بی‌بی‌سی فارسی برای نقش‌آفرینی در پروژه ضدایرانی و تخریب امنیت روانی مردم ایران، اصول حرفه‌ای را کنار گذاشته و به منابع کذایی و تخیلی و مضحک نظیر «یوزپلنگان وطن» و یا «صداگذاری‌های استودیو‌های آلبانی» متوسل می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بی‌بی‌سی فارسی، طی دو سال اخیر به موازات فشار حداکثری رژیم آمریکا به مردم ایران، در نقش بازوی عملیات روانی این رژیم، نقش ویژه‌ای را برعهده داشته است.

پیش‌تر، فعالان عرصه رسانه، بی‌بی‌سی را جزو آن دسته از رسانه‌های ضدایرانی می‌دانستند که حداقل در فرم و ظاهر استراتژی «القای بی‌طرفی» را مراعات می‌کند و سعی می‌کند منویات ضد ایرانی‌اش را در پس انبوهی از اخبار و تحلیل‌های خاکستری عرضه دارد تا از این طریق بر ناخودآگاه (subconscious) مخاطبان اثر بگذارد.

اما طی دو سال اخیر، با تشدید فضای ضدایرانی در مجامع غربی، بی‌بی‌سی فارسی نیز برای عقب نماندن از قافله، آن استراتژی محتاطانه پیشین خود را کنار گذاشته و به صورت عیان و زرد در حال خبرسازی و دروغ پراکنی علیه کشورمان است.

تا چند سال پیش بی‌بی‌سی مدعی بود که تا یک خبر از سوی حداقل دو منبع رسمی تایید نمی‌شد، بر روی خروجی این شبکه قرار نمی‌گیرد، اما طی دو سال اخیر شاهد هستیم که بی‌بی‌سی فارسی برای نقش‌آفرینی در پروژه ضدایرانی و تخریب امنیت روانی مردم ایران، اصول ظاهری خود را کنار گذشته و به منابع کذایی و تخیلی و مضحک نظیر «یوزپلنگان وطن» و یا «صداگذاری‌های استودیو‌های آلبانی» متوسل می‌شود.

طی دو سال اخیر که بی‌بی‌سی فارسی به مرکز فرماندهی ستاد مشترک عملیات روانی علیه ایران تبدیل شده است، انواع و اقسام خبرسازی‌ها و گاف‌ها و جعلیات را منتشر کرده است؛ از تروریست‌پروری با در اختیار گذاشتن تریبون نزد تروریست‌های شناسنامه‌دار گروهک‌های ضدانقلاب نظیر منافقین تا تهییج و تحریک اشرار و اغتشاشاگران در دی ۹۶ و آبان ۹۸ برای آتش‌افروزی و تهدید امنیت مردم ایران و پمپاژ اخبار جعلی و ناامیدکننده اقتصادی در پیوست رسانه‌ای کارزار فشار حداکثری رژیم آمریکا.

به طور کلی، کارویژه تعریف‌شده برای «بی‌بی‌سی‌فارسی» تخریب امنیت روانی مردم ایران است؛ دست‌اندرکاران این شبه‌رسانه ضدایرانی از هر سوژه و محملی برای پیشبرد هدف مزبور بهره می‌گیرند. طی ماه‌های اخیر نیز که کرونا به مهمان ناخوانده جوامع بشری تبدیل شده «بی‌بی‌سی» فرصت را غنیمت شمرده تا اغراض ضدایرانی‌اش را در بستر کرونا پیش ببرد.

در موج اول شیوع کرونا در ایران در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری، محور‌های عملیات روانی «بی‌بی‌سی‌فارسی» علیه مردم ایران در بستر کرونا در قالب این دروغ‌ها پیش می‌رفت: القای گزاره کاذبِ بحرانی بودن شرایط در ایران؛ ادعای کمبود تجهیزات پزشکی در ایران؛ القای پنهانکاری مسئولان و تردید در آمار مبتلایان ایرانی؛ به سخره گرفتن اعتقادات مذهبی مردم ایران و ...

«ایران دومین قربانگاه ویروس کرونا در جهان بعد از چین»! این تیتر گزارشی بود که «بی‌بی‌سی فارسی» در تاریخ دوم اسفند ۹۸ بر روی خروجی‌های مکتوب و تصویری خود قرار داد. فحوای این گزارش نیز چیزی جزء القاء یأس و ترس به مردم ایران نبود.

«بی‌بی‌سی‌فارسی» در شرایطی در گزارش مزبور از واژه «قربانگاه»! اسفاده کرد که از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ که نخستین مورد ابتلا به کرونا در ایران گزارش شد تا روز جمعه دوم اسفند، تنها ۴ نفر در کشور ما در اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داده بودند. در واقع دست‌اندرکاران «بی‌بی‌سی‌فارسی» برای فوت شدن چهار بیمار کرونایی ظرف ۴۸ ساعت در ایران از واژه تحریک‌کننده و دلهره‌آور «قربانگاه» استفاده کردند!

اما پس از فروکش کردن موج اول کرونا در ایران بواسطه اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در کشور و افزایش سرسام‌آور آمار قربانیان کرونا در آمریکا و انگلیس، بی‌بی‌سی فارسی فضا را برای دروغ‌پردازی و برجسته‌سازی کاذب اخبار کرونا در ایران به صرفه ندید و برای مدتی کره کره فضاسازی کرونایی علیه ایران را پایین کشید.

اما اخیراً به موازات افزایش آمار مبتلایان به کرونا در جهان و ایران که دلایل خاص خود را دارد، بی‌بی‌سی فارسی مجدداً عملیات روانی کرونایی را بر ضدایران آغاز کرده است و از قضا در این عملیات روانی نیز به سیاق خبرسازی‌های دو سال اخیر خود علیه ایران به منابع مجهول و مجعول متوسل شده است.

حوالی ظهر روز شنبه ۱۱ مرداد، بی‌بی‌سی فارسی در راستای سیاست متبوع ضدایرانی خود ناظر بر آمارسازی و کشته‌سازی، در ادعایی مضحک با منبعی جعلی و کذایی اعلام کرد: فهرست درگذشتگان کرونا در ایران تا پایان تیر ماه به ۴۲ هزار نفر می‌رسند که نزدیک سه برابر آمار رسمی است!

قابل تامل آنکه، بی‌بی‌سی فارسی برای ادعای دروع فوق‌الذکر هیچ منبعی درج نکرد و صرفاً اعلام کرد بر اساس داده‌های پزشکی به این آمار رسیده است!

اما این اقدام غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی فارسی که حتی کانال‌های تلگرامی زرد هم از خبرسازی به این شیوه اجتناب می‌کنند، در شرایطی بود که حدود ۷۲ ساعت قبل از آن، یعنی در شامگاه چهارشنبه ۸ مرداد، یک خبرگزاری داخلی پرده از سناریو کرونایی سه رسانه ضدایرانی «بی‌بی‌سی فارسی»، «صدای آمریکا» و «اینترنشنال» برداشته بود و اعلام کرده بود، این رسانه‌ها طی یک پروژه مشترک جنگ روانی علیه ایران سناریوی دورغ پردازی پیرامون آمار مبتلایان و فوتی‌های اپیدمی کرونا در ایران را در دست تهیه دارند.

حتی به اختلاف نظر شدیدی که پیرامون عددسازی برای فوتی‌های کرونا در ایران بین گردانندگان سه رسانه ضدایرانی مورد اشاره نیز وجود داشت، اشاره کرده بود و نوشته بود: یکی از دست‌اندرکاران شبکه سعودی اینترنشنال با انتقاد شدید از پایین بودن عدد ساختگی بی‌بی‌سی فارسی، آن شبکه را به تلاش برای اجرای منویات نظام جمهوری اسلامی ایران متهم کرده و گفته ما تعداد کشته را صدهزار نفر پیشنهاد کردیم و حتی لیستی از اسامی فوتی‌ها هم نوشتیم، اما مدیر بی‌بی‌سی این عدد را باور ناپذیر اعلام کرد و شبکه صدای آمریکا نیز موضعی کاملا انفعالی داشت و صرفا به دهان عوامل بی‌بی‌سی نگاه می‌کرد. نهایتا قرار شد حد وسط اعداد پیشنهادی طرفین به عنوان کشته‌های کرونا در ایران اعلام و بی‌بی‌سی فارسی پروژه را کلید بزند.

علی‌ایحال با وجود لو رفتن عملیات روانی رسانه‌های ضدانقلاب برای آمارسازی و کشته‌سازی کرونایی در ایران، انتظار می‌رفت گردانندگان بی‌بی‌سی فارسی از کلید زدن این پروژه اجتناب کنند، اما ظاهراً دستور به بی‌بی‌سی بسیار جدی بوده و ولع گردانندگان این شبکه لندنی وابسته به کانون‌های آمریکایی - صهیونیستی برای بحران‌آفرینی و تهدید امنیت روانی مردم ایران به قدری زیاد است که حتی با وجود لو رفتن عملیات روانی - رسانه‌ای مزبور نیز از کلید زدن آن منصرف نشدند.