استاد روابط بین الملل تاکید کرد که هوک بعد از سیاست برای تدریس به دانشگاه بازمی‌گردد تا به دانشجویان آمریکایی بگوید که چرا تحریم‌ها سیاستی بی‌نتیجه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان کالابرس (John Calabrese) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی است. وی همچنین پژوهشگر موسسه مطالعات خاورمیانه هم محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره تنش‌ها در شرایط کنونی پرداخته است.

جان کالابرس در مورد آینده برایان هوک پس از استعفا گفت: او احتمالاً به تدریس در دانشگاه دوک باز خواهد گشت و باید برای دانشجویان توضیح دهد که چرا تحریم‌ها تاکتیک‌های راهبردی نیست. الیوت آبرامز به عنوان جانشین وی یک تندروی حوزه سیاست خارجی با رزومه طولانی است. او طی چند ماه دو مقام به عنوان نماینده آمریکا برای ایران و ونزوئلا داشته است. به احتمال زیاد هیچ یک از سیاست‌ها با رفتن هوک تغییر زیادی نخواهد کرد.

وی همچنین گفت: حدس و گمان من درباره هوک بر اساس تخیل خالص است، من از بالکن آپارتمان طبقه دوازدهم خود می‌نویسم، هوک قبلاً در  دانشگاه دوک حضور داشته شاید او کناره‌گیری کرده تا بتواند برنامه درسی خود را تدوین کند و برای شروع کلاس‌ها آماده شود. او به دلیل اینکه  می‌دانست احتمالاً در چند ماه آینده هیچ تغییری در سیاست ایران یا روابط آمریکا و ایران صورت نخواهد گرفت و ممکن است ترامپ انتخابات را از دست بدهد؛ از این سمت خارج شد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی افزود: آبرامز هم فردی سخت‌گیر و تندرو است. همیشه هم اینطور بوده. دشوار است که تصور کنیم او برای «نرم کردن» موضع ایالات متحده منصوب شده است. بنابراین، من تغییری در سیاست - یا نگرش - آمریکا پیش‌بینی نمی‌کنم ، مگر اینکه با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر، ترامپ و دستیارانش چنان ناامید شوند که با این امید که بتوانند چشم‌انداز انتخاباتی خود را بهبود ببخشند، به توافق برسند.

وی در مورد احتمال پیروزی بایدن در انتخابات گفت: شاید این یک خیال باشد ، اما پیروزی بایدن در ماه نوامبر تقریباً بلافاصله با تجدید دیپلماسی ایالات متحده دنبال خواهد شد. از جمله موارد دیگر، این اقدام احتمالاً مستلزم ابتکار عمل برای بازگشت به مذاکرات با ایران، بدون پیش شرط است. من تصور می‌کنم یکی از اهداف بایدن این است که ایران را ترغیب کند تا تحت برجام به تعهدات کامل برگردد.

کالابرس هم چنین در توصیه‌ای خطاب به بایدن گفت:  به نظر من،تصمیم بسیار خردمندانه برای بایدن این است که اعضای «تیم قدیمی» ، از جمله جان کری و وندی شرمن را دوباره در مذاکره با ایران به کار بگیرد.