مصرف بیش از ۳-۴ فنجان چای در طول روز می‌تواند مضراتی برای افراد جامعه به همراه داشته باشد.

طرفداران پر و پا قرص چای از این ۹ عارضه خطرناک خبر دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از سال‌های گذشته چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان بود که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به چای سبز، سیاه و اولانگ اشاره کرد، نوشیدن یک فنجان چای داغ علاوه بر فواید متعدد تسکین‌دهنده روح نیز محسوب می‌شود، گرچه مصرف متوسط چای برای اکثر آدم‌ها یک انتخاب بسیار سالم است، اما بیش از ۳-۴ فنجان در روز می‌تواند مضراتی برای افراد جامعه به همراه داشته باشد، اما در ادامه با مضرات چای بیش از حد آشنا می‌شویم.

۱. کاهش جذب آهن

از مضرات چای، کاهش جذب آهن است. تانین موادی است که گیاهان را در مقابل آفات محافظت کند، اما این مواد موجود در چای می‌تواند به آهن موجود در غذا‌های گیاهی متصل شده و از آن طریق در دستگاه گوارش ورود کرده و میزان آهن را در بدن کاهش دهد.

۲. افزایش اضطراب، استرس و بی‌قراری

مصرف بیش از حد کافئین موجود در چای باعث ایجاد استرس، اضطراب و بی‌قراری می‌شود، لذا لازم بذکر است در صورت مشاهده این علائم مصرف چای را کاهش داده و یا سعی داشته باشید چای‌های گیاهی بدون کافئین را جایگزین این چای‌ها کنید..

۳. بی کیفیت شدن خواب شبانه

مصرف بیش از حد از چای و دریافت کافئین تولیدات ملاتونین را بدن انسان کاهش داده و الگوی خواب را مختل می‌کند.

۴. حالت تهوع

تانین موجود در چای باعث تحریک بافت گوارشی افراد حساس می‌شود و پس از آن می‌تواند علائمی همانند حالت تهوع یا معده درد را در افراد ایجاد کند.

۵. سوزش سر دل

کافئین چای شل کردن اسفنکتر تحتانی مری و افزایش تولید اسید در معده را در بر دارد و این ماده می‌تواند باعث سوزش معده یا تشدید ریفلاکس شود.

۶. عوارضی بالا برای زنان باردار

مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری عوارضی مانند سقط جنین یا کاهش وزن جنین را به هنگام تولد در پی دارد، لذا توصیه می‌شود این دمنوش تا حدودی کاهش یافته و دمنوش‌های دیگر گیاهی نیز باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند.

۷. سردرد

مصرف روزانه کافئین علاوه بر تصور برخی از انسان‌ها می‌تواند سبب بروز سردرد‌های مزمن نیز باشد.

۸. سرگیجه

دریافت دوز بالای کافئین توسط چای باعث سرگیجه می‌شود، این عارضه جانبی معمولاً در صورت مصرف چای بیش از ۶-۱۲ فنجان چای در روز پیش می‌آید.

۹. اعتیاد به کافئین

پژوهشگران بر این باورند: حتی مقادیر کم مصرف چای به طور منظم می‌تواند سبب بروز وابستگی افراد به کافئین شود، خستگی، تحریک پذیری و سردرد از علائم ترک کافئین هستند