دولت به معنای سیاسی، متشکل از اجزای مختلفی است که به عنوان قوه مجریه شناخته می‌­شود. رئیس­‌جمهور باید عمود خیمه هیأت دولت باشد و اقتدار خویش را به وزراء و روسای سازمان‌های زیرمجموعه تزریق کند.

آیا اختیارات هیأت دولت در دفتر رئیس‌­جمهور ادغام شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دولت به معنای سیاسی، متشکل از اجزای مختلفی است که به عنوان قوه مجریه شناخته می‌­شود. رئیس­‌جمهور باید عمود خیمه هیأت دولت باشد و اقتدار خویش را به وزراء و روسای سازمان‌های زیرمجموعه تزریق کند تا هر وزارتخانه و سازمان بتوانند در امر خدمت­‌رسانی به مردم و پیشبرد اهداف و برنامه‌­های مدون دولت و نظام گام بردارند.

متاسفانه به دلیل برخی ساختارهای معیوب، شاهد قدرتمند شدن بخش­‌هایی در دولت هستیم که از منظر قانونی نباید دخالت مستقیم در دولت داشته باشند. مسئول دفتر رئیس­‌جمهور اگرچه از منظر قانونی تنها وظیفه‌ای که بر عهده دارد ساماندهی امور اداری دفتر رئیس­‌جمهور اعم از تنظیم برنامه­‌های رئیس­‌جمهور، برنامه ملاقات­‌ها، پیگیری کارتابل مکاتبات رئیس­‌جمهور و ساماندهی امور اداری نهاد ریاست­‌جمهوری بعنوان سرپرست نهاد باشد، اما انتصاب محمود واعظی به عنوان رئیس­‌دفتر رئیس‌­جمهور گویا باعث تجمیع قدرت هیأت دولت در دفتر وی و دفتر رئیس‌­جمهور شده است؛ همان موضوعی که پیش‌تر برخی دولتمران تلویحی درباره آن سخن گفته‌اند. 

« ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم و من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم». این نیز بخشی از سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ۲۹ مهر ۹۷ و در روز ملی صادرات درباره میزان قدرتش بود.

جهانگیری تلویحاً به دستان بسته خود در دولت دوازدهم اشاره دارد؛ او که روزگاری یار کمکی حسن روحانی در کارزار انتخاباتی ۹۶ بود، هر چه رشته بود پنبه شده بود و الان در پاستور دیگر آن معاون اول شماره یک نبود. همین مساله باعث شده بود که در یک سخنرانی جمعی اعتراض خود را به گوش روحانی برساند.

واعظی درباره اختلافش با معاون اول رئیس‌جمهوری، گفت: «هیچ اختلافی بین آقای جهانگیری و دولت و اعضای دولت وجود ندارد. ما الحمدلله در این دولت روابط صمیمی و نزدیکی داشتیم. اگر کسی در یک سایتی حرفی می‌‌زند نباید در جمع مطرح کرد و به نظر من این حرف‌ها را نباید جدی گرفت. اکنون بین آقای جهانگیری و همه اعضای دولت صمیمیت وجود دارد.»

سعید لیلاز از مشاورین اقتصادی دولت هم در این باره گفت: «قطعا به خاطر دارید که آقای جهانگیری در سال ۹۷ در یک سخنرانی به یک باره گفت که من حتی نمی‌توانم منشی خود را انتخاب کنم. این گفته آقای جهانگیری بسیار سر و صدا کرد و حرف عجیبی به نظر می‌رسید. ارتباط این جمله به انتصاب آقای رحمانی به عنوان وزیر صمت مربوط بود. آقای جهانگیری هیچ اطلاعی از این انتصاب نداشت و از رادیو و اخبار شنید که آقای رحمانی از طرف آقای روحانی برای این سمت انتخاب شده است.»

البته مطرح شدن مجدد نام واعظی به دلیل برخی رفت و آمدها در بخش‌های اقتصادی دولت است؛ عزل و نصب‌هایی که عده‌ای محور آن را رئیس دفتر ئیس‌جمهور عنوان می‌کنند و تاکید دارند که اختیارات واعظی در این سمت بالاتر از یک رئیس دفتر است.