نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در حالیکه قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت به رای گذاشته شده است، بر حفظ برجام تاکید کرد.

تاکید چندباره فرانسه بر حفظ برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیکلاس دی ریوایر روز جمعه در یادداشت توئیتری خود نوشت: در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ از طرف فرانسه در مذاکرات برجام حضور داشتم. اجرای برجام بهتر از حد انتظار انجام شده است.

وی ادامه داد از بین بردن تنها چارچوب موجود برای مهار آنچه که او جاه طلبی‌های هسته‌ای نامید، فقط به ایران مجوز گسترش (سلاح اتمی) می‌دهد.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ساعاتی پیش از آغاز رای‌گیری قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران هم بر حفظ برجام تاکید کرده بود.

دی ریوایر افزوده بود: برجام در نگهداری رژیم منع گسترش سلاح اتمی و اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح اتمی پیش نمی‌رود، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

وی که از ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان هیچ صحبتی نمی‌کند،ادامه داد: سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) بر تعهد خود در حفظ برجام می‌مانند و برای آوردن ایران به اجرای کامل این توافق تبادل نظر می‌کنند.لازمه این کار تعامل سازنده با همه طرف‌ها است.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، اکنون بر آن شده‌اند تا آخرین دستاورد ایران در این توافق بین‌المللی را تخریب کنند که به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قرار است در ۲۷ مهرماه امسال، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پایان یابد.

پیش بینی می‌شود، قطعنامه یکجانبه آمریکا در شورای امنیت آرای لازم را به دست نیاورد و نیازی به وتوی چین و روسیه که به صراحت با آن مخالفت کرده‌اند، نداشته باشد.

رای‌گیری ساعت ۱۷.۳۰ به وقت محلی پایان می‌یابد و رئیس دوره‌ای شورا در یک نشست مجازی نتایج آن را اعلام خواهد کرد.