دیپلماسی ایرانی نوشت: ایران و حزب الله سطحی از بازدارندگی ایجاد کرده اند که اسرائیل در دهه ۱۹۷۰ توانایی تصور آن را نداشت. ایران میلیاردها دلار و ۳۰ سال صرف حمایت از حزب الله کرده و نتیجه یک عامل بازدارنده قدرتمند شده به این معنی که اگر اسرائیل به ایران یا برنامه هسته ای آن حمله کند، آنها هم تل آویو یا شاید حتی تاسیسات هسته ای اسرائیل را هدف خواهند گرفت.

تله‌ای که حزب‌الله و تهران برای تل‌آویو گذاشتند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیروهای نظامی اسرائیل این هفته واحدهای ویژه ارتش را به مرزهای شمالی سرزمین اشغالی اعزام کردند تا از مواضع خود در این منطقه در راستای مرزها با لبنان و سوریه اطمینان حاصل کنند. مقامات اسرائیل در گفت و گو با «اینسایدر» این شرایط را مهمترین تهدید عملیات توسط ایران و بزرگ ترین متحد آن در لبنان یعنی حزب الله، در سال های گذشته توصیف کردند. این تحرکات وضعیت غیرممکن اسرائیل در امتداد مرز با لبنان در مواجهه با 150 هزار موشکی که آن را هدف گرفته اند، آشکار می سازد. از نظر اسرائیل این تهدید غیرقابل تحمل است و می تواند به از دست رفتن زندگی و سرمایه در مقیاس گسترده بینجامد.

اسرائیل از زمان آغاز درگیری های داخلی در سوریه از حدود 8 سال پیش، حملات بیشماری علیه مواضع ایران و حزب الله در سوریه و لبنان صورت داده، اما مرزها اساسا آرام مانده بودند. حزب الله طی این مدت بیشتر درگیر کمک به متحدان خود یعنی ایران و سوریه برای شکست دادن مخالفان سوری بود. اما به گفته منابع «اینسایدر»، محافل نظامی اسرائیل نگران این مساله هستند که این آرامش نسبی چندان دوام نیاورد. یک مقام ارشد سابق اسرائیلی گفت: «ایرانی ها و حزب الله یک دام بسیار خطرناک برای ما در شمال پهن کرده اند و من نمی توانم درک کنم که چطور می توان یک راه حل نظامی برای این بحران با هزینه قابل قبول پیدا کرد.» این مقام که  خواست نامش فاش نشود، در انتقاد از رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در امور امنیتی افزود: «از نظر نظامی درک این مساله که حزب الله و ایران 150 هزار موشک به سمت اسرائیل هدف گرفته باشند، قابل قبول نیست.» این منبع با اشاره به برنامه حزب الله در سه دهه گذشته برای توسعه سایت های موشکی پنهانی و محافظت شده در جنوب و شرق لبنان اشاره کرد که حملات هوایی به آنها تقریبا غیرممکن است.

رهبری حزب الله اغلب می گوید که این موشک ها برای جلوگیری از تجاوز اسرائیل علیه لبنان استقرار یافته اند. حزب الله به آسانی می تواند ده ها یا حتی صدها موشک به سمت شهرک سازی های اسرائیلی هدف بگیرد و سامانه های بزرگ تر و پیشرفته تر آن حتی توانایی هدف گرفتن سراسر سرزمین های اشغالی را دارند.

مقام پیشین اسرائیل در ادامه گفت: «ارتش اسرائیل قادر به انجام عملیات در لبنان نیست و نمی تواند موشک ها را در فاصله زمانی کوتاه متوقف و از آسیب های شدید سیاسی و اقتصادی هر گونه حمله احتمالی جلوگیری کند. برای چنین کاری به یک حمله گسترده به لبنان نیاز است که اعزام نیرو به منابع طبیعی حزب الله به منظور تعقیب پرتابگرها و در عین حال جنگیدن با این گروه را شامل شود.» (نیروهای نظامی اسرائیل عمدتا به پناهگاه های زیرزمینی لبنان به عنوان منابع طبیعی حزب الله اشاره می کنند.) او افزود: «این امر تلفات گسترده در میدان جنگ را در پی خواهد داشت و نمی توان تصور کرد که در فاصله زمانی کوتاه تر از چندین هفته امکان متوقف کردن موشک های حزب الله وجود داشته باشد. فکر می کنم هیچ کس نتواند عملیاتی را با سرعت کافی پیش ببرد که کسی در اسرائیل آسیب نبیند.»

نیروهای اسرائیلی در سال 2006 با تحیر بسیار دریافتند که حزب الله بخش اعظم جنوب لبنان را به استحکامات سختی تبدیل کرده که از هوا قابل دیدن نیستند. یک مقام سابق اطلاعاتی نظامی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، گفت: «در سال 2006 مشخص شد که پس از عقب نشینی نیروهای نظامی اسرائیل از لبنان، حزب الله کل جنوب این کشور را سنگرسازی کرده و احمقانه است که کسی فکر کند حزب الله از آن زمان تا کنون این سنگرها را تقویت نکرده است. حزب الله توانایی نظامی خود را با دقت و با تمرکز منحصر به فرد طراحی کرده است: تا زمانی که موشک ها در سرزمین های اشغالی و در شهرک سازی های اسرائیلی فرود آیند، حزب الله برنده است. حزب الله معتقد است که می تواند بیشتر از اسرائیل درد درگیری را تحمل کند و احتمالا درست است.»

این منبع اسرائیلی استراتژی مواجهه با حزب الله را در سه بخش توصیف کرد:

•    در یک درگیری واقعی، اسرائیل به جای نیروهای حزب الله که هدف گیری آنها دشوار است، می تواند کل کشور لبنان را به عنوان یک هدف ثابت هدف بگیرد.

•    راه حل های پیشرفته مانند سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین در غزه به خوبی جواب داده اند، اما هنوز مشخص نیست که می تواند در مقابل عملیات بزرگتر و گسترده تر حزب الله دوام آورد یا نه.

•    حملات هوایی گاه به گاه در سوریه و گاه عراق با هدف از بین بردن سامانه های پیشرفته تسلیحاتی پیش از رسیدن آنها به حزب الله و به لبنان صورت گرفتند. با این حال، این حملات گاهی اوقات به کشته شدن نیروهای حزب الله انجامیدند و تهدید چرخه حملات تلافی جویانه را در پی داشتند.

آوی که در جریان اشغال جنوب لبنان در سال های 1978 تا 2000 در این منطقه کار می کرد، گفت: «این تله ای که ایرانی ها برای ما گذاشتند، جالب است و اسرائیل در 30 سال گذشته کورکورانه در این تله پا گذاشته است. به همین دلیل است که افراد جدی تر در سیستم امنیتی اسرائیل می دانند تنها مذاکرات با ایران می تواند این تهدید را از بین ببرد. ایرانی ها و حزب الله سطحی از بازدارندگی ایجاد کرده اند که اسرائیل در دهه 1970 توانایی تصور آن را نداشت. ایران میلیاردها دلار و 30 سال صرف حمایت از حزب الله کرده و نتیجه یک عامل بازدارنده قدرتمند شده به این معنی که اگر اسرائیل به ایران یا برنامه هسته ای آن حمله کند، آنها هم تل آویو یا شاید حتی تاسیسات هسته ای اسرائیل را هدف خواهند گرفت. اما هر دو طرف می دانند که درگیری در چنین سطحی شاید چندین مرتبه به عنوان تهدید مورد استفاده قرار بگیرد، اما فقط یک بار رخ می دهد و جنگی بزرگ را در پی خواهد داشت. ایران از این قابلیت با بی احتیاطی استفاده نخواهد کرد.»

منبع: بیزینس اینسایدر /