خراسان/ کنار رفتن برایان هوک از مسئولیت گروه اقدام ایران این پرسش را ایجاد کرده که کارنامه او چه بود و چه کسی به جای او آمده است؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برایان هوک هم رفت . دست از پا درازتر و به قول عطاءا... مهاجرانی ناکام و بدون دستاورد. آن هم دقیقا پس از دوره گردی ضدایرانی اخیرش در منطقه و اروپا که ظاهرا چون به شکست رسیده، خواستار ترک پست خود شده است. اما حاکمان کاخ سفید به جای تغییر راهبرد شکست خورده «فشار حداکثری» در تلاشی مذبوحانه مهره ها را عوض می کنند و هنوز امید دارند تا سیاست شکست خورده شان با عوض کردن یک ورشکسته و جانشین کردن او با یک از پیش باخته جواب دهد. حالا فردی جای برایان هوک مسئول گروه اقدام ایران را در وزارت خارجه آمریکا می گیرد که خود شکست خورده بزرگ پرونده ونزوئلاست و به نظر می رسد باید چند ماه بعد او را هم ناکام بدرقه کنیم چون ملت ایران در جنگ اراده ها تصمیمی برای تسلیم ندارد. اگر پنج شنبه گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که برایان هوک در مدت دوسالی که این وظیفه را برعهده داشته «نتایج تاریخی» به‌دست آورده اما عقب نشینی نکردن ایران در مقابل خواسته های غیر قانونی آمریکا از یک سو و همراهی نکردن کشورهای دیگر از جمله متحدان اروپایی واشنگتن با سیاست های یک جانبه آمریکا به رغم تلاش ها و دوره گردی های هوک در اروپا و منطقه از سوی دیگر بیش از همیشه بیانگر شکست او در پرونده ایران است. دراین باره روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا نوشت: از هوک خواسته شد که استعفا کند تا مسئولیت شکست راهبرد واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیفتد. این مقام ارشد پیشین که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «ایران محدودیت‌های غنی‌سازی، انباشت [اورانیوم] و توسعه سامانه‌های تأمین را شکسته است. طبق تمام داده‌های تجربی، [وضعیت] کنونی از زمان [حضور آمریکا در برجام] بدتر است و آن ها به طرز چشمگیری اقدامات بد خود را افزایش دادند. «اگر به زعم شما این استراتژی موفق بود، نمی‌دانم چرا باید نماینده خود را اخراج کنید». علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره کناره گیری برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اظهار کرد: ««برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت، شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود، چمدان هایش را ببندد.»

آبرامز کیست ؟

الیوت آبرامز که یک جنگ‌طلب بدنام و حامی جوخه‌های ترور در آمریکای لاتین است اکنون نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلاست و در حالی جانشین هوک شده که چند روز پیش در جلسه استماعی در سنای آمریکا گفت که همچنان روی برنامه براندازی «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا «سخت کار می‌کند». وی همان کسی است که در سال ۱۹۹۱ اعتراف کرد که از ارائه اطلاعات به کنگره درباره دخالتش در پرونده موسوم به «ایران-کنترا» دروغ گفته است.او همچنین یکی از افراد ضدفلسطینی است و به شدت از اسرائیل حمایت می‌کند. «باربارا لیف» سفیر سابق آمریکا در امارات گفت: دولت ترامپ در چاله عمیقی غرق شده که خود آن را ایجاد کرده است و هیچ راهی برای مذاکره با ایران ندارد. اگر واشنگتن قبل از انتخابات سوم نوامبر تماس بگیرد، تهران آن را پاسخ نخواهد داد.

لقمه بزرگ تر از دهن!

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی با اشاره به استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: تفاوتی بین جان بولتون، برایان هوک یا الیوت آبرامز نیست؛ وقتی سیاست آمریکا در قبال ایران مطرح است؛ مقامات آمریکایی لقمه بزرگ‌تر از دهان خود برداشته‌اند. برای مایک پمپئو، دونالد ترامپ و آیندگان هم به همین صورت است.