مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تعیین رتبه انرژی ۲۵۰ ساختمان شهرداری تهران خبر داد و درباره اینکه آیا زمینه اجباری شدن تعیین رتبه و صدور برچسب انرژی برای همه ساختمان‌های پایتخت بخصوص نوسازها وجود دارد یا خیر، اظهارنظر کرد.

برچسب انرژی برای ساختمان‌های پایتخت اجباری شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برچسب انرژی ساختمان در اوایل سال ۹۴ توسط سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد که بر اساس آن، رده‌های انرژی مصرفی ساختمان از A تا G درجه‌بندی شده است و میزان مصرف انرژی ساختمان دارای برچسب انرژی با رتبۀ A در مقایسه با ساختمان دارای برچسب انرژی با رتبۀ G تا ۵ برابر تفاوت دارد. سازمان استاندارد در زمان ابلاغ، دریافت برچسب انرژی را برای ساختمان‌های مسکونی، اختیاری قرار داد و آن را به عنوان عامل تشویقی دانست تا سازندگان به مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان توجه کنند.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌های پایتخت بخصوص تازه‌سازها در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، به همشهری آنلاین گفت: صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌ها موضوع مهمی است که خروجی این کار به کیفیت محیط زیست شهری کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان استفاده می شود و مصرف انرژی در بخش ساختمان در کشور ۲.۵ تا ۴ برابر استانداردهای جهانی است. انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز در کشورمان بالا است؛ بنابراین هر چه بتوانیم در موضوع ساخت‌وسازها، سیاست‌های جلوگیری‌کننده از هدر رفت انرژی را پیگیری کنیم، به نفع همه شهروندان است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پاسخ به اینکه آیا زمینه اجباری شدن صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌ها در پایتخت وجود دارد، اظهار کرد: هر چند این کار فایده زیادی برای وضعیت زیست محیطی دارد ولی باید همراه با انگیزش باشد و نه اینکه بخواهیم به صورت آمرانه پیاده کنیم و فقط بحث‌های بازدارنده و تنبیهی را در نظر بگیریم؛ بلکه لازم است بحث‌های تشویقی و انگیزشی برای مالکان و سازنده‌ها مهیا شود تا با یک همکاری و رغبت جمعی شاهد اجرایی شدن موضوع برچسب انرژی در ساختمان‌های پایتخت باشیم.

شینا انصاری درباره اقدامات شهرداری تهران در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز به همشهری آنلاین گفت: در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی بر اساس مفاد مرتبط با برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در سال ۱۳۹۹ در حال پیگیری هفت اقدام شامل کاهش مصرف انرژی در شهرداری تهران به میزان سالانه ۱۰ درصد، ممیزی انرژی در ۲۵۰ ساختمان مناطق ۲۲گانه شهرداری، معاینه فنی کلیه موتورخانه ساختمان‌های شهرداری تهران، پیگیری و نظارت بر رعایت مباحث ۱۴ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان، راهبری و نظارت بر رعایت شاخص‌های مدیریت سبز، نظارت بر حسن اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهرداری تهران و آموزش شهروندی کاهش مصرف انرژی است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در تشریح این اقدامات افزود: شهرداری تهران بر اساس بند ۵ ماده ۲۶ برنامه پنج ساله سوم شهرداری، باید سالانه ۱۰ درصد کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های تحت مالکیت خود داشته باشد بنابراین در این ساختمان‌ها در حال اجرای ممیزی انرژی و شناسایی نقاط هدررفت انرژی هستیم تا اهداف هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی محقق شود.

وی از برنامه اجرای ممیزی انرژی در ۲۵۰ ساختمان شهرداری تهران خبر داد و گفت: در این ساختمان‌ها نسبت به تعیین رتبه انرژی و شناسایی مشکلاتی که منجر به هدررفت انرژی می‌شود، اقدام می‌کنیم تا با راهکارهای مدیریتی جلوی اتلاف انرژی را بگیریم.