خبرهای انتخاباتی ایالات متحده آمریکا حاکی از پیشی گرفتن جوبایدن نامزد دموکرات آمریکایی از دونالد ‌ترامپ در انتخابات پیش‌روست. همین کافی است تا بار دیگر جریان غرب‌گرا با تقسیم‌بندی تکراری آمریکای خوب و آمریکای بد پروژه مذاکره و همکاری با یانکی‌ها را کلید بزند.

فریب نخورید ؛ بایدن هم مثل ترامپ است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به گزارش رجانیوز: روزنامه آرمان ملی در یادداشتی ادعا کرده  که آینده برجام به نتیجه انتخابات آمریکا گره خورده است. این روزنامه نوشته است: «برجام می‌تواند دستخوش تغییر و تحولاتی گردد. اگر فرض را بر این بگیریم که در انتخابات نوامبر ایالات‌متحده جو بایدن به پیروزی برسد و دموکرات‌ها روی کار بیایند؛ از آنجایی که برجام در زمان خود آنها انعقاد یافته و محور برجام خود آنها بودند با بازگشت دموکرات‌ها به برجام این توافق می‌تواند سر و شکل تازه‌ای به خود بگیرد و باز هم منافع طرفین را با عمل به تعهدات جلب کند. لذا اگر دموکرات‌ها بیایند سعی خواهند کرد نسبت به دیدگاه‌هایی که زمان دونالد ‌ترامپ اجرا می‌شده تجدیدنظر کنند و ایران نیز استقبال می‌کند.»

 اما مواضع آمریکایی‌ها در قبال ایران و برجام تا حد بالایی به یکدیگر نزدیکی دارد و فقط در نوع بیان و لحن و استفاده از برخی واژه‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد.

 در مسئله برجام نیز بایدن صرفا از «بازگشت مشروط ایالات متحده به برجام» در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفته است. اما نگاهی به معنا و مقصود این جملات نامزد انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که منظور وی از «مشروط بودن بازگشت» همان خواسته‌های دونالد ‌ترامپ در کارزار فشار حداکثری است.

 بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافق‌نامه هسته‌ای عنوان کرده بدون آنکه از پایبندی آمریکا به آن سخن بگوید. وی همچنین از دیگر شرایط بازگشت آمریکا به برجام را «تقویت» و «گسترش برجام» عنوان کرده است.

 جوبایدن اما در توضیح «تقویت و گسترش برجام» به شروط بعدی خود برای بازگشت به برجام که امتیاز دادن‌های منطقه‌ای و امنیتی است‌ اشاره می‌کند و منظور خود از گسترش برجام را شفاف می‌کند. در واقع او با‌ اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تأکید کرده که همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آنها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود.

 مشاوران بایدن که قبلاً از منتقدان خروج آمریکا از برجام بوده‌اند در تازه‌ترین مواضع خود استفاده از اهرم فشارحداکثری ناشی از خروج ‌ترامپ از برجام را تحسین کرده‌اند و اعلام داشته که باید از آن نهایت استفاده را کرد. آسیاتایمز در مطلبی در این خصوص نوشته است: دوسال پیش دموکرات‌ها با خروج ‌ترامپ از توافق هسته‌ای مخالفت کردند اما از آن زمان به این طرف، چنین به‌نظر می‌رسد که مواضع آنها در قبال این توافق تغییر کرده است. یکی از کسانی که دیدگاهش درباره توافق هسته‌ای تغییر یافته جیک سولیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اوباماست.

وی سپس مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما شد. در سال ۲۰۱۶ وقتی هیلاری کلینتون خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرد جیک سولیوان مشاور ارشد وی در امور سیاست خارجی بود و اکنون انتظار می‌رود که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، سولیوان که اکنون مشاور سیاست خارجی وی است در همین سمت باقی بماند.

 سولیوان از حامیان جدی توافق هسته‌ای و از مخالفان عمده خروج ‌ترامپ از توافق هسته‌ای بود. وی در مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک نوشت تحریم علیه ایران زمانی کارساز خواهد بود که همه شرکای تجاری ایران، این کشور را تحریم کنند.

اما اکنون دیدگاه او هم تغییر کرده است. چندی پیش وی در مقاله مشترکی با ویلیام برنز در نیویورک تایمز نوشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از آنچه تصور می‌شد کارسازتر بوده است. سولیوان در یک سمینار اینترنتی در ماه مه که از سوی موسسه هودسون برگزار شده بود گفت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران قدرت دلار و نظام مالی آن را نشان داد.

 اکنون سولیوان و برنز هر دو موضع خود را تغییر داده‌اند و در مقام مشاوران سیاسی

جو بایدن می‌گویند پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم‌ها علیه ایران کاهش خواهد یافت، مگر اینکه ایران بی‌درنگ تضمین دهد آماده است برای تجدیدنظر در مفاد توافق هسته‌ای از جمله تمدید زمان محدودیت‌های آن، موشک‌های بالستیک و راستی‌آزمایی، با آمریکا وارد مذاکره شود.

در حالی اصلاح‌طلبان به بازگشت دموکرات‌ها به برجام امیدوارند که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، سخت‌‌‌‌‌ترین تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه کشورمان اعمال شد.

همچنین در نخستین روز اجرای برجام دی‌ماه ۹۴ و در مقطعی که همین اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان تأکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد.

پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی‌آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و... ادامه یافت.