وال استریت ژورنال: ترامپ تا آستانه اخراج وزیر دفاعش پیش رفته بود

ترامپ خشمگین شد و تا آستانه اخراج وزیر دفاع پیش رفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آمریکایی گزارش داد، مخالفت «مارک اسپر» با پیشنهاد ترامپ برای استفاده از نیروهای ارتش به منظور سرکوب معترضان، به حدی رئیس‌جمهور آمریکا را خشمگین کرده بود که قصد داشت وزیر دفاعش را عزل کند.
​به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد «دونالد ترامپ» به حدی از مخالفت علنی «مارک اسپر» وزیر دفاعش با پیشنهاد وی درباره اعزام نیرو برای سرکوب اعتراضات خشمگین بود که تا آستانه اخراج وی پیش رفت.
ترامپ گفته بود که قصد دارد نیروهای ارتش آمریکا را برای آرام کردن اعتراضات در آستانه روز یادبود در پایتخت و مناطق دیگر مستقر کند.
رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود اگر هر شهر یا ایالتی در آرام کردن اعتراضات موفق عمل نکند، او ارتش آمریکا را فوراً وارد عمل خواهد کرد. وی تهدید کرده بود قانون شورش را به کار خواهد گرفت.
مخالفت اسپر در کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون با پیشنهاد استفاده از قانون شورش و استقرار نیروهای ارتش در شهرهای آمریکا برای مقابله با ناآرامی‌ها، کاخ سفید را متعجب کرد و باعث شد اسپر و ترامپ از هم فاصله بگیرند.
 اسپر در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: همیشه به این مسئله اعتقاد داشته و خواهم داشت که گارد ملی برای حمایت داخلی از مقامات مدنی در چنین شرایطی در راستای پشتیبانی از اجرای قانون بسیار مناسب است. استفاده از نیروهای فعال در نقش مجری قانون باید آخرین گزینه باشد و تنها در موقعیت‌های اضطراری و وخیم به کار گرفته شود. ما اکنون در چنین موقعیتی نیستیم. من از به کار گیری قانون شورش حمایت نمی‌کنم.

او همچنین از توصیف شهرهای آمریکا با عبارت «فضای جنگ» که ترامپ هم از آن استفاده کرده بود، عقب‌نشینی کرد. شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» همان روز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد اظهارات وی به مذاق کاخ سفید خوش نیامده است. سی‌ان‌ان اعلام کرد کاخ سفید از عدم اشتیاق اسپر برای سیاست‌های رئیس‌جمهور ناامید شده است.

یک مقام دولتی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت ترامپ از سخنان اسپر عصبانی است و به شدت از او در کاخ سفید انتقاد کرده است. وقتی عصر چهارشنبه از سخنگوی کاخ سفید درباره از دست رفتن اعتماد ترامپ به اسپر سوال شد، وی پاسخ داد تا همین حالا که اسپر همچنان وزیر دفاع است.

به گزارش «وال استریت ژورنال» ترامپ با چند تن از مشاورانش برای پرسیدن نظر آن‌ها درباره مخالف اسپر صحبت کرد و قصد داشت وی را عزل کند.

مارک اسپر، چهارمین وزیر دفاع ترامپ از زمان ورود او به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ است. بنابر گزارش‌ها، حتی خود اسپر هم از خشم ترامپ آگاه بود و خود را برای کناره‌گیری آماده می‌کرد.

تصمیم ترامپ برای استفاده از نیروی نظامی، گارد ملی و ارتش جهت متوقف کردن تظاهرات ضد خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان این کشور، انتقادات زیادی را متوجه وی ساخته است.

در نامه‌ای که روز جمعه با مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به اشتراک گذاشته شد، بیش از ۲۸۰ دیپلمات ارشد سابق و مقامات نظامی آمریکا، ترامپ را به دلیل طرحش درباره استفاده از واحدهای ارتش برای کنترل اعتراضات در سراسر آمریکا مورد سرزنش قرار دادند. 

آمریکا در روزهای گذشته، پس از انتشار فیلمی از قتل نژادپرستانه یک مرد سیاه‌پوست به دست افسر پلیس به صحنه اعتراض یکپارچه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس تبدیل شده است.