پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با توجه به افزایش جمعیت سالمندان، سلامت روان آنها نیز به عنوان یک مساله بهداشتی باید مد نظر قراv گیرد. میزان خود کشی موفق در سالمندان نسبت به سایر سنین بیشتر است و با افزایش سن بالای 85 سال این میزان افزایش میبابد. خود کشی در سالمندان سفیدپوست، سالمندانی که از همسر خود جدا شده اند نیز نسبت به سایرین بیشتر است.

علت شیوع خود کشی در سالمندان

مشکلی که بسیاری از کارشناسان بهداشت روان در مورد خود کشی سالمندان با آن مواجه هستند عدم توجه سالمندان به پیگیری مشکلات روانی خود و انجام اقدامات درمانی مناسب برای بهبود است. به همین دلیل خانواده و پرستار سالمند نقش به سزایی در مراقبت و پیشگیری از این اتفاق درسالمند خواهند داشت.

طبق مطالعات انجام شده سالمندانی که با خانواده و دوستان خود زندگی می کنند بیشتر در معرض خود کشی هستند. این موضوع نشان می دهد که افسردگی نقش قدرتمند تری نسبت به انزوای اجتماعی در سالمندان برای تصمیم به خود کشی ایفا می کند. سالمندانی که سابقه افسردگی در گذشته و حال خود دارند نیز در معرض اقدام به خود کشی هستند. برای بسیاری از سالمندان فقدان هدف در زندگی به عنوان مهترین عامل ایجاد افسردگی به شمار می رود. برای افرادی که همیشه خودکفا بوده اند، متکی شدن به دیگران باعث ایجاد احساس ناتوانی و وابستگی و ناکارآمدی می شود. گاها سالمندانی که به افسردگی مبتلا می شوند به مرور از خوردن و آشامیدن امتناع می کنند، در جمع حاضر نمی شوند و بی دلیل گریه می کنند. با این حال دراغلب سالمندانی که خودکشی می کنند تشخیص افسردگی ندارند. اما مطالعات نشان م دهد 58 درصد سالمندانی که اقدام به خودکشی نموده اند در ماه اخر زندگی به یک پزشک و یا مشاورمراجعه کرده اند.

پرستار سالمند

کاهش توانمندی های جسمانی در سالمندان یکی دیگر از علل خود کشی است. زیرا با افزایش  تغییرات مرتبط با سن در بدن فرد منجر به بروز ناتوانی و محدودیت هایی خواهد شد. مشکلات بینایی و شنوانیی نیز از این جمله اند. هرچه این تغییرات شدید تر باشد وابستگی سالمند به سایرین بیشتر می شود و با ابتلا قبه افسردگی سالمند را در معرض خود کشی قرار می دهد.

سوء استفاده از الکل، دردهای ناشی از بیماری های مزمن، مشکلات مالی، ناتوانی جسمی، و بیماری های مرتبط با سالمندی تماما می توانند سالمند را در تصمیم گیری برای خود کشی مصمم تر کنند.

با وجود در دسترس بودن روش های درمانی ایمن، اختلالات خلقی یک مشکل بزرگ برای سالمندان محسوب می شود. زیرا جامعه نیز بر این باور است که افسردگی و خود کشی بخش طبیعی از دوران سالمندی است.

 

علائم و نشانه های هشداردهنده در مورد خودکشی در سالمندان

از دست دادن علاقه به موضوعات و فعالیتهای که قبلا به انها علاقه مند بود.

قطع تعاملات اجتماعی

عدم رسیدگی به خود و نظافت روزانه

عدم اجرای دستورات پزشکی

سابقه از دست دادن عزیزان(به ویژه همسر)

ابراز احساس نا امیدی و بی فایده بودن

 

پرستار سالمند

اقداماتی که مراقب سالمند برای جلوگیری از خودکشی در سالمند انجام می دهد.

مراقب و پرستار سالمند که اغلب وقت خود را با او سپری می کنند و وظیفه مراقبت از سالمند را بر عهده دارند باید به تغییر در روحیه سالمند توجه کرده و هرگونه تغییر را به پزشک گزارش دهند تا بتوان از هر گونه آسیب به سالمند جلوگیری کرد. تقویت روحیه سالمند با برنامه ریزی مناسب و استفاده از توانمندی های سالمند استقلال از دست رفته را به او می گرداند. در این زمینه پرستار سالمند باید نکات زیر را در جهت جلوگیری از خود کشی در سالمند مد نظر قرار دهد.

  • امور سالمند را مدیریت کنید
  • داروهای تاریخ گذشته را دور بیاندازید
  • هرگونه سلاح سرد را دور از دسترس سالمند قرار دهید
  • به عباراتی مانند "این آخرین باری است که مرا می بینید" و یا "دیگر کسی به دیدار من نیاید" و ... باید شما را نسبت به او بیش از پیش حساس کند.
  • و مهمترین و روشن ترین جمله، اعلام قصد خودکشی از زبان سالمند است که باید آن را جدی گرفت.

سیستم های مراقبت های بهداشتی بسیاری از نیاز های سالمندان را برطرف نمی کند به همین دلیل افراد می توانند از خدمات مراقبتی و درمانی در منزل برای اطمینان از دریافت خدمات در هر زمان مورد نیاز استفاده کنند.

متخصصین روان درمانی در زمینه خودکشی سالمندان چه کمکی می توانند بکنند؟

بسیاری از افراد خودکشی در جوانان را بسیار غم انگیز تر از خودکشی درسالمندی می دانند. باور جامعه بر این موضوع که خودکشی در سالمندان طبیعی است، می تواند روند درمان و جلوگیری از خود کشی را با مشکل مواجه کند. یک پزشک و یا روانشناس متخصص در حوزه سالمندی می تواند از طریق خانواده درمانی و درک شرایط سالمند برای کمک به او اقدامات لازم را انجام دهد.

مطمعنا داشتن روابط اجتماعی بیشتر برای سالمندان در جهت کاهش احساس تنهای از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است. صحبت کردن با تلفن، بیرون بردن سالمندان، رفتن به مسافرت و کمک به شروع انجام یک فعالیت جدید و مورد علاقه سالمند از دیگر روش های روحیه دادن به سالمند و پیشگیری از ابتلا به افسردگی در این گروه سنی است.

پرستار سالمند

مطالعات نشان می دهند که درمان های هرچند مختصر نیز در کاهش میزان افسردگی در سالمندان موثر است و اگر مشاوره ها با درمان داروی همراه باشد این میزان را به 80 درصد می رساند.

سالمندی دوره ی بدون دغدغه ای نیست و نیاز به مراقبت و توجه همه جانبه دارد. سالمند و اطرافیان باید برای مشکلات پیش رو برنامه ریزی دقیقی انجام دهند. مرکز سلامت اول از طریق تیم مراقبتی پرستار سالمند در منزل با برنامه ریزی مشخص و هدفمند برای سالمندان عزیز، انها را در بهبود وضعیت سلامت جسمی و روانی کمک می کنند همچنین این مرکز در زمینه مراقبت و پرستار کودک ، همراه و پرستار بیمار نیز خدمات قابل قبولی را ارائه میدهد که شما میتوانید برای دریافت مشاوره در زمینه پرستاری و مراقبتی به وب سایت https://salamateaval.com/ مراجعه کنید .