رویترز از گزارشی از دبیرکل سازمان ملل علیه ایران خبر داده و اعلام کرده این گزارش به زودی رسانه ای خواهد شد. رویترز می گوید در این گزارش گوترش می گوید سلاح های یمنی استفاده شده علیه تاسیسات نفتی سعودی منشائی ایرانی داشته اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم:  در حالی که در پاییز پیش رو تحریم تسلیحاتی ایران به پایان خواهد رسید کاخ سفید مکرر اعلام کرده است تمام توان خود را جهت جلوگیری از لغو این تحریم ها به کار خواهد گرفت. در چنین شرایطی و علی رغم آنکه تهدیدهای آمریکا به لحاظ قانونی و حداقل به دلیل خروجش از برجام ناکام و بلانتیجه ارزیابی می شود به نظر می رسد ارائه گزارش دبیرکل باهدف ممکن کردن این مساله ممتنع قانونی صورت می پذیرد.

* واقعیت آن است که اگر چه دستان آمریکا از برجام برای فشار بر ایران کوتاه است اما به هیچ وجه نیت ندارد فرصت استفاده از ظرفیتی هایی مانند ظرفیت اروپایی های حاضر در برجام و همچنین نهادهایی بین المللی مانند سازمان ملل را از دست بدهد. آمریکا اصرار دارد مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران شود یا از طریق تمدید قطعنامه 2231 یا صدور قطعنامه ای جدید که این ممانعت را ایجاد کند. بدیهی است گزارشی نظیر آنچه گوترش تنظیم کرده است می تواند حداقل خیال امریکا را نسبت به پیشرفت سیاست های ضد ایرانی خود تا حدی آرام کند.

* اینکه تلاش های آمریکا در این میدان و از مجرای سازمان ملل و اروپاییان به کجا و به چه نتیجه ای برسد را باید به انتظار نشست اما آنچه مسلم است اینکه در این بازی جدید هم ایران و هم محور مقاومت و به ویژه انصارالله یمن هدف جدی دشمنی آمریکا قرار گرفته اند. اینکه دو روز پیش "بریان هوک" نماینده آمریکا در امور ایران در گفتگو با العربیه تاکید می کند: از تشکیل حزب الله جدیدی مانند انچه در لبنان تشکیل شده است در کنار مرزهای عربستان جلوگیری خواهیم کرد دقیقا موید این نکته است.

* ایران وفادار به برجام بوده و تا زمانی که در آن عضو باشد به همه تعهداتش در همه زمینه ها وفادار خواهد ماند. اینکه آژانس فراتر از قانون مطالبه ای از ایران بکند و یا مسائل حل شده و پرونده های مختومه شده را مجددا بخواهد در دستور کار قرار دهد به همان میزان قبول کردنی نیست که ادعای تعلق سلاح های استفاده شده علیه عربستان به ایران با این استدلال که انصارالله عضوی از اعضای محور مقاومت است.