فارس نوشت: نیروهای الحشد الشعبی عراق حمله بقایای داعش به منطقه راهبردی نفت خانه در شرق استان دیالی و نزدیک مرز با ایران را ناکام گذاشتند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیروهای الحشد الشعبی عراق امروز دوشنبه تلاش شماری از عناصر داعش برای نفوذ به منطقه «نفت خانه» در شمال استان دیالی را ناکام گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، الحشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد:«واحدی از تیپ یکم الحشد الشعبی تحرکات عناصر داعش را که درصدد نفوذ به منطقه نفت خانه بودند، ناکام گذاشتند».

در این بیانیه آمده است: «عناصر داعش قصد داشتند مسیرهای اصلی را که کارکنان تاسیسات نفتی این منطقه در آنجا تردد دارند هدف بگیرند به خصوص که نیروهای امنیتی هم این منطقه را کاملا پاکسازی کردند».

میدان نفت‌خانه یک میدان نفتی عراق است که همجوار میدان «نفت شهر» ایران قرار دارد و از مخزنی مشترک برخوردارند.

واحدهای الحشد الشعبی طی مدت گذشته بسیاری از حملات بقایای داعش به این منطقه حیاتی که مسیرهای راهبردی آن را هدف گرفته بود، خنثی کردند.

برخی مناطق دیالی اخیرا شاهد شکاف امنیتی به دلیل فعالیت هسته‌های داعش به خصوص در مناطق حمرین و ریف خانقین بوده که تلفات مالی و جانی به همراه داشت.

استان دیالی در شرق عراق و هم مرز با ایران است. این استان از زمان بروز اعتراضات خیابانی در عراق شاهد حملات بقایای داعش بوده که منجر به تلفاتی در صفوف نیروهای امنیتی عراق هم شده است؛ اما در هفته‌های اخیر این حملات بیش‌تر شده است.

دیالی علاوه بر این، یکی از حاصلخیزترین استان‌های عراق است و از میادین مهم نفتی نظیر منطقه «نفت خانه» برخوردار است. به گفته تحلیلگران گروه‌های تروریستی در این استان با برخی جریان‌های سیاسی و حتی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات مرتبط هستند و با ایجاد ناامنی درصدد کوچ اجباری شیعیان آنجا هستند.

از سوی دیگر رسانه‌های عراقی طی روزهای گذشته نیز هشدار می‌دهند که به احتمال زیاد آمریکا با عقب نشینی از برخی پایگاه‌های خود در عراق به هسته‌های خفته داعش برای ازسرگیری حملات خود چراغ سبز نشان داده باشد.

در همین حال امروز دوشنبه نیروهای مشترک عراق از دو محور عملیات نظامی برای پیگرد بقایای داعش را در شرق «سامراء» کلید زدند.

اخیرا تحرکات داعشی‌ها در عراق با حمایت آمریکا بیشتر شده است.