یک کارشناس مسائل خلیج فارس معتقد است تماس سوم میان وزاری خارجه ایران و امارات که 12 مرداد صورت گرفت، مهم‌تر و با اهمیت تر بوده، چرا که دو مقام درباره ثبات منطقه‌ای و ابتکار صلح هرمز تبادل نظر کرده‌اند و به نظر می‌رسد که جنگ یمن هم به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر صلح و ثبات منطقه ای مورد بررسی قرار گرفته است

آیا بزودی شاهد سفر ظریف به امارات خواهیم بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل خلیج فارس معتقد است تماس سوم میان وزاری خارجه ایران و امارات که 12 مرداد صورت گرفت، مهم‌تر و با اهمیت تر بوده، چرا که دو مقام درباره ثبات منطقه‌ای و ابتکار صلح هرمز تبادل نظر کرده‌اند و به نظر می‌رسد که جنگ یمن هم به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر صلح و ثبات منطقه ای مورد بررسی قرار گرفته است

کامران کرمی، کارشناس مسائل خلیج فارس در ارتباط با برقراری تماس تلفنی میان ظریف و وزیر امور خارجه امارات که مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای نیز قرار گرفته بود، به «انتخاب» گفت: «به نظر می رسد که تماس اخیر وزرای خارجه ایران و امارات به عنوان سومین دیدار ویدئوکنفرانسی در حال تبدیل شدن به یک رویه جدید در روابط تهران و ابوظبی پس از یک دوره تنش زایی بین دو کشور است. تماس اول عمدتا معطوف به بیماری کرونا و ارسال بسته های کمک پزشکی امارات به ایران بود. در گفت وگوی دوم موضوعات بیشتری از جمله همکاری های دوجانبه و تحولات منطقه ای مورد بحث قرار گرفت. تماس سوم که 12 مرداد صورت گرفت، مهم‌تر و با اهمیت تر بوده، چرا که دو مقام درباره ثبات منطقه ای و ابتکار صلح هرمز تبادل نظر کرده اند و به نظر می رسد که جنگ یمن هم به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر صلح و ثبات منطقه ای مورد بررسی قرار گرفته است.»

وی افزود: «از این‌رو این تماس ها ظرفیت این را دارد که تبدیل به رایزنی های جدی تر بین دو کشور شده و سفر احتمالی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به امارات را در آینده نه چندان دور به دنبال داشته باشد. بنابراین از منظر تاثیرگذاری این تماس ها بر تنش زدایی و خروج تهران و ابوظبی از حالت ایستای چند سال اخیر می توان شاهد تلطیف روابط بین دو کشور بود، اگر چه با توجه با توجه به اثرگذاری سایر متغیرها همچون جنگ یمن و انتخابات آمریکا بر روابط تهران و ابوظبی، انتظار تحول جدی و فراگیر بین دو کشور فعلا دور از ذهن است.»

تنش‌زدایی میان ایران و امارات کلید خورده است / تنش‌زدایی میان ایران و عربستان در مرحله صبر و انتظار است و میانجی‌گری‌ها بعید است به نتیجه برسد / تماس سوم وزاری خارجه یاران و امارات جدی‌تر از تماس‌های قبلی بود

این کارشناس مسائل خلیج فارس، در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون محورهای مورد گفتگوی ابوظبی و تهران در مقطع کنونی تصریح کرد: «ابوظبی در چند سال اخیر که روابط تهران و ریاض در یک تقابل فراگیر قرار گرفت، روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع نکرد و سفارت خود را در سطح کاردار فعال نگه داشت. بنابراین گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دوجانبه بین دو کشور در مقطع کنونی می تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد. همچنین رایزنی مقامات نظامی و دفاعی دو کشور در خصوص نحوه تامین امنیت دریایی و کشتی‌رانی در تنگه هرمز نیز بخش دیگری از همکاری های متصور بین دو کشور است. مورد سوم هم می تواند درخصوص جنگ یمن و چگونگی کمک به کاهش بحران و شکل گیری مذاکرات سیاسی بین طرف های درگیر باشد که البته موفقیت این فرآیند منوط به تنش زدایی فراگیرتر بین تهران و ابوظبی در ماه های آینده باشد.»

کرمی در ادامه پیرامون اظهارات اخیر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، مبنی بر پیشرفت در میانجی‌گری میان تهران و ریاض، همزمان با تماس میان وزاری خارجه ایران و امارات تاکید کرد: «با توجه به سد کردن راه گفت وگو میان تهران و ریاض از سوی عربستان و در پیش بودن انتخابات آمریکا، مقامات سعودی استراتژی صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند و بسیار بعید است که شاهد موفقیت میانجی‌گری عمران خان نخست وزیر پاکستان و دیگر تلاش ها همچون مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای شکستن بن بست کنونی میان ایران و عربستان باشیم. به نظر می رسد که سرنوشت این دور از میانجیگری ها نیز به سرنوشت اسلاف نخست وزیران پاکستان و عراق دچار شود. پیشتر نواز شریف و عادل عبدالمهدی نیز قدم در این راه گذاشته بودند که عملا با ناکامی مواجه شدند.»

وی افزود: «علت اصلی این وضعیت هم ناشی از چند متغیر اثرگذار است: متغیر اول، ملاحظات عربستان سعودی درخصوص کم و کیف موازنه قوای منطقه ای است که وضعیت کنونی را به ضرر خود ارزیابی کرده و تا زمانی که شاهد موازنه قدرت و دستیابی ریاض به یک برگ برنده منطقه ای نباشیم، تحول در روابط ایران و عربستان هم دور از ذهن خواهد بود. متغیر دوم فقدان یک طرح برای گفتگو بین دو کشور است که از قابلیت مذاکراتی و چانه زنی برخوردار باشد و متغیر سوم نقش آفرینی عربستان در راهبرد فشار حداکثری ترامپ است که تا نوامبر 2020 موعد انتخابات آمریکا تداوم خواهد داشت. از این‌رو این متغیرهای مداخله گر، خنثی کننده هرگونه تلاش های اطراف ثالث برای میانجیگری بین تهران و ریاض خواهد بود.»