ایرنا– مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن با «بسیار بعید دانستن» احتمال همراهی شورای امنیت با آمریکا علیه ایران، گفت جنجال رژیم ترامپ درباره ممنوعیت تسلیحاتی تهران، مانوری برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"دریل کیمبال" روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به سخنان اعضای شورای امنیت، بسیار بعید خواهد بود که پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده مورد تصویب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با این حال به باور من، هدف اصلی دولت ترامپ نه لزوما تمدید تحریم تسلیحاتی، بلکه به دست آوردن حمایت آرای کافی در شورای امنیت به منظور بازگرداندن تحریم‌های ایران بر اساس "سازوکار ماشه" تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ است.

رژیم آمریکا در تلاشی جدید علیه ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داده است که به موجب آن ممنوعیت تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت علیه ایران برای مدت نامحدودی تمدید خواهد شد.

در این زمینه برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه نشستی غیرعلنی با اعضای این شورا برای ارائه و تشریح ضرورت قطعنامه پیشنهادی خود برگزار کرد که شواهد گویای بی نتیجه بودن آن است.

این کارشناس خلع سلاح درباره احتمال موفقیت آمریکا برای همراه کردن دیگر اعضای شورای امنیت و برقراری تحریم‌های سازمان ملل که با تصویب برجام لغو شد، گفت: معلوم نیست که احتمال موفقیت آنها چند درصد باشد. به نظرم، سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) دیگر ایالات متحده را به عنوان یک عضو برجام به رسمیت نمی شناسند. بویژه اینکه ایالات متحده چندین بار به طور علنی خروج خود را از برجام اعلام کرده و در کمیسیون مشترک برجام حضور نداشته است.

کیمبال افزود: با این همه، بحث در شورای امنیت نه بر اساس موازین حقوقی، بلکه سیاسی خواهد بود. بنابراین فعلا نمی‌توان گفت سرانجام رایزنی‌ها در شورا چه خواهد شد. به نظرم دولت ایران نباید کاری بکند که اعضای شورا را به سوی  اجرایی کردن "سازوکار ماشه" سوق دهد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم و حساس در این مرحله برای سه کشور اروپایی، سرنوشت قطعنامه تصویب شده در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره دسترسی به مراکز مورد نظر خواهد بود و اینکه ایران موارد پادمانی را رعایت کند.

این فعال آمریکایی خلع سلاح ادامه داد: اگر تا ماه سپتامبر (شهریور-مهر) تکلیف این قطعنامه مشخص نشود، ایالات متحده از آن به عنوان اهرمی برای به کرسی نشاندن بحث خود برای سازوکار ماشه بهره‌برداری خواهد کرد. کاهش همکاری ایران با آژانس، چیزی است که پمپئو می‌خواهد و هوشمندانه نخواهد بود.

پیامد انتخابات آمریکا برای برجام

کیمبال ادامه داد: باید توجه داشت که انتخابات ماه نوامبر در پیش است که پیامدی عمیق برای سیاست خارجی آمریکا و چشم‌انداز اجرای برجام را از سوی ایالات متحده و ایران در پی خواهد داشت.

ایرنا پرسید معنای پیامد عمیق انتخابات ریاست جمهوری نوامبر برای ایران چیست؟ آیا در صورت انتخاب، "جو بایدن" فوری به برجام باز خواهد گشت؟

مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار پاسخ داد: من به کارزار انتخاباتی بایدن مشاوره نمی‌دهم و در جریان نیستم که در صورت انتخاب شدن، چه خواهد کرد اما سابقه او نشان می‌دهد که پشتیبان جدی برجام و منتقد سیاست ترامپ بوده است. ولی نمی‌دانم دقیقا در خصوص بازگشت کامل آمریکا و ایران به اجرای برجام، چه می‌خواهد انجام بدهد.

کمیبال ادامه داد: حتی فکر نمی‌کنم در این مرحله خود بایدن بداند که چه می‌خواهد انجام بدهد. مسائل بسیاری چون همه‌گیری کرونا و اقتصاد، پیش روی او در داخل است که باید حل و فصل کند.

سود برجام و ان پی تی برای ایران

ایرنا در ادامه پرسید از منظر یک کارشناس خلع سلاح، چرا ایران باید در برجام و حتی ان پی تی باقی بماند؟ چه سودی برای ایران خواهد داشت؟

وی پاسخ داد: باید توجه داشت که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است. سیاستمداران و نمایندگان مجلس در ایران به هر چه می‌اندیشند، نباید از انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن غافل باشند و به سمت اقدام بزرگی چون خروج از برجام یا ان پی تی بروند.

دبیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار تصریح کرد: از سوی دیگر باید پرسید که خروج رسمی ایران از برجام و افزایش سطح غنی‌سازی آن به ورای ۲۰ درصد، چه سودی برای ایران خواهد داشت؟ ایران اعلام کرده است که به دنبال جنگ افزار هسته‌ای نیست.

کمیبال خاطرنشان کرد: در خصوص ان پی تی، تنها کره شمالی است که از این پیمان خارج شده و دست به آزمایش بمب هسته‌ای زده است. اگر ایران به این سو برود، تنها به حرف ایالات متحده و اسرائیل اعتبار خواهد داد که می‌گویند ایران از ابتدا هم دنبال بمب بوده است.

وی افزود: این وضعیت، انزوای ابدی برای ایران به دنبال خواهد آورد. بنابراین باید پرسید که چرا ایران باید به این سمت برود، در حالیکه گزینه‌های دیگری هم دارد.

ایرنا پرسید در مقابل باید این را مطرح کرد که ایران چرا باید در برجام بماند، در حالیکه از هیچ یک از منافع اقتصادی آن بهره‌مند نشده است؟

کیمبال با اذعان به اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا، ایران را از منافع اقتصادی برجام محروم کرده است، گفت: من فکر می‌کنم راه حل این موضوع در بازگشت ایران و آمریکا به اجرای تعهدات برجامی است و درباره اختلاف‌های دو جانبه گفت‌وگو کنند. چشم انداز این کار در صورت خروج ایران از برجام و افزایش توان هسته‌ای خود، دچار آسیب جدی خواهد شد.

سخن و کردار اروپا

در ادامه این گفت‌وگو، ایرنا ارزیابی این کارشناس آمریکایی را درباره عملکرد قدرت‌های اروپایی عضو برجام و جدیت آنها برای مقابله با فشارهای ضد ایرانی کاخ سفید جویا شد.

کیمبال در پاسخ گفت: به نظرم آنها وقتی می‌گویند برجام اهمیت دارد، جدی به آن باور دارند اما بریتانیا، فرانسه و آلمان توان بی‌نهایت ندارند و باید خود را در برابر تحریم‌های آمریکا حفظ کنند. آنها جدی تلاش کردند که کانال اینستکس (برای مبادله مالی با ایران) را به وجود آورند.

وی در پاسخ به اینکه حتی همین گام سطحی اروپایی‌ها هم نیمه کار رها شد، مدعی شد: بله، می‌پذیرم که ناامید کننده بوده است اما نادرست است اگر بگویید که اروپایی‌ها تلاش خود را نکرده‌اند. من درک می‌کنم چرا ایرانی‌ها ناراحت هستند ولی اروپایی‌ها آسیب‌پذیر هستند و باید منافع شرکت‌های خود را در برابر تحریم‌های آمریکا محفاظت کنند.

اروپایی‌ها اگرچه به طور مداوم از حفظ برجام سخن گفته‌اند اما عملکرد آنها برای حفظ این توافق بین‌المللی تا کنون نتوانسته است رضایت تهران را به دست آورد.