ایرنا– عضو اندیشکده شورای روابط خارجی‎ ‎آمریکا گفت اعضای شورای امنیت دلایل محکم سیاسی و حقوقی برای رد ادعای عضویت آمریکا در ۲۲۳۱ دارند و باید قاطعانه در برابر رفتار گزینشی دولت ترامپ ایستادگی کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"کلسی داونپرت" روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا خواستار واکنش قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل به زورگویی دولت ترامپ شد و افزود: نباید به ایالات متحده که اصرار داشته جزو برجام نباشد و تعهدی به اجرای آن ندارد، اجازه برخورد گزینشی با بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ در راستای سیاست فشار حداکثری داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا توجیه حقوقی برای این ادعا وجود دارد که آمریکا هنوز بخشی از برجام است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت ترامپ به این دلیل استدلال می‌کند که هنوز هم یک عضو برجام است چرا که نام ایالات متحده در قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک کشور عضو برجام ذکر شده است. این قطعنامه هرگز برای حذف نام ایالات متحده پس از خروج ترامپ از این توافق اصلاح نشده است.

مدیر "سیاستگذاری منع گسترش ‌جنگ افزار هسته ای" در "انجمن کنترل جنگ افزار" ‌واشنگتن ادامه داد: این اقدام آمریکا مسخره و آشکارا  برای بازیچه قرار دادن زبان قطعنامه در راستای استراتژی دولت ترامپ است.

داونپرت احتمال عملی شدن سازوکار ماشه از سوی آمریکا را رد نکرد و اضافه کرد: هیچ سابقه‌ای برای بند ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وجود ندارد. این قطعنامه توافق هسته ای را تایید کرده و تحریم‌های سازمان ملل را برداشته است.

وی یادآور شد: هنگامی که قطعنامه ۲۲۳۱  تدوین شد، هیچ کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که ایالات متحده روزی ادعا کند که دیگر در برجام مشارکت ندارد اما هنوز هم یک عضو برجام بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ است و به همین دلیل حق دارد که سازوکار ماشه را اجرایی کند.

این کارشناس آمریکایی تصریح کرد: بنابراین اگر دولت ترامپ سعی کند تحریم‌های سازمان ملل را با استفاده از سازوکار ماشه بار دیگر اعمال کند، شورای امنیت در فضایی بی‌سابقه و غیرمترقبه قرار خواهد گرفت و مشخص نیست که ایالات متحده در این نبرد پیروز خواهد شد یا خیر.

داونپرت تاکید کرد: توجیه دولت ترامپ و استدلال آن مبنی بر اینکه ایالات متحده می‌تواند به سازوکار ماشه متوسل شود، ضعیف است. این به عهده اعضای باقیمانده برجام است که متعهدانه با هرگونه اقدام ایالات متحده برای تحمیل مجدد تحریم‌های سازمان ملل مخالفت کنند.

وی ادامه داد: گروه ۱ + ۴ می‌تواند به طور جدی استدلال ارئه کند که آمریکا دیگر بخشی از برجام نیست و برای این کار می‌تواند از اظهارات خود ترامپ نیز بهره ببرد. ترامپ و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده بارها تاکید کرده اند که ایالات متحده از برجام عقب نشینی کرده و دیگر طرفی در این توافق نیست.

عضو دوره‌ای اندیشکده شورای روابط خارجی‎ ‎آمریکا اضافه کرد: برخی از این مقامات ، از جمله جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی به صراحت با استفاده از هرگونه تدابیر مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ برای پیشبرد سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و با استناد به اینکه آمریکا یک عضو برجام است مخالفت کردند.

داونپرت خاطرنشان کرد: این اظهارات ادعای دولت ترامپ را تضعیف و بی اساس بودن آن را علنی  می‌کند.

ایرنا پرسید که دونالد ترامپ هر روز لاف می‌زند که او توافقنامه‌ای که اوباما امضا کرده بود را زیر پا گذاشته و از آن خارج شده است. ارزیابی شما از ادعای احتمالی پمپئو مبنی بر اینکه ایالات متحده بخشی از توافق هسته‌ای با ایران است، چیست؟

داونپرت پاسخ داد: ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸  ایالات متحده را از توافق هسته ای خارج کرد و روشن ساخت که واشنگتن دیگر به تعهدات خود در برجام عمل نخواهد کرد.

وی افزود: از آن زمان، دولت ترامپ اقدام به پیگیری کارزار فشار بی‌امان علیه ایران کرده که در واقع برای نابودی برجام طراحی شده است. او متحدان آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا به رژیم تحریم‌های آمریکا بپیوندند. ترامپ همچنین بارها و بارها از این توافقنامه ابراز بیزاری کرده و بیرون آمدن ایالات متحده از آن را ستوده است.

این کارشناس خلع سلاح اتمی ادامه داد: اکنون این ادعا که ایالات متحده هنوز عضوی از این توافق است، در راستای خدمت به استراتژی فشار حداکثری ایالات متحده است. این ادعا تلاشی آشکار برای بازیچه قرار دادن هدف تعریف شده برای سازوکار ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ است.

داونپرت خاطرنشان کرد: اگر ترامپ نگران منقضی شدن دوره تحریم تسلیحات سازمان ملل در مورد ایران است، بهتر است با تهران برای بحث درباره مسائل امنیتی منطقه وارد مذاکره بشود. ترامپ با خارج کردن آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها به اعتبار ایالات متحده  ضربه‌ای جدی زده است اما اگر ایالات متحده و ایران هر دو به برجام و اجرای کامل آن بازگردند، می‌توانند درهای مذاکره در مورد دیگر موضوعات را بگشایند.

وی تاکید کرد: این رویکرد به احتمال زیاد می‌تواند نتایج ملموسی نسبت به اقدامات یک جانبه در شورای امنیت داشته باشد. اقدام در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت موجب انزوای بیشتر ایالات متحده خواهد شد و روابط واشنگتن را با متحدان کلیدی آن که همچنان از برجام پشتیبانی می‌کنند، تیره می‌کند.