جمهوری اسلامی ایران و سوریه به توافق نظامی مهمی دست یافتند؛ به نحوی که با این توافق، قواعد بازی در حریم هوایی سوریه تغییر کرده و تهران با این اقدام، برای مقابله فراگیر در منطقه آماده می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مشرق، «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) در زمینه گسترش‌ همکاری‌های نظامی، معاهده‌ای امضا کردند.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از منابع آگاه ایرانی و سوری گزارش داد که این معاهده دارای دو بخش نظامی و سیاسی است ولی مهمترین مسئله، مجهز شدن سوریه به پدافند هوایی ایرانی «باور ۳۷۳» و «سوم خرداد» است.

به گزارش این روزنامه، این مسئله بدین معناست که طرفین سوری و ایرانی تصمیم گرفتند قواعد بازی را در حریم هوایی سوریه تغییر دهند و با حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مقابله خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، دمشق و تهران این سامانه‌ها را جایگزین پدافند هوایی روسی «اس-۳۰۰» کردند و منابع مذکور تأکید دارند که هدف دمشق و تهران بسیار فراتر از مقابله با حملات هوایی صهیونیستهاست.

منابع آگاه خبر دادند، ایران با این اقدام، جبهه‌های متعددی را تقویت خواهد کرد تا برای مقابله فراگیر در منطقه آماده شود و استقرار این پدافند هوایی در همین راستا است.

رأی الیوم درباره بُعد سیاسی این معاهده گزارش داد، این بُعد مربوط به تلاش و فشارهای مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه است تا بتواند ائتلاف راهبردی بین این دو کشور را از هم گسسته و دمشق را از محور مقاومت خارج کند؛ زیرا این مسئله، شرط اصلی آمریکا در لغو محاصره سوریه، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور است.

این روزنامه در پایان خاطر نشان کرد، توافق نظامی سوریه و ایران، پیام محکمی به چنین تلاش‌هایی است و نشان داد که این ائتلاف، قدرتمند است. این مسئله، پیامی از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است که خواسته آمریکا را رد کرد و ایران نیز تأکید کرد که بنا به خواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و این کشور را از نظر نظامی تقویت خواهد کرد.

طرفین سوری و ایرانی در گفت‌وگوی روز گذشته خود، اوضاع سوریه و ضرورت خروج نیروهای بیگانه‌ای را که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شدند، بررسی کردند.

این توافق علیرغم قانون تحریمی آمریکا موسوم به «سزار» است که هر گونه همکاری با دولت سوریه، تحریم طرف کمک کننده را به همراه دارد.

منبع: فارس