پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محاسبه سود بانکی

افراد وجه های نقد خود را به دو شیوه ی بلند مدت یا کوتاه مدت در بانک ها به امانت می گذارند. افراد وجوه خود را صرفا برای حفظ پول، نزد بانک قرار می دهند و یا قصد افزایش ثروت دارند. بانک مرکزی سود مورد نظر برای حساب های افراد حقیقی و یا حقوقی، به جای عدد، درصدی مشخص کرده است. پس از محاسبه سود بانکی، بانک و سپرده گذار هردو در میزان سود عایدی سهیم می شوند.

در محاسبه سود بانکی برای سپرده های روزشمار، به مبلغ موجود در سپرده شخص در طول یک ماه توجه می شود و سود مورد نظر به حساب مربوطه واریز می شود. عواملی تحت تاثیر این محاسبه می باشد که شامل: تعداد روز های یک ماه، مبلغ سپرده و نرخ تصویب شده بانک مرکزی می باشد.

به بیانی ساده تر  فرمول محاسبه سود بانکی از طریق ضرب مبلغ سپرده در نرخ سود و مدت روز های سال می باشد. حال اگر 365 روز سال را بر جواب بدست آمده تقسیم کنیم، سود بانکی را برای سپرده روز شمار حساب کرده ایم.

اگر بخواهیم وجوه نقد خود را بیش از یک سال در بانک سپرده گذاری کنیم، متصدی بانک به ما سپرده بلند مدت را پیشنهاد می کند. نحوه محاسبه سود بانکی سپرده بلند مدت متفاوت از سپرده کوتاه مدت است.

برای محاسبه سود بانکی سپرده بلند مدت، ابتدا سود سپرده را برای یک سال محاسبه می کنیم، برای این کار مبلغ سپرده را در نرخ سود ضرب می کنیم. سپس برای محاسبه سود ماهانه، عدد 12 که نشان دهنده ماه های سال است، بر مبلغ بدست آمده سود سپرده یک ساله تقسیم می کنیم.

نرم افزار های مختلفی وجود دارد که کار شما را در محاسبه سود، بدون نیاز به انجام مراحل بالا، راحت کرده است و می تواند سود ماهانه، سود روزانه، سود سه ماهه و ... را به آسانی انجام دهد.

محاسبه سود های  وام

افراد دارای شغل، زوج ها، کارآفرینان و کسانی که به دنبال خرید خانه هستند و می خواهند در زندگی و شغل خود تغییری ایجاد کنند، از وام به عنوان یک وجه کمکی استفاده می کنند. بانک ها با ارائه ی انواع آن مثل: وام ازدواج، کشاورزی، صنعتی، خودرو، خرید کالا و ... به رونق اقتصاد کشور کمک زیادی می کنند. افراد قبل از دریافت این وجه هنگفت از بانک، باید از میزان سود آن اطلاع پیدا کنند تا بعدا در پرداخت اقساط دچار مشکل نشوند.

محاسبه ی سود تنها به سپرده های بلند مدت و کوتاه مدت ختم نمی شود. برای محاسبه سود و یا درصدی برای کارمزد وام ها و تسهیلاتی که بانک ها در اختیار عموم می گذارند نیازمند محاسباتی می باشد. قبل از دریافت وام مورد نظر به درصد سود مصوب آن توجه داشته باشید. برخی از طرح های تسهیلاتی که به متقاضیان داده می شود به دلیل بالا بودن درصد سود با شکست روبرو می شوند و افراد گیرنده این تسهیلات، توان بازپرداخت اقساط آن را در هر ماه را ندارند.

فرمول محاسبه سود بانکی انواع تسهیلات و وام ها، پیچیده تر محاسبه سود سپرده گذاری ها می باشد. بطور کلی پس از محاسبه قسط هر ماه، آن را در مدت زمانی که برحسب ماه است ضرب می کنیم، جواب حاصله را از اصل وام کم می کنیم و درنهایت سود بدست می آید.

وام ازدواج

همانطور که میدانید به قرض دادن پولی که سود دارد و در زمان معینی بین قرض دهنده و قرض گیرنده انجام می شود، وام می گویند. جوانان پس از ازدواج به دلیل اینکه در ابتدای راه هستند، نیاز به حمایت مالی زیادی دارند. وام ازدواج یکی از مواردی است که زوج ها برای اینکه تا حدی در زندگی پیش بیفتند، اقدام به گرفتن آن می کنند. وام ازدواج از سال 97 از مبلغ 15 میلیون تومان، به دلیل افزایش تورم و شرایط کشور به 50 میلیون تومان در سال 99 رسیده است. این مبلغ برای هر کدام از زوجین می باشد وجمعا می توانند روی 100 میلیون تومان برای مخارج اولیه زندگی حساب باز کنند.

هر فرد تنها یک بار می تواند از این وام استفاده کند، در نتیجه اگر تاریخ عقد شما از 1/1/1396 می باشد و تا الان از این امکان استفاده نکرده اید تا دیر نشده است اقدام به گرفتن وام ازدواج کنید. اگر جز افراد ازدوج دوم می باشید و در ازدواج اول خود این وام را دریافت نکرده اید، می توانید برای وام ازدواج اقدام کنید. تا دو سال پس از تاریخ عقد فرصت گرفتن این وجه کمکی را از بانک دارید. اگر شما در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ثبت نام کرده اید ولی هنوز این وجه را نگرفته، جدا شدید این شانس را دارید که پس از ازدواج مجدد اقدام به گرفتن آن کنید.

شرایط تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

مهم ترین و اصلی ترین مدرک برای گرفتن وام ازدواج، سند ازدواج شما می باشد. اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین و اصل و کپی مدارک ضامن از جمله مواردی می باشد که بانک از شما درخواست می کند. بازپرداخت وامی که دریافت می کنید 5 ساله و نیاز به یک ضامن معتبر دارد و حتی موسسات اعتباری و بانک ها می توانند یارانه ی افراد را به عنوان ضامن قبول کنند.

سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، جایی است که شما باید کدپستی و آدرس محل سکونت را در آن وارد کنید و پس از آن کد 10 رقمی از سامانه دریافت می کنید.

لازم به ذکر است بیشتر بانک ها بازنشستگان را هم به عنوان ضامن قبول می کنند، فقط لازم است گواهی کسر و فیش حقوقی خود را به بانک تحویل دهند. شغل های آزادی که دارای پروانه کسب هستند و در زمانی که متقاضی درخواست  وام کرده است، فعالیت اقتصادی داشته باشند را می توان به عنوان ضامن معرفی کرد. اگر فرد درخواست کننده کارمند دولت، نیروی انتظامی، موسسات مالی، بانک ها و ... باشد، دیگر نیاز به ضامن نیست  و ارائه گواهی کسر از حقوق کفایت می کند.