روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای آمریکا را که در جریان بحران کرونا به شدت ضعیف شده، بازنده همکاری های ایران و چین دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم :تحریریه واشنگتن پست دیروز در مقاله ای نوشت: چین با آرمان پس زدن قدرت نفوذ جهانی آمریکا و با رویای ایستادن بر جایگاه رهبری جهان، ‌ یک بستر جدید برای تحقق آرمان هایش پیدا کرده است: جمهوری اسلامی ایران.

واقع امر این است که سیاست فشار حداکثری "ترامپ" هیچکدام از اهداف اعلام شده و اعلام نشده اش را برآورده نکرد و نتوانست جمهوری اسلامی را حاضر به آمدن به پای میز مذاکره برای توافقی کرد که ترامپ غیرمعقول از آن خارج شد.

تنها محصول عینی فشار حداکثری، ظهور چین به عنوان قدرت جدید در منطقه خاورمیانه است. این، ضربه ای تازه بر منافع ملی آمریکا است.

واشنگتن پست با اشاره به سند جامع همکاری های ایران و چین نوشت: ایران و چین از این مشارکت دوجانبه و طولانی مدت اهداف بلندمدت خودشان را دنبال می کنند. تهران، تحری مهای آمریکا را پس می زند و پکن تبدیل به یک قدرت نوظهور می شود که سودای آن دارد تا قدرت نفوذ جهانی آمریکا را به چالش بکشاند.

به گزارش ایرنا، واشنگتن پست افزود: رویکرد دولت ترامپ در ماههای اخیر، تقابل با چین بوده و حاضر نیست به همکاری با این کشور منطبق با توافق تجاری فراگیر و همه جانبه ادامه بدهد. دولت ترامپ در حال حاضر سخت درگیر بحران های بهداشتی و اقتصادی بوده و این مشکلات او را نسبتا ضعیف کرده و ارزیابی رهبری چین این است که اکنون بهترین زمان برای تفوق بر آمریکاست.