پس از افت نرخ دلار در روز گذشته، نرخ طلا گرمی ۱۸ عیار هم در بازار آزاد روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه با ۷۸ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش به ۹۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.آیا این روند نزولی طلا ادامه دارد؟

قیمت طلا امروز در بازار+جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازار سکه دیروز از یک طرف، در پی افت سنگین نرخ دلار تحت فشار شدید قرار گرفت و از طرف دیگر، در پی تمایلات صعودی طلای جهانی و سطح بالای نرخ در معاملات اوراق گواهی سپرده سکه در بورس کالا مورد حمایت واقع شد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز کاهشی ۴۸۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به سطح ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بازگشت.

عقبگرد ۳/ ۴ درصدی بهای سکه نقدی(بیشترین افت در دو هفته اخیر) در شرایطی رقم خورد که اونس طلای جهانی در بازگشایی هفتگی افزایشی عمل کرد. ضمنا اوراق سکه در بورس کالا هم واکنش تندی به ریزش دلار نشان نداد و عموما در بالای سطح قیمتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. در نتیجه این حمایت‌ها، سکه نقدی از ریزش سنگین نرخ دلار آزاد مصون ماند.

اونس طلا ساعت ۱۶ دوشنبه به نرخ ۱۸۱۳ دلار رسید. نگرانی از تبعات تحریم و وضع تعرفه‌های متقابل بین چین و امریکا در کنار افزایش شدید ابتلا به کرونا همچنان دو عامل عمده در جهت تقویت طلا عمل می‌کنند. کاهش ارزش دلار هم عامل دیگری است که طی روزهای اخیر قدرت خرید متقاضیان غیردلاری طلا را افزایش داده است. شاخص دلار روز گذشته به کمترین سطح در بیش از چهار ماه گذشته تنزل کرد.

از سوی دیگر، آمارهای ضعیف از صادرات ژاپن در ماه ژوئن هم به نفع رشد طلا رقم خورد. با این حال، طلا روز گذشته نوسانات کم‌دامنه‌ای را ثبت کرد. به نظر می‌رسد طلا منتظر است تا ببیند رهبران اروپایی چه تصمیمی در مورد بسته ترمیمی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتخاذ می‌کنند. کنگره امریکا هم بحث بر سر بسته جدید مالی را از این هفته شروع خواهد کرد.