استاد روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد شکست ترامپ در شورای امنیت را قابل پیش‌بینی دانست و گفت: تنها با تغییر ترامپ شاهد تغییر در سیاست آمریکا خواهیم بود.

بایدن به برجام بازمی‌گردد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح تحقیق و پژوهش کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخت.

استعفای هوک باعث تغییر سیاست ترامپ نمی‌شود

ریچارد کاپلان در ابتدا با اشره به اسعفای برایان هوک و جایگزینی آبرامز گفت: مشخص نیست که چرا هوک استعفا داد. من به دنبال استعفای هوک انتظار تغییر در سیاست آمریکا در قبال ایران را ندارم. زیرا جایگزین وی الیوت آبرامز شد که نماینده استمرار سیاست فشار و سختگیری ترامپ در مورد ایران است، بنابراین چیزی در این میان تغییر نمی‌کند.

تنها با تغییر ترامپ شاهد تغییر در سیاست آمریکا خواهیم بود 

وی در ادامه اظهار کرد: سیاست آمریکا در قبال ایران بعید است که در دوران ترامپ تغییر کند. با این حال، اگر ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را در ماه نوامبر از دست بدهد و بایدن جانشین او شود، به احتمال زیاد شاهد تغییر در سیاست آمریکا خواهیم بود. آن چه نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کند این است که ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را از دست می‌دهد و کاخ سفید را ترک می‌کند.

شکست تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی قابل پیش‌بینی بود

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد در ادامه در مورد شکست ترامپ در شورای امنیت گفت: ایالات متحده به دنبال گسترش تحریم تسلیحاتی توسط شورای امنیت سازمان ملل بود، شکست ترامپ در این خصوص از قبل قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه معلوم بود روسیه و چین این پیشنهاد را رد می‌کنند و این اتفاق هم رخ داد.

بایدن به برجام بازمی‌گردد

ریچارد کاپلان در مورد سرنوشت برجام گفت: دشوار است که بگوییم سرنوشت برجام چیست. اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شود، احتمال اینکه ایالات متحده مجدداً در دوران بایدن به آن بازگردد، بسیار وجود دارد. پس باید منتظر نتیجه انتخابات بمانیم. 

احتمال اصلاح روابط میان ایران و آمریکا وجود دارد

وی هم چنین در مورد خصومت میان ایران و آمریکا گفت: دهه‌ها خصومت و بی‌اعتمادی و همچنین منافع متضاد، ایران و آمریکا را از هم جدا می‌کند و امکان بهبود روابط را کمی دشوار می‌کند. اما با توجه به شرایط و انتخابات، احتمال تغییرات مثبت در روابط زیاد خواهد بود.