از قدیم الایام سالمندان همان بازنشستگان امروز به عنوان بزرگترهای فامیل از عزت و احترام خاصی برخوردار بودند تا جایی که کوچکترها به حرمت موی سفید بزرگترها قدم از قدم آنها برنداشته و همیشه بالای مجالس جایگاه بزرگان خاندان به حرمت موی و ریش سفیدشان بود.

جزئیات جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از سال ۸۶ روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است؛ دلیل انتخاب این روز شان نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند. اما در شورای فرهنگ عمومی اتفاق نظر بر این بود که روز بازنشستگان با یک روز در تقویم رسمی کشور تلفیق شود که بهترین روز برای این منظور روز ۲۵ ذیحجه یعنی روز خانواده بود. آیا در جامعه سنتی کشور سالمندان و بازنشستگان در جایگاه مناسبی در خانواده‌ها قرار دارند؟

از قدیم الایام سالمندان همان بازنشستگان امروز به عنوان بزرگترهای فامیل از عزت و احترام خاصی برخوردار بودند تا جایی که کوچکترها به حرمت موی سفید بزرگترها قدم از قدم آنها برنداشته و همیشه بالای مجالس جایگاه بزرگان خاندان به حرمت موی و ریش سفیدشان بود، اما امروزه شاهده برخوردهای دیگری از طرف جامعه سنتی با سالمندان و بازنشستگان هستیم که کرونا هم مزید بر این تغییر رفتار شده است؛ تا جایی که بزرگان چشم به راه و منتظر دیدار فرزندان خود هستند. چند پرده نمایش از زندگی سالمندان و بازنشستگان در کشور می‌توان ترسیم کرد.

تلاش دوباره برای افزایش حقوق بازنشستگان

سالمندان از دنیای مجازی تا دنیای حقیقی

پرده اول؛ زنان و مردان سالخورده‌ای را در دنیایی مجازی و حقیقی می‌بینیم با گیسوان سفید و پیشانی چروک که هر گره آن دلشوره‌ای عمیق از بزرگ شدن فرزندان را به همراه دارد؛ دستان پینه بسته‌ای سخن از سختی سال‌های عمرشان را می‌زند؛ امروزه در میانه بی‌خانمانی و امرارمعاش روزگار سختی را سپری می‌کنند و روز را به امید دیدار فرزندان به شب می‌رسانند، بماند بعضی از آنها به لحاظ جسمی از بیماری رنج می‌برند؛ اما بی‌کسی این افراد گاهی از داستان کرونا و دیگر بیماری‌ها دردناک‌تر است.

بازنشستگان با تورم چه می‌کنند

پرده دوم؛ در گیر و دار تورم بالای ۴۰ درصد برای اینکه از دو دو تا چهار تای شرایط اقتصادی عقب نمانیم گاهی در چند شیفت مشغول به کار می‌شویم، در چنین شرایطی سالمندان و بازنشستگانی هستند که با وجود بازنشستگی باز هم مجبور به کار هستند، داستان تلخی است. اما می‌توانست تلخ‌تر از این هم باشد، با تمام تلاش مسئولان مربوطه در جهت همسانسازی حقوق بازنشستگان، تورم حاکم بر جامعه کاری کرده این افزایش حقوق به عنوان‌های مختلف مثل همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چشم نیایید. اما سوال اصلی اینجاست که چند درصد افزایش دهیم که بر تورم حاکم بر جامعه غلبه کرده و سالمندان بازنشسته قادر به زندگی نرمال باشند، بماند که هستند سالمندانی که از حقوق بازنشستگی هم محروم هستند.

کرونا عاملی بر افسردگی سالمندان

پرده سوم؛ بیماری کرونا عرصه زندگی را برای همه افراد جامعه سخت کرده است از طرفی سالمندان به دلیل کهولت سن و بیماری‌های خاص بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند به دلیل سیستم بدنی ضعیفی که دارند، به نظر می‌رسد در حق این قشر از جامعه اجحاف می‌شود، این افراد مجبور هستند بیشتر در منزل قرنطینه شوند از سوی دیگر یک بار روانی از طرف رسانه‌ها تحمل می‌کنند، در خانه ماندن طولانی و عدم ارتباط در کنار اخبار ناخوشایند ممکن است به یک افسردگی از طرف رسانه‌ها و ارگان‌های به این بخش از جامعه باشد که به آن توجه نمی‌کند.به نظر می‌رسد برخی از اوقات خانواده‌ها و اطرافیان به آنها نگاهی نداشته در شرایط کنونی که کشور درگیر بیماری کرونا است، این بی‌توجهی به بهانه شیوع کرونا بیشتر تجدید شده است.

بازنشستگان
ورزش سالمندان

حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با تبریک روز خانواده و تکریم بازنشستگان به خانه ملت می‌گوید: خانواده یک واحد اجتماعی محسوب می‌شود، جامعه  امروزی از تک تک خانواده‌ها تشکیل شده است، اگر واحد سازنده اجتماع با نشاط و انگیزه باشد ما شاهد جامعه‌ای کوشا و پوینده‌ای خواهیم بود، برعکس این موضوع هم صدق می‌کند که اگر واحد سازنده خانواده نقصان و عدم استحکام برخوردار باشد آن جامعه دچار کمبودهایی خواهد بود، برهمین اساس تکریم و توجه به تشکیل خانواده مستحکم عاملی بر پیشرفت و سلامت جامعه خواهد بود.

افراد هر میزان در تشکیل و استحکام خانواده‌های خود دقت کنند به میزان دقتی که داشته دوران بازنشستگی خود را تضمین می‌کنند

نماینده مردم اصفهان در ادامه می‌افزاید: دوران زندگی هر فردی از فصول متفاوتی همچون کودکی و نوجوانی گرفته تا جوانی و پیری تشکیل شده است دوران سالمندی و پیری همان بازنشستگی دورانی که فرد حاصل تلاش‌های چند دهه از زندگی خود را می‌بیند، اگر می‌گوییم خانواده مهمترین اصل در زندگی هر فردی است؛ بی پایه و اساس نیست چرا که آینده هر کس در خانواده رقم در می‌زند از موقعیت اجتماعی و شغل مناسب تا  مادر و پدر شدن؛ افراد هر میزان در تشکیل و استحکام خانواده‌های خود دقت کنند به میزان دقتی که داشته دوران بازنشستگی خود را تضمین می‌کنند.

میرزایی توجه به سالمندان و بازنشستگان را نتیجه آموزش نسل‌های گذشته می‌داند و تاکید می‌کند: توجه به سالمندان و بازنشستگان در هر جامعه‌ای نشات گرفته از آموزش‌های نسل‌های قبل است که نسل به نسل به آیندگان منتقل می‌گردد، آموزش تکریم و احترام بازنشستگان از خانواده‌ها باید پیوسته وار ادامه داشته باشد, این آموزش باید از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها به آیندگان منتقل می‌شد، تا جایگاه اصلی این بزرگان که گذشتگان به صورت رفتاری به ما انتقال داده شد به نسل بعد منتقل  شود.

بازنشستگان

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح می‌کند: بارها از رسانه‌های متفاوت در مورد حقوق بازنشستگان صحبت شده است که این قشر آسیب پذیر جامعه به لحاظ دریافت مستمری ماهیانه دچار مشکل هستند حتی تعدادی از سالمندان از دریافت  این مستمری ماهیانه هم محرومند باید فکری به حال معیشت این قشر آسیب پذیر جامعه داشته باشیم.

در مدیریت و کنترل بیماری کرونا انتقادها است

میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: تکریم و احترام به سالمندان و بزرگان جزو وظایف انسانی هر فردی است، امروز کرونا عاملی بر کاهش صله رحم شده و از طرفی رسانه‌ها قشر سالمند و بازنشسته را جزو گروه‌های حساس جامعه در درگیری این بیماری معرفی کرده‌اند، با تمام تلاشی که کادر پزشکی برای نابودی این ویروس کرده؛ کل جامعه قدردان کادر درمانی کشور هستیم، اما در مدیریت و کنترل بیماری کرونا انتقادها است ، کرونا ابعاد بهداشتی و درمانی دارد ما انکار کننده این ماجرا نیستم، اما ابعاد اقتصادی و فرهنگی ماجرا نباید فراموش شود، اگر تمام پروتکل‌های بهداشتی به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی ختم می‌شود باید شرایط آن محیا شود، بسیاری از بازنشستگان و سالمندان برای امرار معاش مجبور به کار کردن هستند و هیچ کمک دولتی هم دریافت نمی‌کنند بر همین اساس باید زندگی با کرونا را به لحاظ بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی علی الخصوص عاطفی در مورد صله رحم با بزرگان فامیل برنامه ریزی شود.

وزارت بهداشت و درمان در شرایط کنونی که همه آحاد جامعه درگیر بیماری کرونا هستند باید دستور العمل لازم در هر محیط را صادر کنند، تا جامعه به سمت افسردگی پیش نرود

میرزایی در ادامه خاطرنشان می‌کند: وزارت بهداشت و درمان در شرایط کنونی که همه آحاد جامعه درگیر بیماری کرونا هستند باید دستور العمل لازم در هر محیط را صادر کنند، تا جامعه به سمت افسردگی پیش نرود علی الخصوص در مورد قشر سالمند و بازنشسته جامعه که به لحاظ روحی شکننده‌تر از دیگر اقشار هستند.

بازنشستگان
تلاش دوباره برای افزایش حقوق بازنشستگان

در ادامه حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در مورد تکریم بازنشستگان می‌گوید: با تمام تلاش نهادهای مختلف برای افزایش مستمری بازنشستگان باید بپذیریم که این افزایش حقوق هنوز متناسب با تورم حاکم با جامعه نبوده است، بسیاری از بازنشستگان نیمی از حقوق خود را درجهت کرایه منزل استیجاری خود هزینه می‌کنند؛ در کنار تورم که در جامعه حاکم است نمی‌توانیم این افزایش حقوق را رضایت بخش اعلام کنیم اما تلاش می‌کنیم حقوق این عزیزان به حد نرمال اقشار دیگر جامعه برسد.

بار روانی کرونا روی سالمندان

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با شیوع کرونا قشر سالمند و بازنشستگان بیشترین آسیب را به لحاظ روحی و جسمی دیدند، گاهی خبرهایی درست و اشتباه در مورد این قشر از جامعه شنیده می‌شود مبنی بر درمان ارجحیت جوان‌ترها نسبت به سالمندان در شیوع بیماری کرونا که به نوعی بار روانی سنگینی برای سالمندان و بازنشستگان به همراه داشته، وجود چنین مواردی به لحاظ شرعی و قانونی در حوزه درمانی کشور ما وجود نداشته و جایز نیست.

پرده آخر؛ بسیاری از سالمندان در دوران طلایی بازنشستگی قرار دارند، در اوضاع نابسامان اقتصادی که کرونا بی‌رحمانه می‌تازد متاسفانه در شرایطی که دولت، صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگان کشوری با مشکل حاد کمبود بودجه روبرو است، باید تلاش کرد تا مانند بسیاری کشورهای دیگر با افزایش تعداد کارت‌های رفاهی، تخفیف‌ها، بن‌ها و کالا برگ‌های خرید، سطح رفاه مستمری‌بگیران و بازنشستگان را بالا ببریم. در حوزه درمان هم آنها باید با هدف کاهش هزینه‌های درمانی از خدمات چک آپ پزشکی مرتب و رایگان برخوردار باشند در این میان امیدواریم سالمندانی که از هیچ یک از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند مورد توجه متولیان و مسئولان  امر قرار بگیرند.