تسنیم/ رئیس مجلس از معاون پارلمانی رئیس جمهور خواست تا زمینه را برای اجرای قانون گزارش عملکرد سالانه دولت در مردادماه را در مجلس آماده سازد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده بافق و مهریز در مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، طی تذکری با استناد به ماده ۲۳۵ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: این ماده تاکید دارد که رئیس جمهور و هر یک از وزرا موظفند در مردادماه هر سال که بر اساس برنامه‌های ارائه شده خود در زمان تشکیل دولت و اخذ رأی اعتماد متناسب با اسناد و قوانین بالادستی و شاخص‌های عملکردی گزارش عملکرد خود را طی این مدت و همچنین برنامه هایشان را برای سال آینده به مجلس ارائه کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه دغدغه همه مردم اکنون معیشت اقتصادی است، افزود: سوال از رئیس جمهور و استیضاح هم به دلیل اظهارات مخالفان و موافقان به نتیجه نرسیده، اما تمام دغدغه‌مندان تنها پیگیری مسائل اقتصادی را می‌خواهند و با اجرای این قانون دولت پاسخگو خواهد بود.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس تاکید کرد: مجلس ساز وکاری را تعریف کرده که مردادماه باید رئیس جمهور و وزرا گزارش عملکرد خود را ارائه دهند و مقایسه‌ای میان اقدامات انجام شده و وضعیت فعلی و همچنین برنامه‌های آینده خود انجام دهند. اجرای این قانون مختص به دولت فعلی نیست بلکه برای تمامی دولت‌ها است و با اجرای آن پاسخ به سوال یا حتی استیضاح هم برآورده می‌شود.

صباغیان بافقی اظهار داشت: رئیس جمهور و وزرا باید به مجلس گزارش دهند که طی یکسال گذشته چه کرده اند و آماری از وضعیت بیکاری، ایجاد اشتغال، مبارزه با قاچاق کالا و ... ارائه کرده و بگویند آمار این مسائل چه میزان بوده و اکنون چه اندازه است.

نماینده مردم بافق و مهریز درمجلس خطاب به رئیس جلسه بیان کرد: مردادماه در پیش است بنابراین ابن قانون را اجرا کنید تا پاسخ مردم و نمایندگان مجلس درباره دغدغه‌های معیشتی داده شود، زیرا مردم واقعا مشکل دارند و ما مسئولان هم تنها درصدی از این مشکلات مردم را درک می‌کنیم، ما حتی تاب خواندن برخی پیام‌های مردم را نداریم.

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: این قانون تصویب شده، اما اشکالاتی نسبت به آن وجود داشت که در شورای حل اختلاف سران قوا مطرح شد و نکاتی هم در آن جا مدنظر قرار گرفت که در نهایت جمع بندی و به مجلس ابلاغ شد.

وی ادامه داد: امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی حضور دارند و هماهنگ کنند تا وزرا برای حضور در صحن یا کمیسیون‌ها برنامه‌ای را قرار دهند تا بعد از ارائه گزارش خود در دو ماه گذشته، در ماه‌های آینده هم گزارش‌های مربوط به عملکرد خود را به نمایندگان ارائه کنند تا مشکلات موجود شناسایی شوند.

رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس براساس وظایف قانونی خود موضوع ارائه گزارش عملکرد سالانه دولت را پیگیری می‌کند، براساس قانون این مهم‌ترین نشست نظارتی است.