ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در عراق متهم کرده است درحالی که ایران نخستین کشوری بود که در مبارزه با داعش به کمک عراق شتافت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایران به عنوان همسایه عراق همواره در لحظات سخت همراه این کشور بوده است. به اذعان بسیاری از ناظران مسائل منطقه و حتی دولتمردان عراقی جمهوری اسلامی ایران همواره برای ایجاد صلح وثبات و امنیت در عراق تلاش های فراوانی کرده است و در جنگ با داعش ایران در کنار عراق ایستاد. با این وجود و در حالی که ایران در مبارزه با داعش از هیچ نوع کمکی به دولت و ملت عراق دریغ نکرد، اکنون یک مقام آمریکایی در سخنانی مغرضانه ادعا کرده که ایران در کنار داعش چالش حکومت عراق است. همزمانی این ادعا با گفت و گوهای راهبردی میان آمریکا و عراق سمت و سوی اهداف و خواسته‌های آمریکا از دولت عراق را به نوعی نشان می‌دهد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه اسکای نیوز عربی ادعاهایی واهی علیه ایران مطرح کرده است او گفته که سیاست فشار حداکثری علیه تهران تنها به دلیل سلاح هسته ای نیست. این مقام‌آمریکایی مدعی شده است که داعش تنها چالش عراق به شمار نمی‌رود و آن چه آن را فعالیت‌های شرارت آمیز ایران می‌خواند را نیز یک چالش دیگر برای این کشور عنوان کرده است.

اورتگاس مدعی شده که ایران به دنبال این است که عراق را به یک کشوری تبدیل کند که بر آن سیطره داشته باشد و حمایت‌های ایران از شبه نظامیان در عراق باعث ایجاد بی‌ثباتی در این کشور شده است. هدف اصلی ایران در حمایت‌هایش از شبه نظامیان در عراق این است که مذهب را تقویت کند و در میان ملت عراق شکاف ایجاد کند.