هنوز هم بازار کسب و کار اینترنتی فرش در ایران بکر است. هرچه سریعتر وارد دنیای کسب و کار اینترنتی شویم بسیار زودتر و بسیار بیشتر از این این بازار سهم خواهیم برد. ولی اگر در این مورد تعلل کنیم، هر روز میلیون ها تومان درآمد را از دست خواهیم داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این سخنان محمدعلی ناظری موسس اولین فروشگاه اینترنتی فرش ماشینی در ایران است. او ایران کارپت را در سال 87 و ابتدا به صورت یک وب سایت تخصصی آموزشی در زمینه فرش ماشینی بنا نهاد و با انتشار مقالات و خبرهای تخصصی در فرش ماشینی به تنها وب سایت در زمینه فرش ماشینی تبدیل شد و با جا افتادن خرید و فروش اینترنتی، بخش فروشگاهی را نیز به آن افزود.

اپلیکیشن خرید فرش ماشینی یکی از جدیدترین سرویس های ایران کارپت است که به همین بهانه به گفتگو با مدیر این مجموعه پرداختیم.

ایران کارپت را معرفی کنید.

به واسطه تحصیلاتم در رشته کامپیوتر و شغل پدری، ایران کارپت را در سال 1387 راه اندازی کردم. ابتدا ایران کارپت یک وب سایت خبری و تخصصی بود ولی پس از آماده شدن زیرساخت و آشنایی مردم با فرهنگ خرید اینترنتی فرش، بخش فروشگاهی آن نیز اضافه شد. اگرچه ابتدا استقبال از خرید فرش آنلاین کم بود ولی کم کم برای مردم عادی شد و امروزه خرید اینترنتی فرش کاملا جا افتاده، چرا که ما علاوه بر تنوع بالا، قیمت فرش ماشینی را نیز تا حدامکان پایین تر از بازار سنتی قرار داده ایم که باعث رغبت بیشتر مردم برای خرید آنلاین فرش شده است.

خرید فرش ماشینی

 چرا فروش اینترنتی فرش؟

همانطور که اشاره کردم فرش و کامپیوتر دم دست ترین موضوعات برای من بود و تلفیق این دو علاقمندی برای من شیرین بود. البته در کنار ایران کارپت وب‌سایت های دیگری در زمینه تبلیغات آنلاین فرش به نام چله و یا پلتفرم B2B در بخش فرش بنام همکارفرش هم به صورت موازی آغاز کردم که به دلیل عدم استقبال و اینکه فرش در واقع یک کالای سنتی در ایران است و به طبع آن اکثر فروشندگان و خریداران، به صورت سنتی به خرید و فروش آن می پردازند، این پروژه ها مسکوت ماند و تمام انرژی من صرف ایران کارپت گردید.

مزیت فروش آنلاین فرش با شکل سنتی آن در چیست؟

ورود به دنیای فروش اینترنتی فرش به نظرم ۴ دلیل غیر قابل اجتناب بود. یکی اینکه هزینه بسیار پایین راه اندازی این کسب و کار که در واقع دیگر نیازی به انبار کردن فرش نیست و شما با ارائه تصاویر محصولات می‌توانید فرش‌های خود را به فروش برسانید.

دوم رسیدن به فروش در کمترین زمان ممکن و سوم استفاده از کانال های هدفمند و پولسازی جذب مشتری مثل گوگل و شبکه های اجتماعی و چهارم حضور کمرنگ بسیاری از رقبا در این حوزه و گرفتن سهم بیشتر در این بازار .

و جدیدترین محصول ایران کارپت اپلیکیشن خرید فرش ماشینی؟

بله، اولین نسخه از اپلیکیشن اندروید خرید فرش ماشینی در خرداد 99 ساخته و منتشر گردید. از مهمترین دلایل ساخت این اپلیکیشن را می توان شرایط کشور پس از شیوع ویروس کوید-19 و افزایش میل مردم برای خرید آنلاین و همچنین مشکلات استفاده از شبکه های اجتماعی و مرورگرهای تلفن همراه است. این اپلیکیشن بزودی در اپ استورهای معتبر منتشر می شود.

از ویژگی های این اپلیکیشن بگویید.

ما در این اپلیکیشن علاوه بر دسته بندی محصولاتمان بر اساس شانه و تراکم فرش، آنها را بر اساس رنگ زمینه نیز دسته بندی کرده ایم، به شکلی که مثلا شما به راحتی می توانید طرح های مختف فرش زمینه سرمه ای را  به صورت یکجا ملاحظه کنید.

همچنین تفکیک طرح های فرش بر اساس نقشه های پر فروش مثل فرش طرح افشان از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن می باشد.

به نظرتان هم اکنون بازار خرید و فروش اینترنتی فرش در ایران چگونه است و الآن هم می توان موفق بود؟

هنوز هم بازار کسب و کار اینترنتی فرش در ایران بکر است. هرچه سریعتر وارد دنیای کسب و کار اینترنتی شویم بسیار زودتر و بسیار بیشتر از این این بازار سهم خواهیم برد. ولی اگر در این مورد تعلل کنیم، هر روز میلیون ها تومان درآمد را از دست خواهیم داد.

البته ایجاد یک سایت فروش اینترنتی و اپلیکیشن خرید فرش و تکمیل آن زمان بر است و البته این تازه ابتدای کار است و شما باید بازدیدکنندگان را به وب سایت خود بکشانید که این نیازمند زمان و هزینه برای تبلیغات و بهینه سازی سایت می شود. ضمن اینکه شما به نیروی انسانی کافی و متخصص برای به روز نگهداشتن سایت هم نیازمندید. خب این کار را برای کسانی که تازه می خواهند وارد این وادی شوند مشکل می کند. ما در ایران کارپت تمهیداتی برای همکاری با شرکت ها و فروشندگانی که می خواهند وارد کار فروش اینترنتی فرش شوند ایجاد کرده ایم و ایران کارپت را تبدیل به یک بازار آنلاین فرش برای دیگر فروشندگان نیز کرده ایم.

خرید آنلاین فرش

یعنی ایران کارپت تبدیل شده به یک Market Place ؟

بله ، یک بازار تخصصی فرش برای همه. ما با شرکت ها و فروشندگان فرش اقدام به عقد قرارداد می کنیم. آنها می توانند به دو شکل با ما همکاری کنند. یک روش فروش مشارکتی است که در این حالت ما تنها بر اساس میزان فروش آنان، درصدی بعنوان کارمزد دریافت می کنیم. تمامی کارها اعم از قراردادن محصولات و بازاریابی برای این نوع مشارکت رایگان است.

در حالت دوم ما فضایی به فروشندگان اجاره می دهیم و سالیانه هزینه آن را دریافت می کنیم و دیگر تمامی سود و مبلغ فروش فرش متعلق به خود آنان خواهد بود.

شیوع ویروس کرونا در کسب و کار شما تاثیری داشت؟

همانطور که پیش‌تر گفتم، یکی از دلایل اصلی ما برای انتشار اپلیکیشن خرید فرش ماشینی بیماری کرونا بود، البته نمی دانم بگویم خوشبختانه یا شوربختانه با شیوع این ویروس، رقبت مردم به خرید اینترنتی فرش بالا رفت و به همین میزان فروش ما نیز افزایش پیدا کرد به شکلی که میزان فروش در فروردین ماه (که معمولا بازار دچار افتی موقت است) چیزی برابر با میزان فروش اسفند ماه بود. این برای اولین بار در طی این چندسال است که این حجم از سفارش را در فروردین دریافت کرده ایم.

گفتید از سال 87 ایران کارپت را کلید زدید، زود نبود؟

ایرات کارپت در ابتدای امر یک وب سایت تخصصی خبری و آموزشی در زمینه فرش ماشینی بودیم و از سال 88 بخش فروشگاهی خود ر آغاز نمود. بله زود بود و تقریبا در 3 سال نخست زیان ده بودیم، ولی در هر صورت اولین بودن همیشه سخت است. من واقعا به تلفیق فرش و اینترنت مشتاق بودم و مطمئن بودم این کار دیر یا زود خواهد گرفت. در ابتدا بیشترین حجم سفارشات من برای مشتریان خارج از کشور بود که اکثرا ایرانی بودند. شاید باورتان نشود تا سال  1390 من تنها 20 سفارش داخل کشور داشتم و چیزی حدود 50 سفارش برای خارج از کشور. در هر صورت فرهنگ خرید اینترنتی هنوز در ایران جا نیافتاده بود و انتظار بیشتری هم نداشتم، ولی خدا را شکر هم اکنون این فرهنگ بین مردم ما نهادینه شده است.