فعال صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی، هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه علت افزایش قیمت گوشت به‌دلیل قاچاق یا خروج قانونی دام از استان است را رد کرد و گفت: قاچاق دام از مرزهای شرقی منتفی است و بیشتر در سمت غرب کشور مصداق دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
آرش فرزادنیا در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره علت افزایش قیمت گوشت، توضیح داد: نه پای قاچاق دام در میان است و نه خروج قانونی دام یا گوشت آن به شهر‌های دیگر! موضوع این است که به‌دلیل بارندگی‌ها و سبز بودن مراتع، دامداران برای کشتار دام‌های خود همچنان دست نگه داشته‌اند.
 

کشتار دام سبک نیز از ۲ تا ۳ هفته دیگر آغاز می‌شود

او افزود: در شرایط معمول، دام‌های سبک را در وزن ۴۵ کیلوگرم ذبح می‌کنند، اما اکنون که فضا و علوفه برای فربه‌تر شدن گوسفندان مناسب است، دامداران تا رسیدن وزن دام‌ها به ۶۰ کیلوگرم منتظر می‌مانند، اما به‌تدریج با گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع، کشتار دام سبک نیز از ۲ تا ۳ هفته دیگر آغاز می‌شود.

حباب قیمت گوشت گوسفند شکسته می‌شود

فعال صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی با اعلام اینکه قیمت گوشت گوسفند با آغاز کشتار دام سبک در هفته‌های آینده به قیمت سابق بازمی‌گردد، گفت: این در حالی است که قیمت گوشت گوساله از ابتدای سال ۹۹ تاکنون تغییری نکرده است و باتوجه‌به اینکه گوشت گوساله، چربی و استخوان ندارد، خرید و استفاده از آن برای متقاضیان به‌صرفه‌تر است و دست‌کم در این ایام توصیه می‌شود خانواده‌ها بیشتر از گوشت گوساله استفاده کنند تا حباب قیمت گوشت گوسفند شکسته و قیمت‌ها متعادل‌تر شود.

۳۰ اردیبهشت‌ماه، شهرآرا در گزارشی از کشتار گاو‌های مولد در پی کمبود نهاده‌های دامی خبر داد. در این گزارش تأکید شده بود که اگر دولت در حوزه محصولات لبنی و پروتئینی، به‌موقع چاره‌اندیشی نکند، شاهد افزایش خیلی شدید قیمت گوشت و لبنیات خواهیم بود، زیرا هزینه قیمت تمام‌شده با نهاده‌های آزاد با هم تناسب ندارد و برای دامداران به‌صرفه نیست.

تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار خراسان‌رضوی برای بررسی علت افزایش قیمت گوشت

در همین حال معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به تغییر قیمت گوشت دام از تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار استان در روز یکشنبه ۱۸ خرداد برای بررسی علت این افزایش خبر داده است.

چندی پیش مهدی باقری، رییس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد، خروج غیرقانونی روزانه ۱۰۰ رأس دام گوساله از خراسان‌رضوی به کردستان عراق را یکی از علت‌های مهم افزایش قیمت گوشت برشمرد و با اشاره به افزایش صددرصدی و بی‌ضابطه هزینه‌های کشتارگاه‌ها و تأثیر آن به‌عنوان عامل دیگر افزایش قیمت گوشت، اظهار کرد: با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار تصریح کرده هزینه‌های کشتار افزایش پیدا نکند، کسی توجهی نمی‌کند و با قلدری قیمت‌ها را بالا برده‌اند. این در حالی است که با تشکیل پرونده از سوی تعزیرات، یک میلیارد تومان جریمه تعیین شده است و با این حال تخلفات کشتارگاه‌ها همچنان ادامه دارد.