رئیس دیوان عالی کشور گفت: دستگاه قضایی از کوچکترین خطا نظیر امضا نکردن ذیل صورتجلسه تا خطاهای بالاتر را برخورد می کند چراکه این موضوع برای دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است.

قاضی صادر کننده رأی اشتباه صلاحیت قضاوت ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور گفت: قاضی صادرکننده رای اشتباه، صلاحیت قضاوت ندارد بنابراین از او سلب صلاحیت می‌شود.

وی که در آیین رونمایی سامانه ارزشیابی آرای بدوی "ساآب" در همدان سخن می گفت، خاطرنشان کرد: در جلسه ای با حضور مسؤولان قضایی سوال کردم که تاکنون قضات زیادی سلب صلاحیت شده‌اند اما تاکنون چند نفر به علت رأی اشتباه سلب صلاحیت شده است؟

رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: تداوم این رویه موجب می شود قاضی نسبت به مطالعه قانون و دقت در اجرای آن تلاش کرده در صورت محقق شدن اتقان آرا در قوه قضائیه، دیگر نیازی به شعبه تجدید نظر و اضافه کردن دیگر شعب قضایی نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی با بیان این سوال که علت افزایش پرونده ها چیست، گفت: وقتی رای قطعی و متقن صادر شود چه نیازی است که فرجام خواهی و پرونده برای بررسی مجدد به شعب مختلف و دیوان عالی کشور ارسال شود.

وی ادامه داد: بنابراین اتقان آرا یعنی رای محکم و مستدل و به حق باشد و همه ما از نظر شرعی وظیفه داریم شرع و حکم خدا را اجرا کرده و تمرد در این زمینه به معنای این است که قاضی صلاحیت قضاوت ندارد.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: این مجموعه درصدد ارزیابی و شناسایی قضات توانمند، صاحب صلاحیت و مدیریت با هدف ارتقای جایگاه آنها و سلب صلاحیت قضاتی که رای اشتباه می دهند است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با بیان اینکه تقریب آرا بسیار با اهمیت است توضیح داد: چرا یک فرد به خاطر جرمی یک سال و در پرونده مشابه دیگری محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم می شود؟ مگر صدور حکم سلیقه ای و بر اساس میل فرد است.

وی اضافه کرد: صدور رای به علت حب و بقض یا به سفارش و نفوذ فردی دیگر به پرونده به منظور گوشمالی دادن مجرم پذیرفتنی نیست و در این صورت قاضی از صلاحیت قضاوت ساقط می شود.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: اگر در بدنه دستگاه قضایی افرادی درصدد پیمودن مسیر انحراف از حق و عدل باشند باید آنها را متوقف و با آنها به صورت جدی برخورد کرد چراکه ما کوچکترین خطا را در قوه قضاییه قابل اغماض نمی دانیم.

مرتضوی مقدم افزود: قاضی متخلف از سوی دستگاه قضایی سلب صلاحیت می شود اما اگر خطایی رخ دهد بستگی به نوع تقصیر در مورد وی در دادگاه عالی انتظامی قضات تصمیم گیری و برخورد می شود.

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی از کوچکترین خطا نظیر امضا نکردن ذیل صورتجلسه تا خطاهای بالاتر را برخورد می کند چراکه این موضوع برای دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است.