مهمان «امین التجار» شوید/بازدید مجازی از بزرگترین خانه خشتی جهان

بزرگترین خانه خشتی جهان با 86 اتاق را ببینید و لذت ببرید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خانه حاج آقا علی که پیش از این به خانه وقفی شهرت داشته، 86 اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) دارد که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده است.

oDCnuMLA4eDn

این روزها که با توجه به شرایط حساس موجود و شیوع گسترده بیماری کرونا، ماندن در خانه و پرهیز از سفر توصیه می شود، شما می توانید در خانه بمانید و به تماشای ایران بروید.

گردشگری مجازی تجربه‌ای جدید در سایه کرونا است که می تواند شما را با پیشینه تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف ایران آشنا کند.
تورهای مجازی نه‌ تنها باعث ترغیب شما به دیدن یک مکان تاریخی و فرهنگی می شود، بلکه می تواند کمک کند تا بعد از مهار کرونا به راحتی در مورد مقصد سفر خود تصمیم گیری کنید.

شما در این نوع از گردشگری فرصتی را به دست می آورید تا سفرهایی را تجربه کنید که ممکن است رفتن به آنها هفته ها طول بکشد، بنابراین شما با گردشگری مجازی به نوعی در هزینه و زمان خود هم صرفه جویی می کنید.

در ادامه خواندن این گزارش شما چند ساعتی را با کلیک در اینجا مهمان بزرگترین خانه خشتی جهان می شوید، خانه ای با زیربنای بالغ بر 7 هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی که یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به‌شمار می‌آید.

VTOQUtakqDhh

تماشای خانه در دو فضای روز و شب

در ابتدای ورود به این تور مجازی شما با جدولی در سمت راست صفحه مواجه می شوید که به عنوان راهنمای تور شما را همراهی می کند، در گوشه سمت راست پایین صفحه هم آیکونی فعال است که با کلیک روی آن می توانید این خانه خشتی را به انتخاب خود در فضای روز یا شب تماشا کنید.

در ابتدای این تور شما وارد حیاط اصلی می شوید و بعد از آن به نوبت و یا به انتخاب خود می توانید از بخش های دیگری همچون ایوان، حیاط کوچک، اندرونی و ... دیدن کنید.

WQRBbTCpVO0c

حاج آقا علی بزرگترین تاجر ایرانی قدیمی که به زعیم الله رفسنجانی هم معروف بوده این بنا را در سال 1136 هجری خورشیدی در فاصله 6 کیلومتری شهر رفسنجان بنا کرد.

بزرگترین خانه خشتی جهان متعلق به بزرگترین تاجر ایرانی قدیمی است

iAdA3d2mi8ye

وی بعدها لقب «امین التجار» گرفت و به همین جهت هم نام خانوادگی فرزندانش به امینیان تغییریافت، روایت است که مابین راه بندرعباس و رفسنجان به فاصله هر 30 یا 40 کیلومتر حدود 20 منزل و مال التجاره حاج آقا علی وجود داشت که از آن برای بارگیری و حمل استفاده می کردند.

تمامی شترها، قاطر و اسب ها برای خود حاج آقا علی بود، یعنی حدود 40 کیلومتر طول قافله بود که مرکب و بار آن برای حاج آقا علی بود. گله‌های گوسفند چند هزار تایی و منازل زیادی در گوشه وکنار ایران و مقدار زیادی طلا و نقره و اشرفی که وقتی از املاک او رفع توقیف شد معلوم نشد که این همه کالا کجا رفت و چه شد.

azg22Hlci1i9

خانه ای با 86 اتاق

خانه حاج آقا علی که پیش از این به خانه وقفی شهرت داشته، 86 اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) دارد که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده است.

یک آشپزخانه و انبار بزرگ وظیفه تأمین نیازهای این مجموعه را بر عهده داشته‌ وچهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمت‌های مختلف این خانه را تأمین می کرده است.

وسیع ترین فضای سرپوشیده خانه تالار حوضخانه است که سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدی عظیم پوشانده شده‌، در زمینه مستطیل کار بندی شده و در مرکز آن کلاه فرنگی قرار گرفته‌ است که نور فضای حوضخانه را تأمین می کند.

در وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیاط های کناری در ارتباط بوده‌ و آب آن از طریق قنات تأمین می شده‌ است.

حوضخانه در دو طبقه ساخته شده که در طبقه بالای آن تعدادی اتاق و دو تالار در ضلع شمالی و جنوبی قرار گرفته‌، نمای داخلی حوضخانه با اندود گچ و گچ بری‌های برجسته با طرح‌های اسلیمی تزیین شده است.

تالار شاه نشین یا بهاره هم در مرکز ضلع جنوبی ایوانی نسبتاً بلند قرار دارد که در اطراف آن با حفظ تقارن دو راهرو دسترسی ایجاد شده، تالارهای پاییزی و زمستانی هم در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته اند و نسبت به تالار شاه نشین و حوضخانه، نمای کمی ساده تری دارند.

اموالی که وقف ابا عبدالله الحسین (ع) شدند

بازار و مسجد حاج آقا علی در شهر کرمان، بازار و مسجد و آب آنبار‌هایی در شهر رفسنجان، کاروان سرا، بزرگتری بنای خشتی در جهان و کیلومترها مزرعه زیر کشت  از جمله اموال حاج علی آقا بود که وی قسمت عمده‌ای از این املاک و ثروت را وقف حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) کرد.

این خانه خشتی که به ثبت ملی هم رسیده است هنوز هم مانند گذشته شکوه خود را حفظ کرده و جزو یکی از هویت های اصلی استان کرمان محسوب می شود.//فارس