انصاف نیوز/ انصاف نیوز درگزارشی یکی از گزینه های کاندیداتوری 1400 را خانم لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری معرفی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در گزارش انصاف نیوز آمده است:
«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور در سال ۱۳۴۷ به دنیا آمد. او متولد شهر بابل در استان مازندران است.
جنیدی دارای پست دکتری حقوق تطبیقی – داوری تجاری بین المللی از دانشگاه هاروارد، و دکتری در رشته‌ی حقوق خصوصی از دانشگاه تهران است. لعیا جنیدی به‌عنوان دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران مشغول فعالیت است.

بنا بر آنچه در رزومه‌ی علمی منتشر شده‌ی خانم جنیدی آمده است، او نویسنده‌ی ده‌ها مقاله‌ی علمی در زمینه‌ی مسائل حقوقی بوده و در نگارش سیزده کتاب حقوقی به‌عنوان همکار یا نویسنده نقش داشته است.

جنیدی که ﻭﻛﻴﻞ ﭘﺎﻳﻪ ﻳﻚ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮی ﻭ ﻋﻀﻮ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﻭﻛﻼی ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮی ﻣﺮﻛﺰ است در دوران دانشگاه خود افتخار شاگردی ناصر کاتوزیان حقوقدان، استاد ممتاز دانشگاه تهران و از نویسندگان پیش‌نویس اولیه‌ی قانون اساسی را داشت. از دیگر استادان او می‌توان به محمدعلی الماسی و محمدحسین صفایی اشاره کرد.

لعیا جنیدی در سال ۱۳۹۲ از سوی معاون وزیر علوم، مدیر کل اداره‌ی لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری شد.

او در دولت دوم حسن روحانی با حکم رئیس‌جمهور به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری منصوب شد. از مسائل حاشیه‌ای حضور او در این سِمت تغییر پوشش جنیدی بود که علت آن «درخواست روحانی برای رعایت پروتکل کابینه» عنوان شد.

از جمله اظهارات جنجالی لعیا جنیدی در زمان فعالیت به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری می‌توان به موضع‌گیری‌های صریح او درباره‌ی لوایح مربوط به FATF اشاره کرد. او در این ارتباط گفته بود: «اگر با FATF تعامل نکنیم، تحریم‌ها همه جانبه می‌شود بهتر است تحریم‌های یکجانبه آمریکا را تبدیل به تحریم گسترده ۲۰۰ کشور نکنیم. ما باید به بانکداری بین‌المللی متصل باشیم و تصمیم‌گیری‌های بین نهادی نباید منجر به قطع این ارتباط، تشدید تحریم‌ها و زائل شدن حقوق عامه شود»

خانم جنیدی از چهر‌ه‌های دو جریان عمده‌ی سیاسی کشور نیست و چهره‌ای دانشگاهی و نخبه‌ی علمی محسوب می‌شود که از اظهارنظرهای سیاسی پرهیز داشته اما مشی میانه‌رو دارد.