خلبان نصیر زاده: در حوزه پهپاد مطابق با استانداردهای روز دنیا حرکت می‌کنیم

پهپاد های پیشرفته ایران با قابلیت حمل بمب500پوندی و شلیک راکت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر اینکه نیاز است در بعد هواپیماهای بدون سرنشین دست بلندی داشته باشیم، اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه پهپاد در داخل کشور خیلی زود کار خود را آغاز کردیم و فعالیت‌های خوبی انجام دادیم و مطابق با استانداردهای روز دنیا و در لبه دانش در این حوزه حرکت می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش(نهاجا) در نشستی خبری با اشاره به تحویل دهی دو پهپاد کرار و ابابیل ۳ از سوی وزارت دفاع به نیروی هوایی ارتش گفت: با توجه به اینکه ما از یک ناوگان با سرنشین بسیار مجهز و خوبی برخورداریم، لازم بود مطابق با استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم و از ناوگان بدون سرنشین پیشرفته هم برخوردار باشیم؛ گام های بسیار مثبتی در زمینه ارتقای توان رزم برداشته شده و مطالبات فراوانی را به وزارت دفاع اعلام کردیم.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه نیروی هوایی که معمولا ماموریت‌هایش در عمق خاک دشمن انجام می‌شود و به نیروی آفندی معروف است، نیاز است در بعد هواپیماهای بدون سرنشین دست بلندی داشته باشیم، اظهار کرد: مطالبات زیادی را به وزارت دفاع اعلام کردیم و دیروز تعدادی از این مطالبات را دریافت کردیم؛ هواپیمای بدون سرنشین کرار از جمله‌ی محصولاتی بود که دیروز به ناوگان نهاجا پیوست؛ این پهپاد یک هواپیمایی رزمی است که قابلیت حمل مهمات را با تناژ بالا دارد و تاکنون حمل بمب با تناژ ۵۰۰ پوند توسط این پرنده انجام شده است؛ کرات قابلیت حمل مهماتی را که ما بر روی هواپیماهای با سرنشین طراحی می‌کنیم، دارد.
فرمانده نهاجا با اشاره به روی آوردن این نیرو به هواپیماهای بدون سرنشین خاطر نشان کرد: شروع کار ما در حوزه پهپادی با هواپیماهای بدون سرنشین شناسیایی بود اما اخیرا به هواپیماهای بدون شناسایی رزمی رو آورده‌ایم؛ به دنبال این هستیم که پرنده‌های بدون سرنشین ناوگان نیروی هوایی انواع مهمات و محموله‌های مورد نیاز را حمل کنند، قابلیت انجام ماموریت در محیط جنگ الکترونیک و قابلیت حمل مهمات هوشمند را داشته باشند و همچنین به هر میزان که این هواپیماها دورایستا باشند، برای ما بهتر است.
امیر نصیر زاده گفت: پهپاد هرچه مداومت پردازی بالاتری داشته باشد، بهتر است؛ تمام تلاش ما این است که مداومت پردازی بالایی داشته باشند؛ خوشبختانه در حوزه پهپاد در داخل کشور خیلی زود کار خود را آغاز کردیم و فعالیت‌های خوبی انجام دادیم و مطابق با استانداردهای روز دنیا و در لبه دانش در این حوزه حرکت می‌کنیم. در تلاش هستیم که مداومت پروازی پهپادها، برد آنها و همچنین ظرفیت حمل محموله توسط آنها را افزایش دهیم؛ الان در حوزه پهپادهای شناسایی هیچ کمبودی نداریم؛ در این حوزه کیفیت دوربین‌های ما خیلی خوب افزایش یافته و ما به دنبال استفاده از مهماتی هوشمند هستیم. در منطقه از لحاظ تولید و بکارگیری پهپاد ما جزو کشورهای اول و در دنیا جزو ۵ کشور هستیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های پهپاد ابابیل ۳ نیز خاطر نشان کرد: ابابیل ۳ در مرحله نخست هواپیمایی شناسایی بود که در تحویل جدید، این پهپاد تبدیل به هواپیمایی شناسایی و رزمی شده است؛ در نیروی هوایی این پرنده را مجهز به راکت کرده‌ایم. این هواپیما در حوزه شناسایی و مراقبت قابلیت‌های خوبی دارد و همزمان به دلیل قرار دادن مهماتی بر روی آن قابلیت‌های خوبی در حوزه رزمی کسب کرده است که روز گذشته ده فروند از آن را از وزارت دفاع تحویل گرفتیم.

فرمانده نهاجا درباره تعداد هواپیماهای کوثر ناوگان این نیرو با بیان اینکه امسال در ۲۹ فروردین در تلاش بودیم رژه هوایی ۳ فروندی کوثر را داشته باشیم که با توجه به کنسلی رژه این موضوع نیز منتفی شد؛ اظهار کرد: در تلاش هستیم که با همکاری با وزارت دفاع سالی ۳ فروند به ناوگان نیروی هوایی اضافه کنیم.

امیر نصیر زاده همچنین درباره تعداد هواپیماهای آموزشی یاسین ناوگان نهاجا گفت: سال گذشته یک فروند از این هواپیما ساخته شد و به پرواز درآمد؛ برای ساخت فروند دوم نیازمند تغییراتی است در وزارت دفاع کار ساخت آن آغاز شده است. پس از ساخت فروند دوم، تولید انبوه آن آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های نیروی هوایی ارتش در حوزه تامین پهپادهای پدافندی خاطر نشان کرد: در نهاجا در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین در حوزه آفندی و در زمینه‌های شناسایی و رزمی استفاده می‌کنیم و هنوز در زمینه پدافندی اقدامی نکرده‌ایم.

فرمانده نهاجا در ادامه به برنامه‌های این نیرو در حوزه تامین تجهیزات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پهپاد کمان ۱۲ تولید شده و به ناوگان ما پیوسته است. کمان ۲۲ نیز که یکی از هواپیماهای بدون سرنشین است با حجم بسیار بالا در دست ساخت است و هنوز پرواز آزمایشی خود را انجام نداده است. پهپاد کمان ۱۹ از دیگر تجهیزاتی است که مجوز ساخت آن را اخذ کرده‌ایم و در مرحله تحقیقات است؛ این پهپاد دارای مداومت پروازی بالای ۲۴ ساعت است.

امیر نصیر زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اقدامات انجام شده از کادر درمانی کشور به ویژه کادر درمان نیروی هوایی ارتش گفت: بیمارستان بعثت بیش از دو ماه است که به عنوان یکی از مراکز پذیرش بیماران کرونا در تهران تعیین شده است و کارکنان کادر درمانی ما شبانه روز در تلاش هستند.

وی با اشاره به اقدامات ارتش در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری ویروس کرونا در کشور خاطر نشان کرد: در مجموع در ۴ نیروی ارتش به ویژه نیروی هوایی یگانی برای مقابله با تهدیداتی از این دست وجود دارد که با شیوع بیماری کرونا این یگان‌ها فعالیت‌های خود را به طور جدی‌تر پیگیری کرده‌اند. در نیروهای مسلح همچنین سازمان دیگری با عنوان طب رزم داریم که این ظرفیت به طور کامل به خدمت بخش درمان کشور درآمده است. در بیمارستان بعثت نهاجا تا روز جمعه بیش از ۱۱ هزار نفر مراجعه کننده داشتیم و بالای صد نفر بستری و نزدیک به ۳۰ نفر در بخشicu تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

امیر نصیرزاده با اشاره به تجهیز هواپیماهای ترابری c130 به تانکرهای ۱۰ هزار لیتری اظهار کرد: متحصصان جهاد خودکفایی پایگاه هوایی شیراز اقدام به تجهیز تجهیز هواپیماهای ترابریc130 به تانکر های ۱۰ هزار لیتری جهت انجام ماموریت ضدعفونی هوایی کردi اند؛ این کار آزمایش های مربوطه را طی کرده است و دارایی کارایی خوبی در حوزه گندزدایی است. همچنین پیش بینی می شود که در ایام دیگر و در سوانح آتش سوزی بتوان از این هواپیما استفاده کرد. در نظر داشتیم که در رژه روز ۲۹ فروردین عملیات ضدعفونی هوایی را در سطح شهر تهران از میدان آزادی jا میدان انقلاب انجام دهیم که این موضوع نیز با توجه به لغو مراسم سالانه رژه، منتفی شد.

فرمانده نهاجا همچنین به آمادگی مراکز آموزشی این نیرو برای پذیرش سربازان جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از آموزش‌های مربوط به دانشگاه‌های نظامی و مراکز آموزشی یکم اردیبهشت ماه از سر گرفته می‌شود، پیش‌بینی‌هایی برای انجام پایش و غربالگری ورودی های این مراکز انجام شده است.

امیر نصیرزاده در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آمادگی عملیاتی نیروی هوایی ارتش در شرایطی که بخش‌های مختلف کشور درگیر بیماری کرونا هستند، تاکید کرد: در شرایطی که ایجاد شده،  فرصت خیلی خوبی است که تجربیات خود را در این زمینه افزایش دهیم؛ چراکه دنیا به سمتی می‌رود که احتمال دارد در آینده از این تهدیدات ببینیم؛ در این خصوص آنچه برای ما مهم است این است که آمادگی رزمی و تعادل خود را حفظ کنیم.

فرمانده نهاجا با تاکید بر اینکه شیوع کرونا در کشور به هیچ عنوان اثر سوئی بر آمادگی رزمی ارتش نداشته است، گفت: بخش‌هایی که باید فعالیت خود را انجام دهند، مشغول به انجام فعالیت‌های خود هستند و خلبانان ما بطور ۲۴ ساعته آماده‌ی انجام ماموریت‌های ابلاغی هستند؛ ضمناً در حال تمرین هستیم که در مراکز خود با حفظ فاصله اجتماعی باید چگونه کار کنیم.

امیر نصیر زاده افزود: بخشی از ارتش که در حال انجام اقدامات مردم یاری هستند، هیچ ارتباطی به حوزه آمادگی رزمی ندارد و اغلب از نیروهای پشتیبان هستند. در مجموع می‌توان گفت که نه تنها توان رزمی ما با اقدامات کرونایی کاهش نیافته، بلکه یک تمرین خیلی خوبی است که چگونه در چنین شرایطی آمادگی رزمی خود را حفظ و ارتقا دهیم.