نامه نیوز/ استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست گذاری، اما یکی از تازه‌ترین مسائلی است که اختلافات داخلی اصلاح طلبان را حسابی به رخ کشید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اوضاع اصلاح طلبان اصلا خوب نیست از ریزش بدنه اجتماعی گرفته تا دور ماندن از نهاد‌های قدرت. هیچ یک از این‌ها، اما مشکل اساسی این جریان سیاسی نیست. اصلی‌ترین چالش اصلاح طلبان در شرایط فعلی که موجب تشدید دیگر مشکلات هم می‌شود، اختلافات درونی است. طیف‌های مختلف اصلاح طلبی سرسازگاری ندارند و هر روز در یک موضوع تازه باهم زاویه پیدا می‌کنند. یک بار نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبری بهانه بروز این اختلافات می‌شود و روز دیگر جدی شدن گمانه حضور محمدرضاعارف در انتخابات ۱۴۰۰؛ بگذریم از این که اصلاح طلبان هنوز درباره مشارکت در انتخابات نیز به اتفاق نظر نرسیده و معلوم نیست که بلاخره چه تصمیمی در این رابطه می‌گیرد.

استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست گذاری، اما یکی از تازه‌ترین مسائلی است که اختلافات داخلی اصلاح طلبان را حسابی به رخ می‌کشد. دلیلش نیز روشن است؛ این استعفا از سوی تحلیل‌گران سیاسی مقدمه کاندیداتوری عارف در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تلقی شد. گمانه‌ای که از اصلا خوشایند کارگزارانی‌ها نبود. محمد قوچانی عضو این کارگزاران پیش‌تر در انتقاد از عملکرد عارف در مجلس و شورای عالی، وی را تندیس سکوت خوانده و غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران هم همیشه مصر بوده که نباید با عارف تعارف داشت. کارگزارانی‌ها با عارف موافق نیستند، اما این گمانه را قبول دارند که او سودای ریاست جمهوری در سر دارد. برای همین هم علی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اخیرا در گفت‌وگویی گفته است: «البته ممکن است که او در فکر کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد». وی درباره حمایت احتمالی اصلاح طلبان از عارف نیز گفته است: «من شخصا با کاندیداتوری آقای عارف برای ریاست جمهروی موافق نیستم؛ زیرا مشکلات کشور بسیار زیاد است و مطالبات مردم روز به روز بیشتر می‌شود و فضای اقتصادی کشور و معیشت خانواده‌ها هم هر روز سخت‌تر می‌شود».

مخالفت با عارف البته فقط به کارگزاران محدود نیست. مثلا حسین انصاری‌راد فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت‌وگویی با سایت آزادی تاکید کرده است که عارف به هیچ وجه نمی‌تواند از حمایت اصلاح طلبان برخوردار شود. او گفت: «عارف در مجلس چه کرد که حالا در ریاست جمهوری انجام دهد؟».

لازم به یادآوری است که اصلاح طلبان حتی درباره احتمال کاندیداتوری عارف هم اختلاف نظر دارند. مثلا همزمان با اینکه سید مصطفی هاشمی‌طبا تاکید می‌کند «عارف بهترین گزینه برای کار دانشگاهی است و فکر نمی‌کنم در انتخابات ۱۴۰۰ ورود کند»، محمد علی ابطحی اومی‌گوید «عارف بی‌شک یکی از گزینه‌های ۱۴۰۰ است».

به هر ترتیب سکوت عارف درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ این گمانه را تقویت کرده که او ممکن است سودای رفتن به پاستور را در سر داتشه باشد