بعد از استعفای عارف نام عبدالله نوری و بهزاد نبوی به عنوان گزینه‌های ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح شده است؛ چنانکه حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سخن از پیشنهاد ریاست بهزاد نبوی بر این شورا را مطرح کرده است و جواد امام و داوود محمدی از احتمال ریاست عبدالله نوری سخن گفته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فردا: پس از استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که بعد از چندماه اعلام شد اکنون برخی اصلاح‌طلبان از پیشنهاد ریاست به عبدالله نوری سخن می‌گویند. محمدرضا در شرایطی استعفا داد که تقریبا تمام اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری گفته‌اند که او نامه استعفای خود را تقدیم اعضا نکرد و تا رسانه‌ای شدن استعفا هیچ‌یک از اعضای این شورا از این موضوع اطلاعی نداشتند. از سوی دیگر باتوجه حجم انتقادهایی که به مجموعه اصلاح‌طلبان و خاصه به عارف به دلیل عملکرد ضعیفش در شورای عالی و مجلس می‌شود، اعضای شورا نه تنها مشکلی با استعفای او نداشتند که برخی از ایشان از این استعفا استقبال کردند.

اما حالا و بعد از استعفای عارف نام عبدالله نوری و بهزاد نبوی به عنوان گزینه‌های ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود؛ چنانکه حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سخن از پیشنهاد ریاست بهزاد نبوی بر این شورا را مطرح کرده است و جواد امام و داوود محمدی از احتمال ریاست عبدالله نوری سخن گفته‌اند که این‌گونه تلقی می‌شود که نیروهای نسبتا معتدل اصلاح‌طلب مانند حزب کارگزاران تمایل به سمت فردی چون نبوی دارند که در سال‌های اخیر مواضع اصولی‌تری گرفته است و همیشه بر مشارکت در انتخابات تأکید کرده است و در مقابل گویا طیف تندروی اصلاح‌طلبان در مقام حمایت از عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات برآمده‌اند.

محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان به خبرگزاری «ایلنا» گفت: «در هر سه دوره‌ تشکیل شورای عالی، آقای عارف از سوی اعضای شورا به عنوان رییس انتخاب شد لذا طبیعی است که مساله‌ استعفای ایشان هم باید در شورا مطرح شود، هم استعفای ایشان و هم استعفای آقای موسوی‌لاری باید در شورا مطرح، بررسی و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود... شورای عالی ساختاری متشکل از معاونت و مسئولان کمیته‌ها را دارد و همچنان می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و اینگونه نیست که تنها رییس داشته باشد».

وی ادامه داد: «نکته دیکر اینکه تشکیل شورای سیاست‌گذاری نشات گرفته از فعالیت شورای هماهنگی است و لازم بود این استعفا به دوستان اعلام شود، منتها به دلیل وقفه‌ای که به جهت شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، جلسات مدتی تشکیل نشد، اما در نخستین جلسه استعفا به اطلاع دوستان رسید و اعضای شورای هماهنگی در جریان آن بودند. اما محتوای صحبت‌ها به این صورت بود که عمده افراد به استعفای آقای عارف اعتقاد نداشتند و نظر اعضا هم بر این بود که این استعفا باید در شورای عالی سیاست‌گذاری مطرح شود؛ چراکه ایشان توسط اعضای شورای عالی سیاستگذاری انتخاب شده بود لذا باید جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل شود و این استعفا در آنجا مطرح شود تا اعضا درخصوص تایید یا عدم تایید آن تصمیم بگیرند».

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان همچنین درباره مطرح شدن اسامی افراد مختلف از جمله عبدالله نوری برای ریاست شورای‌عالی سیاستگذاری، گفت: «در جریان اصلاح‌طلبی شخصیت‌های بزرگی هستند که توانمندی برعهده گرفتن ریاست شورا را دارند و اسم هرکدام از آن‌ها توسط افراد مختلفی مطرح می‌شود». او تأکید کرد: «عبدالله نوری جایگزین خوبی برای عارف است».

همچنین جواد امام، از نزدیکان محمد خاتمی و دبیرکل حزب مجمع ایثارگران هم در این خصوص به خبرگزاری «ایسنا» گفته است: «عارف، منتخب شورای عالی سیاستگذاری بود و علی القاعده باید استعفای خود را به شورا اعلام می کرد، ولی تاکنون هیچ استعفای رسمی و مکتوبی به شورای عالی نرسیده است.داود محمدی نماینده احزاب برای ثبت شورای عالی در وزارت کشور بود و برای انتخاب رییس شورا یا قبول استعفا تصمیم گیر نیست»

او با اشاره به این که موضوع استعفای عارف در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح است، افزود: «شورای عالی سیاستگذاری بنا به اراده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و با حضور این احزاب و اشخاص حقیقی تشکیل شده است و همین جبهه هم باید برای ادامه فعالیت شورای عالی یا اصلاح ساختار آن تصمیم بگیرد.جلسات شورای هماهنگی در حال برگزاری است، ولی تاکنون هیچ تصمیم مشخصی گرفته نشده است و نظرات اعلام شده، نظرات شخصی بوده است».

امام درباره اینکه آیا خاتمی در این موضوع موضعی خواهد گرفت یا نه، گفت: «آقای خاتمی به موضوع ورود نمی‌کند، زیرا همواره‌ تاکید دارد که اعضای شورا باید به جمع بندی برسند و فقط اگر لازم بوده توصیه مطرح می‌کند».

امام در پایان با بیان اینکه معتقدم که اگر قرار است که فعالیت شورای عالی ادامه یابد، حتما باید اصلاحاتی در آن انجام شده و تقویت شود، گفت: «اجماع سازی با همه شخصیت های حقیقی و حقوقی شورای عالی کار طاقت فرسایی است و اگر عارف تشخیص داده است که از کار جمعی فاصله بگیرد، به نظر من عبدالله نوری جایگزین مناسبی برای اجماع سازی و تقویت شورای عالی است و حتی احزابی که به شورای عالی نقد دارند، پذیرای عبدالله نوری هستند».