در حالیکه وزیر کشور چند روز قبل در یک برنامه تلویزیونی از اعلام تعداد کشته های آبان در چند روز آینده خبر داده بود، لحظاتی پیش رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس با ارایه آماری از خسارات جانی و مالی حوادث آبان ۹۸، مدعی شد: تعداد کشته‌های این حوادث 230 نفر بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دو شب پیش در برنامه نگاه یک با بیان اینکه همین روزها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود، گفته بود: حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. الان ترامپ می‌گوید با سگ شکاری به مقابله با معترضان می‌رود ولی می‌گویند چون رحمانی دستور قطع اینترنت را داده است، تحریم می‌شود.

 

در همین حال حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه یکی از جلسات کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران در مورد تعداد فوت شدگان در حوادث آبان ماه گفت: در هر کشوری ممکن است طرح هایی اجرا شود که ضعف و قدرت داشته باشد؛ در آبان‌ماه ۹۸ اتفاقاتی افتاد که شیرینی کام مردم را پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی تلخ کنند.

به گزارش فارس؛ وی افزود: حادثه آبان ۹۸ طبیعی بود از این جهت که مردمی که از آرمان های خود دفاع میکنند و اعتراض خود را بیان کنند اما از آنجا که جنگ نرم در دستور دشمن است سعی می‌کنند با اردو کشی خیابانی آن را تحقق دهند.

ذوالنور در خصوص حجم خسارات اتفاقات آبان ۹۸ ادامه داد: ۴۹۷ مرکز دولتی تخریب، ۴۲۲ خودروی مردم، ۲۳۰ خودروی دولتی یا بخش عمومی و ۵۶۹ خودرو مامورین تخریب و آتش گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مخازن با حجم بالای مراکز عرضه سوخت اگر آتش می‌گرفت تا شعاع ۵۰۰ متر را تخریب میکرد که تخریب آن سخت است اما اغتشاشگران برای آن آموزش دیده بودند.

وی در خصوص تعداد کشته شدگان و مجروحان حوادث آبان‌ماه مجلس، اظهار داشت: تعداد ۲۰۰۰ نفر از حاضرین در صحنه و ۵۰۰۰مامور مجروح شدند و آمار کشته شدگان ۲۳۰ نفر بود.

ذوالنور با بیان اینکه ۲۲ درصد از افراد کشته شده سابقه‌دار بودند، ادامه داد: ۷ درصد در درگیری مسلحانه، ۱۶ درصد در تعرض به اماکن انتظامی، ۲۶ درصد کسانی که جزو معارضین نبودند افرادی هستند که بصورت نامعلوم کشته شده‌اند و ۳۱ درصد به مراکز عمومی حمله کردند و جان باختند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با بیان اینکه این کمیسیون ورود جدی به این ماجرا داشت، گفت: موضع مقام معظم رهبری کار ما را تسریع کرد و دستگاه‌های امنیتی، نیروهای مسلح، پزشکی قانونی و قوه قضائیه ورود جدی در این مسأله پیدا کردند که بررسی آنها به ما کمک کرد.

وی اظهار داشت: در کنار فرمایش رهبری شورای تامین استان ها به این موضوع ورود پیدا کردند، قرار شد به خانواده های آنها سرکشی شود و به آنها کمک شود. مقام معظم رهبری حتی برای آنها که سابقه درگیری مسلحانه داشتند هم فرمودند که خانواده آنها را از او جدا کنند، آمار قابل راستی آزمایی است و مهمترین مرجع ما پزشکی قانونی است.