پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل و مزایای آن

در عصر حاضر علم و تکنولوژی در تمام زمینه‌ها با سرعت بالایی در حال پیشرفت است.متدها و استفاده از مصالح مصرفی نیز از این قاعده مستثنی نیست.از همین رو با توجه به رشد جمعیت و افزایش نیاز به ساخت و ساز و مصالح ساختمانی با کیفیت سازه‌هایی روی کار آمدند که نه تنها مشکلات و عیوب مصالح سنتی قبل را ندارند بلکه ویژگی‌ها و مزایای فراوان تری نیز دارند.

این مصالح همان سازه‌های پیش ساخته هستند که علاوه بر سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه سبب کاهش هزینه‌های ساخت و ساز نیز می‌شوند.سازه‌های پیش ساخته از سه لایه به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می‌شوند و با انتقال به محل اجرای سازه تنها نیازمند نصب و آب بندی می‌باشند و دیگر نیازی به حمل و نقل‌ زمان بر و پر دردسر مصالح سنتی مانند آجر نیست.این سازه‌های پیش ساخته در زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ذیل چند مورد از آنها را به نظر شما میرسانیم.

نام ساندویچ پانل به دلیل ساختار فیزیکی این سازه‌ها مرسوم شده این پانل‌‌ها از احاطه کردن یک لایه فوم عایق توسط دو لایه ورق فلزی تشکیل شده است.

از این سازه‌های پیش ساخته در بسیاری از مکان‌ها مانند ساختمان‌های اداری، مسکونی، سوله‌ها، سیلوها، سردخانه، اتاق تمیز، کارخانجات صنعتی، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌‌ها و... استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی این سازه‌ها که امروزه با توجه به شرایط آپارتمان نشینی و آرامش ساکنین مطرح است عایق بودن این سازه‌ها در برابر صوت است. علاوه بر این مساله بهینه سازی انرژی نیز با توجه به ویژگی‌های ساختاری ساندویچ پانل‌ها رعایت شده و بهترین عایق در برابر اتلاف و هدر رفت انرژی، حرارت و برودت محسوب می‌شوند.

 

انواع ساندویچ پانل

به صورت کلی میتوانیم ساندویچ پنل را به دو دسته تقسیم بندی کنیم.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل سقفی 

که هریک از آنها در صنعت کاربرد خاص خود را دارند برای مثال می‌توانیم به ساندویچ پانل دیواری و و کاربرد آن در ساخت انواع اتاق های حمل بار ایزوله اشاره کرد و یا استفاده از ساندویچ پانل دیواری برای ایزوله کردن دیوار های داخلی یک ساختمان به کار برده می‌شود.

همان طور که ساندویچ پنل دیواری کاربرد بسیاری دارد ساندویچ پانل سقفی هم به اندازه خود در صنعت به کاربرده می‌شود ، برای مثال استفاده از این نوع در ساختمان ها به کاربرده می‌شود به دلیل بالا بودن هزینه ایزوگام به دلیل گران بودن هزینه راه اندازی و همچنین ترمیم آن امروزه بیشتر سازنده ها در ساختمان سازی از ساندویچ پانل سقفی برای عایق بندی سقف ساختمان ها استفاده میکنند ، که سبب می‌شود طول عمر بیشتری را داشته باشد نسبت به ایزوگام و روش های عایق بندی قدیمی ، از کاربرد های دیگر پانل سقفی میتوانیم به ساخت اتاق های ایزوله یا به اصطلاح اتاق تمیز اشاره کرد.

عایق ساندویچ پانل

کاربرد ساندویچ پانل

سوله

سوله نیز دسته‌ای از سازه‌های پیش ساخته از جنس ساندویچ پانل می‌باشد.سوله‌ها معمولا فضایی بسیار وسیع هستند که به عنوان انبار کارخانجات صنعتی، مرغداری‌ها، سالن ورزشی، تعمیرگاه، فروشگاه، بازار میوه و تره بار، آشیانه هواپیما ...مورد استفاده قرار می‌گیرد.سوله‌ها را معمولا از جنس فولاد ( البته متریال‌های دیگری مانند بتن نیز استفاده می‌شود) با سقف شیبدار می‌سازند.این سازه‌ها را نیز همانند دیگر سازه‌های پیش ساخته برحسب نوع نیاز و کاربری در انواع گوناگونی از جمله سوله‌های تک دهانه، چند دهانه، قوسی و یا چند ضلعی تولید می‌کنند.

 کانکس

کانکس ها نیز جز سازه های پیش ساخته محسوب شده ، ویژگی بارز این سازه ها قابلیت حمل ونقل و جا به جایی آنها نسبت به مصالح سنتی می باشد. این سازه ها جایگزین مناسب ساخت و ساز به روش سنتی می باشند  و کاربری های متفاوتی از جمله: کانکس مسکونی، ویلایی، کارگاهی، مهندسی، نگهبانی، مسافرتی، آتش نشانی و... دارند. در ساخت این سازه ها، سهولت و سرعت در ساخت، قابلیت جا به جایی، مقاومت مکانیکی، مقاومت در برابر تغییرات شرایط آب وهوایی، عایق بودن در برابر حرارت، برودت و صوت بسیار حائز اهمیت است. از همین رو در ساخت این سازه ها نیز از ساندویچ پانل ها استفاده می شود زیرا تمام این مزایا را دارد.

این سازه ها نیز با توجه به نوع کاربری و درخواست مشتری تمامی امکانات یک منزل مسکونی از قبیل: کابینت، سینک، هود ، گاز، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، منبع آب، سیستم روشنایی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و.... را دارند.

ساندویچ پانل های مورد استفاده در کانکس ها اغلب از جنس پلی اورتان به دلیل تراکم و مقاومت بالای این عایق می باشد اما از انواع دیگر عایق ها مثل پلی استایرن و پی وی سی نیز در ساخت این سازه ها استفاده می شود.کانکس ها مشکلات فراوانی از جمله اسکان فوری افراد حادثه دیده و زلزله زده، امداد و نجات در بین جاده ها و یا آموزش به دانش آموزان مناطق دور افتاده که از داشتن مدرسه محروم هستند را حل کرده، این در حالی است که اگر این سازه ها را به روش سنتی بنا کنیم به میزان زیادی زمان و هزینه صرف این کار می شود کمااینکه امکان جابه جایی این سازه ها نیز وجود ندارد.

سوله ساندویچ پانل

 

اتاق حمل بار

اتاق های حمل بار نیز یکی دیگر از سازه های پیش ساخته به شمار می رود. این اتاق ها بر روی کامیون، کامیونت و یا نیسان نصب شده و جهت حمل و نقل و جا به جایی کالاهای مورد نیاز مردم به سراسر کشور کاربرد دارد. در ساخت این اتاق ها به دلیل نقش این اتاق‌ها در جا به جایی، حمل و نگهداری برخی کالاهای حساس مانند مواد غذایی و همچنین ایجاد مقاومت و استحکام مکانیکی در برابر ناهمواری ها و پیچ و خم های جاده از ساندویچ پانل ها استفاده می شود.

استفاده از ساندویچ پانل با توجه به ویژگی های ساختاری پانل ها سبب عایق بندی و ایزوله شدن اتاق در برابر ورود هرگونه آلودگی، باکتری، ذرات و گرد و غبار می‌‌شود. پوشش بدنه و سقف از جنس عایق پلی اورتان دو رو ورق پیش رنگ شده می باشد، کف از جنس آهن آجدار، درب عقب دو لنگه همراه با سه لولا از جنس چوب چند لایه همراه با روکش آلوزینک و عایق پی وی سی می باشد. اتاق های حمل بار نیز مانند دیگر سازه های پیش ساخته کاربری های گوناگونی از جمله: اتاق حمل بار یخچالی، چادری، حمل نوشابه، حمل جوجه،رستوران متحرک و... دارد.

قیمت ساندویچ پانل

این مصالح نو ظهور بسیاری از مشکلات درعرصه ساخت و ساز را حل کرده و سبب صرفه جویی در زمان انجام پروژه و کاهش هزینه ها می‌شود.امروزه نیز با توجه به افزایش نیاز به ساخت و ساز به موازات پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از این سازه ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با استقبال خوبی از سوی سازندگان و پیمانکاران قرار گرفته است.

عموما قیمت مصالح تحت تاثیر نوسانات بازار افت و خیز پیدا میکند که ساندویچ پانل نیز از این قاعده مستثنی نیست ، اما علاوه بر نوسانات بازار، قیمت پانل ها به نوع و جنس متریال درخواستی خریدار، کیفیت مصالح به کار رفته، وارداتی بودن مواد اولیه، محل اجرای پروژه و متراژ و ابعاد مورد نظر خریدار بستگی دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از مشخصات ساندویچ پانل‌ها و نحوه خرید به سایت بانک اطلاعاتی ساندویچ پانل مراجعه فرمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم.