رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: کمبود واقعی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر است.

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش «300 هزار نفر» است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به جلسه اعضای این فراکسیون با وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در این جلسه در ارتباط با نحوه فعالیت مدارس در سال تحصیلی پیش رو با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا بحث و گفت‌وگو شد.

وی تأکید کرد: کیفیت بخشی به آموزش‌های مجازی و دیجیتالی، زمینه سنجی میزان دسترسی دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور به آموزش‌های مجازی و ارائه راهکارهای عملی و جایگزین برای دانش‌آموزانی که زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از این آموزش‌ها را ندارند، به منظور تحقق عدالت آموزشی و تأکید بر حفظ و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در شرایط بحران کرونا از مهم‌ترین محورهایی بود که در این نشست مورد تأکید قرار گرفت.

حاجی‌بابایی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش، گفت: با توجه به این که کمبود واقعی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر است، در این رابطه نیز از وزیر آموزش وپرورش درخواست شد راهکارهای عملیاتی به منظور رفع این مشکل را در کوتاه مدت و میان مدت ارائه دهد، به گونه‌ای که دسترسی به آموزش و پرورش چه از نظر کمی و چه از منظر کیفیت برای همه کودکان و نوجوانان کشور ساده و امکان‌پذیر باشد.

وی تقویت دانشگاه فرهنگیان را از اساسی‌ترین محورهای مورد تأکید در این نشست برشمرد و ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند هم در حل مشکل نیروی انسانی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت راهگشا باشد و همچنین با توجه به رویکردهای جدید آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های منزل محور و خانواده محور را در دستور کار خود قرار دهد، تا بتوانیم، همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش را مدنظر قرار دهیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به نیروی انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر نظام‌های سند تحول بنیادین، گفت: بعد از زیرنظام مدیریت و راهبری، زیرنظام نیروی انسانی بیشترین نقش را در تحقق اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین برای ارتقای نیروی انسانی در آموزش و پرورش، که در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است، برنامه رتبه‌بندی فرهنگیان است که باید با توجه به مصوبات و قوانین فرادستی در آموزش و پرورش اجرایی شود.

حاجی بابایی همچنین از مراجعات و گله‌مندی بازنشستگان برای تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت گفت و تأکید کرد: آموزش و پرورش رویه‌ای را باید در پیش بگیرد که در اولین فرصت ممکن، پس از صدور حکم بازنشستگی فرهنگیان، پاداش پایان خدمت آنها پرداخت شود، چرا که شرایط اقتصادی جامعه به‌گونه‌ای است که هرگونه تاخیر در پرداخت این پاداش، موجب کاهش ارزش پولی آن و در نتیجه نارضایتی فرهنگیانی که ۳۰ سال صادقانه خدمت کرده‌اند، می‌شود.

وی به مصوبه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه برای اعمال مدرک فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در هفته جاری، ایراد شورای نگهبان برای اعمال مدارک تحصیلی فرهنگیان مرتفع و مقرر شد، پس از اعلام نظر مجدد شورای نگهبان مدارک تحصیلی فرهنگیان از ابتدای بهمن سال ۱۳۹۹ اعمال شود.