یک اتوبوس اصلاح طلب از جهانگیری و ظریف گرفته تا اعتدالیون و گزینه‌های محتمل برای ائتلاف به صف شده‌اند.

یک اتوبوس نامزد ؛ تناقض بزرگ اصلاح طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا: انتخابات ریاست جمهوری خیلی دور نیست و جریان‌های سیاسی مشغول بررسی ظرفیت‌ها و کاندیدا‌های احتمالی هستند. حتی اصلاح طلبان که تا همین چند وقت قبل درباره مشارکت خود، اما و اگر‌هایی مطرح می‌کردند، اما این روز‌ها آن دفتر را بسته و درباره چهره‌های مورد وثوق خود حرف می‌زنند. فهرست کاندیدا‌های احتمالی‌شان نیز از قضا بلند بالا است. یک اتوبوس اصلاح طلب از جهانگیری و ظریف گرفته تا اعتدالیون و گزینه‌های محتمل برای ائتلاف به صف شده‌اند. این البته تناقضی بزرگ میان اصلاح طلبان است که از یک سو از تحریم انتخابات سخن می گویند و از سوی دیگر نامزدهای آنها برای حضور در انتخابات صف کشیده اند.

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول و البته چهره مغضوب روحانی در دولت مستقر است. او از اصلی‌ترین مهره‌های کارگزاران به حساب می‌آید، اما حضورش در دولت فعلی و عملکرد نامناسب او ، مسیر پاستور را برایش ناهموار ساخته است. مهر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر پیشانی جهانگیری خورده و وضع موجود هم جایی برای خودنمایی او در مناظرات انتخاباتی باقی نمی‌گذارد.

با این حال اصلاح طلبان همچنان به او امیدوارند و وی را از جمله پتانسیل‌های جدی خود می‌دانند.

محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی و یکی از مطرح‌ترین اعضای کابینه او است. نامش از خیلی قبل‌تر و حتی قبل از انتخابات ۹۶ برای کاندیداتوری سر زبان بود و همواره نیز نسبت به این کار ابراز بی‌میلی کرده است. ظریف همین تازگی‌ها در یک مصاحبه اینستاگرامی با فرید مدرسی تاکید کرد که فقط دیپلماسی بلد است و قصد ترک کردن حوزه سیاست خارجی را ندارد. با این وجود محبوبیت وی نزد افکار عمومی سبب می‌شود که اصلاح طلبان دست از اصرار به وی برندارند.

محمدرضا عارف

محمدرضا عارف، رئیس سابق شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از جمله چهره‌های محبوب این جریان نیست و به خصوص بعد از عملکرد ضعیفش در این شورا و مجلس دهم با انتقادات بسیاری مواجه است. با این حال به خاطر اطمینان اصلاح طلبان از تایید صلاحیت وی یک گزینه جدی به حساب می‌آید. خودش نیز برخلاف بسیاری از گزینه‌ها مایل به حضور در انتخابات است. او از قربانی شدن در انتخابات ۹۲ به شدت دلخور است و بار‌ها تاکتیک ائتلاف را زیر سوال برده است. عارف چندین بار در خصوص ضرورت استفاده از کاندیدای اصلاح طلب خالص گفته و تقریبا همه می‌دانند که منظورش خودش است.

محسن هاشمی

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران یکی دیگر از گزینه‌های جدی حزب کارگزاران است. به نظر می‌رسد که اگر کار به ائتلاف نکشد و بنای این جریان استفاده از کاندیدای خالص باشد، هاشمی به جهانگیری و دیگران ترجیح داده شود. این چهره تکنوکرات از اعتبار نام پدرش برخوردار است .همین است که اصلاح طلبان به صورت جدی روی کاندیداتوری وی فکر می‌کنند.

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس دهم از جمله افرادی است که اگرچه سابقه حزبی و جریانی اصلاح طلبی ندارد، اما به خاطر رویکردش طی سال‌های حضور در مجلس، اصلاح طلب به حساب می‌آید. شاید برخی او را در قد و قواره ریاست جمهوری نداند، اما از حمایت جدی در برخی مناطق برخوردار است و این نقطه قوت وی به حساب می‌آید.

محمدرضا خاتمی

محمدرضا خاتمی، از جمله اصلاح طلبانی است که این روز‌ها نامش به عنوان گزینه ریاست شورای عالی و جایگزینی محمدرضا عارف به گوش می‌رسد. اصلاح طلبان عموما می‌دانند که او شانس زیادی برای تایید صلاحیت و عبور از فیلتر شورای نگهبان را ندارد، اما همچنان به حضور وی در انتخابات پیش رو اصرار دارند. این اصرار احتمالا با همان منطقی است که گمان می‌کند معرفی کاندیدای به اصطلاح خالص و عدم مشارکت در صورت رد صلاحیت وی در بازیابی سرمایه اجتماعی اثرگذار است.

مصطفی معین

مصطفی معین از جمله چهره‌های مهم و قابل توجه اصلاح طلبان است که خودش تا کنون تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ نشان نداده است. معین در ادوار گذشته هم کاندیدا شده و مورد اقبال قرار نگرفته بود، اما اصلاح طلبان تصور می‌کنند که با تغییر شرایط و در وضعیت کنونی می‌توان او را یکی گزینه اصلی به حساب آورد.

مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان، نماینده پیشین مجلس را نمی‌توان یک کاندیدای جدی دانست، اما خودش اینطور فکر نمی‌کند او در گذشته نیز خود را شایسته ریاست جمهوری دیده و به اتفاق همسرش راهی وزارت کشور شده و ثبت نام کرده بود. حالا که او در مجلس جایی ندارد و مدام از طریق روزنامه خود به تشریح دلایل بازنگری در قانون اساسی می‌پردازد، می‌توان حدس زد که جدی‌تر از قبل به ریاست جمهوی فکر می‌کند.

بیژن زنگنه

بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی و یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اعضای کابینه وی است. زنگنه هم مثل خیلی‌ها شخصا ابراز تمایل نسبت به کاندیداتوری و ریاست جمهوری نکرده است، اما سیاسیون در جریان اصلاح طلب با توجه به عملکرد وی و البته شخصیت اجرایی او مایل به طرح نام زنگنه در میان گزینه‌ها هستند.

سورنا ستاری

نام سورنا ستاری تا چند ماه قبل خیلی مطرح نبود، اما هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم از وی بیشتر سخن گفته می‌شود. مثلا عبدالله ناصری عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان و از نزدیکان خاتمی در گفت‌وگویی از احتمال ریاست جمهوری وی سخن گفته بود. اصلاح طلبان نه تنها روی احتمال تایید صلاحیت وی، بلکه روی حمایت نهاد‌ها و کانون‌های قدرت از وی حساب کرده‌اند.

سید حسن خمینی

سید حسن خمینی از دیگر چهره‌های مطرح در میان جریان اصلاح طلب است. او سابقه سیاست ورزی جدی ندارد، اما نسبت فامیلی با بنیان‌گذار انقلاب موجب شده است که اصلاح طلبان به او فکر کنند. اصلاح طلبان نیز بعضا گمان می‌کنند که دستشان در انتخابات پیش رو – به رغم فهرست بلندبالای کاندیدا‌ها – چنان خالی است که ناچارند به معرفی یک چهره مورد توجه. سید حسن خمینی مشکل تایید صلاحیت نخواهد داشت و در صورت حمایت بزرگان اصلاح طلب شانس خوبی برای پیروزی خواهد داشت.

سید محمود واعظی

سید محمود واعظی یا بهتر بگوییم مرد اثر گذار دولت روحانی از جمله کاندیدا‌های احتمالی حزب اعتدال و توسعه است. کاندیدایی که شانس کمی برای برخورداری از حمایت اصلاح طلبان دارد. واعظی هم البته مثل جهانگیری مشکل حضور در دولت را دارد و احتمال هزینه نارضایتی‌های موجود از عملکرد دولت روحانی خواهد داد.

محمدباقر نوبخت

محمد باقر نوبخت اعتدال و توسعه‌ای دیگری است که می‌توان او را در فهرست اصلاح طلبان قرار داد. همین چند وقت قبل گفته بود که من تمایلی به کاندیداتوری ندارم و نباید سفرهایم را سفر استانی و تبلیغاتی تعبیر کرد (نقل به مضمون). همین اظهار نظر هم موجب کنایه «کیهان» به او شد و این را شوخی نوبخت با خودش نامید.

مجید انصاری

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع روحانیون مبارز است. او قطعا چهره کاریزما و چندان محبوبی نیست، اما پر سابقه است و مورد وثوق. از همین رو می‌توان انتظار داشت که اصلاح طلبان او را نیز وارد اتوبوس کاندیدا‌های خود کنند.

علی لاریجانی

علی لاریجانی، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس پیشین مجلس وقتی در لیست اصلاح طلبان قرار می‌گیرد که حرف از ائتلاف باشد. بخشی از اصلاح طلبان همچون کارگزاران خواهان ائتلاف بوده و تصور می‌کنند که با این رویکرد شانس بیشتری برای حضور در عرصه قدرت دارند. این طیف از مدت‌ها قبل ساز ائتلاف زده و بالافاصله بعد از انتخابات ۹۶ دوگانه جهانگیری – لاریجانی را طرح کرده است. خروج لاریجانی از مجلس نیز گمانه حضور وی در این انتخابات را تقویت کرده و احتمال ائتلاف وی با اصلاح طلبان را بیش از گذشته ساخته است.

علی مطهری

علی مطهری، نماینده تهران در مجالس قبلی که در مجلس دهم با لیست امید به بهارستان رفت از دیگر گزینه‌های احتمالی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ و ائتلاف با اصلاح طلبان است. او در برخی مسائل و موضوعات از اصلاح طلبان اصلاح طلب‌تر است و بار‌ها در موضع گیری‌های خود ثابت کرده که در جریان اصلاح طلب بیشتر اعتبار دارد و مورد اقبال است.