مشاهده پلنگ سیاه در طبیعت کرمان، اولین رکورد حضور آن در خاور میانه است.

پلنگ سیاه در کرمان غوغا کرد + عکس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مرجان شاکری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: برای اولین بار در خاورمیانه از یک قلاده پلنگ سیاه رنگ واقع در شمال استان کرمان تصویربرداری شد.

او افزود: تصویربرداری از این پلنگ سیاه در یکی از شهرستان‌های شمال استان کرمان صورت گرفته است.

شاکری بیان داشت: تصویر به وسیله یکی از همیاران محیط زیست و با تلفن همراه ثبت و ضبط شده است و در وهله اول چیزی که برای ما بسیار مهم بود، تایید اصالت این گونه بود که به وسیله کارشناسان این موضوع تایید شد.

او تصریح کرد: هر چند تصاویر مذکور به وسیله‌ی دوربین غیرحرفه‌ای و از فاصله‌ نسبتا دور ثبت شده است؛ اما برای ما بسیار مهم و هیجان انگیز بود؛ زیرا این برای اولین مرتبه هست که پلنگ سیاه در خاورمیانه مشاهده و رکورد شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع، تصاویر در اختیار کارشناسان خبره قرار گرفت که با بررسی رفتارشناسی و شواهد و قرائن تایید شد که گونه مذکور یک قلاده پلنگ است، بیان کرد: همچنین تیم بررسی میدانی نیز به سرعت تشکیل و با حضور در منطقه، اصالت محل تصویربرداری نیز تایید شد.

مشاهده پلنگ سیاه در کرمان

او در مورد رنگ خاص و خارق العاده‌ این پلنگ گفت: رنگ خاص این نوع گونه‌ها، غالبا مربوط به دو نوع جهش ژنتیکی گزارش شده است که آلبینیسم و ملانیسم را شامل می‌شود که این گونه‌ خاص به احتمال قریب به یقین، ملانیست است که طی آن رنگدانه در بدن مهره دار به حد افراط می‌رسد و پوست حیوان از رنگ طبیعی خود بسیار تیره‌تر دیده می‌شود و این در حالی است که امکان انتقال ژنتیکی ملانیسم از یک نسل به نسل بعدی یک به چهار خواهد بود، برای همین دیدن آن‌ها با این خصوصیت در طبیعت بسیار کمیاب و خارق العاده است.

شاکری بیان داشت: دستیابی به اطلاعات بیشتر حول این موضوع در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان قرار گرفته و مسلما مشارکت مردمی در حفظ این نمونه برای مطالعات بیشتر، بسیار لازم و ضروری است که در این خصوص مذاکرات حضوری با مسئولان و معتمدان محلی صورت پذیرفته و همچنان ادامه دارد.