رئیس‌جمهور طی هفت سال گذشته بارها از جانب دلواپسان مورد هجمه و تخریب قرار گرفته اما هیچگاه این هجمه‌ها و اتهامات جنبه اثباتی به خود نگرفته و دلواپسان صرفا خط تخریب روحانی را پیش گرفته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: تعامل دولت و مجلس امری است که همواره در مقاطع مختلف بدان توصیه شده و همه دلسوزان نظام موکدا آن را متذکر شده‌اند. مجلس دهم این رویه را تاحد زیادی رعایت می‌کرد و تلاش داشت در تعاملی سازنده با دولت قدم بردارد. اما مجلس یازدهم از ابتدا بنای ناسازگاری با دولت گذاشته و با وجود تاکیدات مقامات عالیه نظام مبنی بر پرهیز تندروی و لزوم تعامل بهارستان‌نشینان همچنان درصدد سوال از رئیس‌جمهور و کشاندن روحانی به صحن علنی مجلس هستند. حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی عضو هیات‌رئیسه مجلس می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین نتایج طرح سوال از رئیس‌جمهور می‌تواند ارجاع تخلف وی به قوه قضائیه باشد.»

 ‌خط تخریب

رئیس‌جمهور طی هفت سال گذشته بارها از جانب دلواپسان مورد هجمه و تخریب قرار گرفته اما هیچگاه این هجمه‌ها و اتهامات جنبه اثباتی به خود نگرفته و دلواپسان صرفا خط تخریب روحانی  را پیش گرفته‌اند. دلواپسان اگر تا سال‌های گذشته از طریق رسانه‌ها و بعضا حضور کم‌رونقی که در مجلس داشتند آتش توپخانه خود را علیه روحانی و مردانش می‌گشودند؛ حال که شرایط تغییر کرده و مجلس کاملا در اختیارشان قرار گرفته تلاش دارند به هر نحوی که شده روحانی را از حرکت روبه جلو نگه دارند. گویا مستاجران جدید بهارستان هنوز در حال و هوای تسویه‌حساب‌های سیاسی خود با رئیس‌جمهور و دولت هستند و شرایط کنونی برایشان از اهمیت خاصی برخوردار نیست. بارها چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی به لزوم تعامل دولت و مجلس برای حل مشکلات و خروج از شرایط فعلی تاکید کرده‌اند اما انگار مرغ نمایندگان یک پا دارد و می‌خواهند هر طور شده روحانی را برای طرح سوال از رئیس‌جمهور به مجلس بکشند تا به این بهانه همه چیز را بر سر او خراب کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بارها مطرح کردند که طرح سوال از رئیس‌جمهور حداقل در این مقطع کنونی نه‌تنها سودی ندارد بلکه به تضعیف جایگاه رئیس‌جمهور منجر خواهد شد. کما اینکه به اذعان بسیاری هدف از طرح سوال از رئیس‌جمهور نه تنها سوال و ارائه راهکار که رفتن در مسیری است که انتهای آن به استیضاح  و عدم کفایت سیاسی ختم می‌شود. اکنون این سوال مطرح است که چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر ادامه کار دولت با جدیت تا آخر دوره برخی نمایندگان درصدند تا با طرح سوال یا مسائلی این چنینی تعامل دو قوه را به سمت و سوی تقابل بکشانند؟ آنچه مسلم است دلواپسان بهارستان‌نشین از پیش نقشه‌های خود را کشیده و آماده اجرا هستند و هیچ سخنی هم در عزم آنها خللی وارد نمی‌کند. جالب اینکه با وجود بسیاری از تاکیدات مجلس به جای ارائه راهکار در مسائل مختلف به سرعت به سراغ ابزارهای نظارتی خود می‌رود و با انکار به جای کمک درصدد زمینگیر کردن دولت هستند. سوال از رئیس‌جمهور در مجلس دهم نیز با وجود اصرار نمایندگان نتیجه‌ای در برنداشت. امری که  برخی از نمایندگان سابق؛ امروز بر آن اذعان دارند. این در حالی است که دولت همواره درصدد تعامل با سایر دستگاه‌ها بوده اما به‌نظر می‌رسد حال که جریانی در مجلس خط تخریب رئیس‌جمهور را پیش گرفته؛ روحانی آنطور که صلاح می‌داند در مقابل نمایندگان حاضر شود و با دفاعی درست توپ را به زمین نمایندگان بیندازد.

 لزوم تبعیت از فرمایشات رهبری

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت در ارتباط با بحث پیگیری سوال از رئیس‌جمهور از سوی مجلس اظهار داشت: آنچه اصولا مطرح است وقتی مقام معظم رهبری مطلبی را عنوان می‌کنند صلاح و مصلحتی می‌دانند و از گروه‌های سیاسی مخصوصا آنها که در اداره امور کشور نقشی دارند به‌ویژه نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که از فرمایشات ایشان تبعیت کنند. محمد هاشمی رفسنجانی به «آرمان ملی» گفت: اگر تبعیت نمی‌کنند باید دید اشکال از کجا است. البته من نمی‌دانم آنهایی که این مسیر را پی گرفته‌اند چه کسانی هستند و چه گرایشی دارند. وی بیان کرد: در شرایط فعلی لازمه کشور انسجام ملی، وحدت و هماهنگی بین قوا است و در مجموع شرایط کشور به لحاظ مختلف ایجاب می‌کند که همه مسئولان با هم در جهت عبور از بحران فعلی همکاری و حمایت کنند. برادر مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر رفتار دیگری غیر از این انجام شود و تفرقه بیندازند وحدت ملی خدشه‌دار می‌شود و این مساله موجب سوءاستفاده دشمنان خواهد شد.

‌ سوال از رئیس‌جمهور فایده دارد!

یک عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور در مراحل اجرای قانون و همچنین عدم اجرای دقیق قانون از جمله لایحه بودجه سالانه تخلفاتی دارد، اظهار داشت: ما نمایندگان خواهان رسیدگی به این تخلفات از سوی قوه قضائیه هستیم و در همین راستا می‌خواهیم با طرح سوال از وی در صحن مجلس، پرونده تخلف وی را به قوه قضاییه ارسال کنیم. حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین نتایج طرح سوال از رئیس‌جمهور می‌تواند ارجاع تخلف وی به قوه قضائیه باشد، گفت: اگر پرونده تخلفات رئیس‌جمهور به قوه قضائیه ارسال شود، قوه قضائیه می‌تواند آن را بررسی و در صورت احراز تخلف با وی برخورد قانونی داشته باشد. نماینده فلاورجان در مجلس با بیان اینکه طرح سوال از رئیس‌جمهور تحویل رئیس مجلس شده، تصریح کرد: در حال حاضر ما منتظر تعیین وقت از سوی مجلس جهت حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس هستیم. موسوی‌لارگانی افزود: طرح سوال از رئیس‌جمهور فوایدی برای مردم و کشور دارد و برخلاف تصور عده‌ای، نمایشی نیست و می‌تواند خروجی مهمی داشته باشد. وی تاکید کرد: نمایندگان طراح سوال از رئیس‌جمهور هم منافع ملی را در نظر دارند و هم منافع مردم را.