تخت روانچی: ادعای اینکه آمریکا هنوز در برجام مشارکت دارد، نه تنها خنده‌دار، بلکه غلط است

ادعای غلط آمریکا خنده دار است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: این ادعا که آمریکا هنوز در برجام مشارکت دارد، نه تنها خنده دار، بلکه غلط است.
​به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک امروز (پنجشنبه) در واکنش به اقدام جدید آمریکا در خصوص لغو معافیت‌های همکاری‌های هسته‌ای با ایران در توئیتی نوشت: «۲ سال پیش، ترامپ به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد. اکنون، در ادامه نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، پامپئو با تحمیل جریمه برای اجرای حتی مفاد هسته‌ای قطعنامه، آخرین ضربه را وارد کرد.»

وی افزود: «این ادعا که آمریکا هنوز در برجام مشارکت دارد، نه تنها خنده دار، بلکه غلط است.»

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز (پنجشنبه) ضمن اعلام این خبر که ظرف ۶۰ روز، معافیت‌های همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسد، از تحریم دو شخصیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

وی در توئیتر خود نوشت: «امروز، من به معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های برجامی در ایران پایان می‌دهم که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شوند. با تشدید [فعالیت‌های] هسته‌ای ایران مشخص است که این همکاری‌ها باید پایان یابد. تلاش‌های بیشتر برای زیاده‌خواهی هسته‌ای تنها منجر به فشار بیشتر بر رژیم می‌شوند.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «من همچنین دو هدایت‌کننده برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم - مجید آقایی و امجد سازگار. دانشمندان ایران باید انتخاب کنند: یا خارج از محدوده اشاعه‌ای به صورت صلح‌آمیز کار کنند و یا خطر تحریم را بپذیرند.»

لازم به ذکر است، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک (پنجشنبه) ۱۱ اردیبهشت ماه در توئیتی در واکنش به اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نوشته بود: پامپئو ادعا می‌کند که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا یک «مشارکت کننده» است، در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ به مشارکت کنندگان در برجام اشاره می‌کند.او (پامپئو) اشاره به برجام را حذف می‌کند، زیرا رئیس‌ او (ترامپ) در تاریخ هشتم می ۲۰۱۸ توقف مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کرد. به این دلیل، آمریکا هیچ ادله حقوقی برای اینکه مشارکت کننده (شراکت) در برجام است را ندارد.

به گزارش فارس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ خروج آمریکا از برجام را رسما اعلام کرد.