانی خوش آمد گفت.

دیوسدادو کابلو، رئیس‌پارلمان ونزوئلا با استقبال از رسیدن نفتکش‌های ایرانی به آب‌های کشورش گفت ایران و ونزوئلا هر دو از سوی امپریالیسم هدف حمله قرار گرفته‌اند.

در این پیام که رئیس‌پارلمان ونزوئلا در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده، تاکید شده که دو کشور برای عزت و استقلال متحد شده‌اند.

این مقام ونزوئلایی در عین حال تاکید کرد که مخالفان و دشمنان توان تحمل این اتحاد را ندارند. وی در ادامه گفت: ما پیروز خواهیم شد.

سه پیام نفتکش‌های ایرانی

حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا در توئیتر نوشت: آمریکا‬ بالاخره فهمید باید به تعهدات و مسئولیت‌هایش در قبال معاهدات بین‌المللی از جمله آزادی تجارت و دریانوردی احترام بگذارد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره ارسال نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا نوشت: ارسال بنزین به ملت محاصره شده ونزوئلا که متحد سیاسی و اقتصادی ایران در سازمان اپک است چند پیام مهم دارد:

اول اینکه،ایران به توسعه روابط سیاسی خود برمبنای اصول انقلاب اسلامی و بدون هراس از هیچ تهدیدی پایبند است و بر همین اساس به دفاع از مظلوم در هر نقطه عالم التزام دارد.

دوم اینکه، ایران اسلامی با شکستن هیمنه پوشالی آمریکا، به دیگران دل و جرات داده است که از انسانیت دفاع کنند و علیه ظلم جهانی متحد شوند.

سوم اینکه، دوراندیشی ایران در حفظ متحدین خود، پیوند اقتصادی ایران در مدیریت انرژی اپک را افزایش می‌دهد. و نویددهنده بازارهای نوظهور در ورای تحریم‌ها است.

علیرضا زاکانی، منتخب مردم قم در مجلس شورای اصلامی نیز در مطلبی نوشت: کشتی‌های حامل سوخت فورچون، فارست، فاکسون، پتونیا و کلاول یکی بعد از دیگری در ونزوئلا پهلو می‌گیرند. این یعنی افول آمریکا و ظهور قدرت فرامنطقه‌ای به نام ایران که امنیت و منافعش را در عمق دنیای غرب مقتدرانه تامین می‌نماید. ملت ایران امروز الگوی خودباوری و عزت خواهی مظلومین جهان شده است.

سانسور اقدام افتخارآمیز ایرانتوسط مدعیان اصلاحات

در شرایطی که خبر ارسال نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است، در این سو روزنامه‌های مدعی اصلاحات، این اتفاق بسیار مهم را سانسور کردند.

برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای به هیچ عنوان در صفحه اول به این موضوع ‌اشاره نکرده و اغلب روزنامه‌های این طیف نیز خیلی کم‌رنگ به این مسئله‌ اشاره کردند.

مدعیان اصلاحات تاکنون بارها با بی‌اخلاقی برچسب «کاسبان تحریم» بر منتقدان سیاست خارجی دولت زده‌اند؛ اما حالا در شرایطی که ایران با صادرات بنزین، تحریم‌ها را شکسته است، این رسانه‌ها به سانسور این اتفاق مهم پرداخته‌اند.

یکی از فعالین رسانه‌ای با‌ اشاره به این رفتار تأمل برانگیز رسانه‌های زنجیره‌ای نوشت:«چرا در حالی که آمریکا عزادار ضرب شست ایران است، نشریات بزک‌کننده برجام هم ناخرسند به نظر می‌رسند؟ هدف آنها لغو تحریم‌ها بود یا پیشبرد اراده زورگویانه غرب؟ با هدف اول، فروش بنزین و دریافت پیشاپیش هزینه آن شادی‌بخش است. اما در صورت داشتن هدف دوم، عزادار شدن طبیعی است.»