شفقنا/ تلاش آمریکا برای بازگرداندن یک‌جانبه تمام تحریم‌ها علیه ایران، ساده‌لوحانه و بیانگر این است که دولت ترامپ همچنان رویکردی شکست‌خورده را درباره ایران دنبال می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیزنس اینسایدر نوشت: نیویورک تایمز خبر داده بود دولت ترامپ آماده است تا در صورت وتوی تمدید ممنوعیت فروش جنگ‌افزار به ایران این مساله را مطرح کند که ایالات متحده به عنوان یکی از امضاءکنندگان اصلی برجام، حق بازگرداندن یکجانبه تمام تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های جنگ‌افزاری، را دارد. این تاکتیک دولت آمریکا چه‌بسا در نابود کردن آنچه از برجام باقی مانده، به موفقیت برسد. اما رویکرد منسوخ واشنگتن در برابر ایران همچنان و مانند گذشته نتایج پوچ و بیهوده به همراه خواهد داشت.

کاخ سفید هنگام خروخ از توافق هسته‌ای و راه‌اندازی کارزار فشار حداکثری اعلام کرد که فقط فشارهای بیشتر اقتصادی و نظامی علیه تهران می‌تواند دولت ایران را به دگرش رفتار در سیاست خارجی‌‌اش وادار و آنها را به میز گفتگوها بازگرداند. این راهبرد دولت ترامپ را می‌توان با اطمینان خاطر یک شکست آشکار نامید. تهران امروزه بسیار کمتر از زمانی که آمریکا از برجام خارج نشده بود به نشستن پای میز گفتگوها با واشنگتن تمایل دارد.

فشار حداکثری از لحاظ اقتصادی به ایران آسیب زده است اما هیچ یک از آسیب‌های اقتصادی نتوانسته رفتار ایران را سازنده‌تر کند. در واقع رویکرد فقط چماق و نه هویج واشنگتن تاثیر و پیامدهایی دقیقا مخالف پیش‌بینی‌های ترامپ، پمپئو، هوک و بولتن داشته است. ایرانی‌ها به جای تسلیم شدن در برابر فشارها و پذیرفتن گفتگوهای تازه بر مبنای شروط واشنگتن، فشار حداکثری را با مقاومت حداکثری پاسخ داده‌اند.

تنش‌های بین واشنگتن و تهران در بالاترین سطح قرار دارد که این مساله احتمال تبدیل یک بدسنجی واقعی به خشونت پرشتاب را بالا می‌برد. تنها چیزی که ایالات متحده در هنگامه یک همه‌گیری جهانی به آن هیچ احتیاجی ندارد، یک جنگ نابخردانه دیگر در خلیج فارس است.

منافع امنیت ملی آمریکا در منطقه فقط به حفاظت از مردم آمریکا در برابر تروریسم فراملی، تضمین عرضه نفت کافی در بازار جهانی و پیشگیری از کشیده شدن ارتش ایالات متحده به ستیزهای بین قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای محدود است.

فشار حداکثری، رسیدن به تمام این منافع را دشوارتر کرده و احتمال وقوع جنگ را بیش از هر زمان دیگر افزایش داده است.

از زمانی که راهبرد فشار حداکثری عملی شد، حقایق بارها ثابت کرده است که طرفداران این راهبرد اشتباه می‌کنند. ترامپ باید از گوش کردن به توصیه‌های آنها خودداری کند و آمریکا را به توافق هسته‌ای بازگرداند و از آن به عنوان مبنای گفتگوهای آتی با ایرانی‌ها استفاده کند و انواع کانال‌های گفتگو میان ارتش های دو کشور را ایجاد کند تا از وقوع رویدادهای تصادفی در بحران‌های آینده پیشگیری نماید.