تا به حال درباره فنجان یا کاپ قاعدگی چیزی شنیده اید؟ از طرز استفاده آن و مزایایی که دارد اطلاعی دارید؟ کاپ قاعدگی وسیله ای است که طی سال های اخیر به بازار آمده و می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده از انواع محصولات جنسی مانند نوار بهداشتی، انواع پدها و یا تامپون به شمار آید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا شما را با این وسیله کوچک اما بسیار کارآمد آشنا کنیم.

دوران قاعدگی جز حساس ترین روزهای ماه برای هر خانمی به شمار می آید. زیرا به دلیل آزاد شدن هورمون های استروژن و پروژسترون هم از نظر روحی و هم جسمی تغییراتی در بدن به وجود می آید که می تواند در خانم ها با نشانه های مختلفی مانند مشکلات عصبی، دل درد، کمردرد، ضعف و... همراه باشد. غیر از این ها در همین مدت بین 3 تا 7 روزه دغدغه های دیگری نیز برای خانم ها به همراه دارد. خرید نوار بهداشتی، شرایط استفاده از آن و یا حاضر شدن در محل کار و درس، پرداختن به فعالیت های ورزشی و... در این شرایط می تواند برای بانوان مشکلات بسیاری را به وجود آورد. اما در سال های اخیر یک محصول کوچک به بازار آمده که می تواند به شما کمک کند تا دوران پریودی آرام و راحتی را سپری کنید.

 

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی Menstrual Cup از جنس لاستیک و یا لاتکس پزشکی تولید شده و از نرمی و انعطاف بالایی بهره مند است. طراحی این محصول شبیه به یک فنجان بوده و برای آن دنباله ای در نظر گرفته شده که به بیرون آوردن کاپ از داخل واژن کمک می نماید. همچنین لبه های آن دارای سوراخ هایی است که به چسبیدن آسان کاپ به واژن و خروج راحت آن کمک خواهد کرد. خانم ها می توانند در دوران پریودی این کاپ را داخل واژن قرار دهند و به این شکل از مصرف نوار بهداشتی و تامپون بی نیاز گردند.

شاید استفاده از کاپ برای برخی از بانوان در روزهای ابتدایی با سختی همراه باشد، اما پس از چند روز استفاده به آن عادت کرده و دیگر وجود آن را داخل بدن خود احساس نخواهید کرد. همچنین اگر سایز این محصول متناسب با بدن شما انتخاب شود و به درستی مورد استفاده قرار گیرد، به هیچ وجه خون از کناره های آن نشت نکرده و لباس و رختخواب شما را آلوده نخواهد کرد. در صورتی که با استفاده از تامپون و یا نوار بهداشتی نشت خون روی رختخواب و یا لباستان به هنگام خواب می تواند بارها پیش آید.

تاریخچه استفاده از کاپ قاعدگی

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که تاریخچه استفاده از کاپ قاعدگی به چه زمانی باز می گردد؟ اولین بار در سال 1937 ایده این محصول به صورت اجرایی درآمد اما به دلیل کمبود لاتکس در آن زمان نتواست به صورت انبوه تولید شود و مورد استفاده قرار گیرد. تا اینکه در همین سال های اخیر محصول فوق تولید شد و توانست با همه مزایا و معایبش انقلابی را در حوزه استفاده از محصولات جنسی، نوار بهداشتی و .. به وجود آورد.

استفاده از کاپ قاعدگی برای چه افرادی مناسب است؟

آیا می دانید فقط 16% از دختران و زنان هندی می توانند در زمان پریودی از نوار بهداشتی استفاده کنند و مابقی آن ها به دلیل فقر نمی توانند اینگونه محصولات را تهیه نمایند. غم انگیز است اگر بدانید 60% دختران و زنان در نپال به خاطر گذراندن دوران پریودی از حضور در اجتماع منع شده و یا دختران در جوامع فقیر دیگر مجبور به ترک تحصیل می شوند. به عنوان مثال در چند کشور افریقایی، شرکت های تولید کننده و بانیان امورخیریه با اهدای کاپ قاعدگی توانستند شرایط تازه ای را برای دختران و زنان مهیا کرده و به آن ها در سپری کردن این دوره کمک نمایند. شما نیز با خرید یک کاپ قاعدگی می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. استفاده از این محصول می تواند در شرایط زیر کارآمد باشد.

  • چنانچه مجبورید صبح تا شب را در محیط کار بگذرانید و تعویض نوار بهداشتی و تامپون برایتان سخت است.
  • اگر خونریزی شما در طی مدت قاعدگی زیاد است و مجبورید هر دو سه ساعت یکبار نوار بهداشتی خود را تعویض نمایید.
  • چنانچه میزان خونریزی شما به حدی است که شب ها هنگام خواب دچار نشتی شده و به رختخواب شما نفوذ می کند.
  • کاپ قاعدگی می تواند برای افرادی که روزانه به تمرین های ورزشی می پردازند مناسب باشد.
  • استفاده از کاپ قاعدگی برای افرادی که زمان زیادی را به سفر کردن می پردازند و نمی خواهند در مدت سفر خود از پدها و سایر محصولات جنسی استفاده نمایند، مناسب خواهد بود.

شاید توجه به این موضوع که قیمت کاپ قاعدگی گران است، بانوان را از خرید آن باز دارد اما اگر امکان استفاده طولانی مدت آن را در نظر بگیرید خواهید دید که صرف هزینه اولیه می تواند برای شما اقتصادی باشد.

 

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

  • از این محصول می توان برای مدت طولانی و دست کم تا 10 سال استفاده کرد.
  • این محصول به جای جذب خون می تواند آن را جمع آوری نماید، بنابراین با شست و شو می توانید دوباره از آن استفاده کنید.
  • در هزینه های شما برای خرید نوار بهداشتی، تامپون و سایر محصولات جنسی صرفه جویی خواهد شد.
  • با هر سن و سایز بدنی می توانید از این محصول استفاده کنید.
  • از خشکی واژن جلوگیری می نماید و امکان عفونت و یا ایجاد بوی بد واژن را تا حد بسیار زیادی نسبت به استفاده از نوار بهداشتی کاهش می دهد.
  • سازگار با بدن بوده و می تواند از آسیبی که سایر محصولات بهداشتی به طبیعت وارد می کنند تا حد زیادی بکاهد.
  • هنگام فعالیت های ورزشی مختلف می توانید از آن استفاده نمایید.
  • استفاده از آن شب هنگام امکان پذیر خواهد بود.

نکته مهم اینکه اگر تا بحال رابطه جنسی نداشته اید و دوشیزه هستید بهتر است پیش از تصمیم به استفاده از کاپ قاعدگی با پزشک زنان در این خصوص صحبت کنید. اما هر محصولی همانطور که می تواند مزایایی داشته باشد معایبی نیز خواهد داشت. کاپ قاعدگی نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود.

معایب کاپ قاعدگی

  • قیمت آن نسبت به سایر محصولات کمی گران است.
  • جای گذاری آن برای اولین استفاده ممکن است توام با سختی باشد.
  • اگر خونریزی قاعدگی همراه با لخته های بزرگ خون است بهتر است از این محصول استفاده نکنید.
  • بیرون آوردن کاپ قاعدگی می تواند برای بعضی افراد که دیدن خون برایشان ناخوشایند است، سخت باشد.
  • کاپ ها از جنس لاتکس یا سیلیکونی هستند و با بدن سازگار بوده و حساسیتی را ایجاد نمی کنند اما اگر بدن شما به آن ها واکنش نشان می دهد بهتر است از آن استفاده نکنید.

لازم است پس از پایان هر دوره، این محصول را در یک ظرف آب (به طوری که کاپ قاعدگی در آن غوطه ور باشد) به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید و سپس آن را خشک کرده و برای استفاده مجدد داخل کیف مخصوص نگهداری نمایید.