پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چوب پلاست نوعی محصول صنعتی است که از ترکیب الیاف چوب و پلاستیک هایی که بازیافت می شوند، تولید می شود که بسیار به چوب طبیعی شباهت دارد. چوب پلاست که به آن کامپوزیت چوب پلاستیک (WPC ) نیز گفته می شود دارای تنوع رنگی است عایق خوبی در برابر رطوبت قارچ و حشرات می باشد و از استحکام بالایی برخوردار است.

فرآیندهای تولید WPC شامل اکستروژن ، قالب تزریق و قالب گیری فشرده سازی یا گرم کردن (فشار دادن) است. فرآیندهای جدید تولید WPC شامل تولید افزودنی از طریق مدل سازی لایه ذوب شده و پخت لیزر است.

یک محدودیت مهم برای پلیمرهای مورد استفاده در WPC نیاز به شرایط فرآیند (دمای مذاب ، فشار) است که باعث پوسیدگی حرارتی پرکننده چوب نمی شود.

چوب در حدود 220 درجه سانتیگراد تخریب می شود. بنابراین ، پلیمرهای هدف کلی مانند پلی اتیلن و پلی وینیل کلرید به طور معمول برای تولید WPC ها استفاده می شوند.

الیاف چوب به دلیل داشتن گروه های هیدروکسیل موجود در زنجیره های مولکولی سلولز ذاتاً آبگریز هستند. بنابراین، اصلاح فیبر چوب از طریق درمانهای شیمیایی یا فیزیکی برای ساختن WPC های مهم بسیار حیاتی است.

مزایا و ویژگی های چوب پلاست

کامپوزیت های پلاستیکی چوب (WPC) به عنوان مواد کامپوزیتی تعریف شده اند که حاوی ترموپلاستیک و چوب به اشکال مختلف هستند. از تزئینات و روکش فلزی گرفته تا حصارکشی و مبلمان باغ ، مواد افزودنی WPC دارای طول عمر طولانی و حداقل تعمیر و نگهداری هستند و مزایایی نسبت به مواد صرفاً چوب دارند.

ضد آب است

کامپوزیت چوب پلاستیک از الیاف چوب و پلاستیک ساخته شده است. نتیجه این مخلوط ماده ای است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر آب برخوردار است. این یک دارایی قابل توجه برای مصالح ساختمانی است. میزهای بیرون از منزل ، جداول را می توان از آن تهیه کرد.

نگهداری مواد بسیار آسان است

کامپوزیت چوب پلاستیک به مقاومت بسیار کمی احتیاج دارد زیرا در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی دارد. علاوه بر این ، به دلیل مخلوط چوب و پلاستیک ، اشکالات را به خود جلب نمی کند و همچنین به راحتی تمیز می شود. اگر به فکر روکش دیوار هستید ، مطمئناً به دنبال ماده ای خواهید بود که بتوان به راحتی آن را حفظ کرد.

طول عمر آن بیشتر است

این ماده بسیار بادوام است و در اثر بارندگی ، باد یا شرایط گرم تابستان تحت تأثیر قرار نمی گیرد. در حقیقت ، استفاده از WPC سازگار با محیط زیست است زیرا از دوام پلاستیک و در عین حال کاهش محل دفن زباله های پلاستیکی استفاده می کند.

مواد ضد لغزش است

علاوه بر اینکه در برابر آب مقاوم است ، در برابر لغزش نیز مقاوم است. در نظر گرفتن WPC برای کف سازی در اطراف استخر بسیار عالی است. دیگر نیازی نیست که نگران بچه هایی باشید که پیراهن پابرهنه در حال دویدن هستند.

در رنگ های مختلف موجود است

هر کس طعم خاص خود را برای رنگ دارد. خوشبختانه ، WPC می تواند در رنگ های مختلف در دسترس باشد و توجه داشته باشید که این یک کت رنگ ساده نیست که به راحتی در اثر آب و هوا قابل تأثیر باشد. خود مواد در رنگ های مختلف و بدون هرگونه کار نقاشی مورد نیاز موجود است.

کاربرد چوب پلاست :

 چوب پلاست به عنوان جایگزینی مناسب برای مصالح سنتی مورد مصرف در ساختمان سازی(سنگ و آجر)، مبلمان شهری و اداری (چوب،MDF و فلز) و خودروسازی استفاده می شود.