العالم/ در حالی برایان هوک "رییس گروه اقدام علیه ایران" مجبور به ترک پست خود می شود که اجماع اهل نظر و رسانه از ناکامی سیاست خارجی ترامپ در برخورد با ایران حکایت می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا مانده است و در این فاصله مقامات و رسانه های امریکایی یکی پس از دیگری گاه با زبان بی زبانی و بعضا با صراحت، خود را مجبور به اعتراف درخصوص ناکامی ترامپ در مقابل ایران می بینند.

پمپئو به صراحت اعلام می کند: اگرچه سیاست فشار حداکثری امریکا به محدود شدن درآمدهای ایران انجامیده اما به هدف اصلیش نرسیده است.

"کلی کرافت" نماینده امریکا در سازمان ملل نیز ناامید از تلاش های کشورش برای حصول اجماع در شورای امنیت در خصوص مساله تحریم تسلیحاتی ایران در پاییز پیش رو گفته است "چین و روسیه احتمالا هر قطعنامه ای را که علیه ایران باشد تحریم خواهند کرد و بالاخره بریان هوک در آخرین روزهای مدیریتش به جامعه جهانی التماس می کند که: سعودی، امارات، بحرین، یمن و اسرائیل همه موافقند تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود وقتی اعراب و اسرائیل در مورد چیزی توافق دارند به نظرم مهم است جامعه جهانی به آن توجه کند.

در همین حال رسانه های آمریکایی مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست دلیل پیاده شدن هوک یا به تعبیری دقیق تر پیاده کردن او از قطار کاخ سفید را تنها و تنها عدم موفقیت او در به نتیجه رساندن پرونده ایران و مجاب یا ملزم کردن مقامات ایرانی به گفتگوی با آمریکا و کنار آمدن با کاخ سفید معرفی می کنند!

 نیویورک تایمز در تحلیل معاف کردن بریان هوک از پرونده ایران نوشته است: هوک آخرین شانس دیپلماسی، قبل از پایان دوره اول ترامپ بود.

واشنگتن پست هم تحلیل کرده است: از بریان هوک خواسته شده است تا استعفا کند تا به عنوان مقصر اصلی شکست استراتژی ترامپ علیه ایران شود.

صرف نظر از این تحلیل ها و البته علی رغم بهره مندی این تحلیل ها از بخش هایی قابل توجه از واقعیت، به نظر می رسد ترامپ با تعویض بریان هوک می کوشد تا از یک سو اخرین شانس خود را در خصوص به تسلیم کشاندن ایران در مدت باقیمانده تا انتخابات ازمایش کند و در عین حال به نسخه ای موثر در خصوص مساله تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در اکتبر پیش رو دست پیدا کند.

کنار گزاردن بریان هوک اگر چه نشانه ای دیگر از شکست سیاست خارجی ترامپ در مقابل ایران است اما روی کاراورد "الیورت ابرامز" که در واقع سمت بریان هوک را در خصوص" ونزوئلا" بر عهده داشته است حکایت از ناسنجیده بودن این انتخاب کاخ سفید دارد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند به همان میزان که ابرامز درخصوص ونزوئلا ناکام بوده است به مراتب در مساله ایران کمیتش بیشتر لنگ خواهد زد. شاید زمان آن رسیده باشد که ترامپ در استراتژی امریکا در خصوص ایران به جای تعویض افراد مسئول تجدید نظر کند. دیروز "جان بولتون و امروز بریان هوک! ایا فردا نوبت شخص ترامپ نخواهد بود؟ باید منتظر ماند و دید.