در آبان سال گذشته، بی تدبیری در بخش هایی از دولتِ اصلاح طلبان در کنار برنامه ریزی گسترده دشمن در پشتیبانی از اغتشاشات خیابانی، منجر به قربانی شدن تعدادی از هموطنانمان شد. حالا جریان اصلاح طلب به عنوان بانی وضع موجود و متهم اصلی اتفاقات آبان ۹۸، ژست شاکی و منتقد به خود گرفته است!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «معماهای آبان» نوشت: «بامداد بیست و چهارم آبان‌ماه بود، اوضاع اقتصادی مثل امروز نبود ولی سامانی هم نداشت و مردم بودند و گرانی روزمره مایحتاج ضروری خود. در چنین شرایطی هیچ ‌کس انتظار تحمیل گرانی بیشتر آن هم در شرایط اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان را نداشت ولی شورای عالی هماهنگی اقتصادی با امضای حسن روحانی، سید ابراهیم رییسی و علی لاریجانی به عنوان روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه طی مصوبه‌ای که پس از تایید رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی قابلیت اجرا داشت، اقدام به افزایش سه برابری قیمت بنزین کرد و هر لیتر بنزین از هزار تومان به ۳ هزار تومان افزایش یافت و این شد جرقه‌ای بر انبار باروت خشم عمومی و نارضایتی‌های عمومی».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ با هزار و یک شیوه، از تشدید نوع برخوردها با معترضان گرفته تا قطعی کامل و چندین روزه اینترنت در سراسر ایران فروکش کرد ولی هنوز پرسش‌ها و ابهامات بسیاری درباره نوع اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی که از قرار معلوم زیر نظر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در قامت وزیر کشور و مسوول شورای امنیت کشور عمل می‌کردند، پابرجاست».

 

طیف اصلاح طلب با مطرح کردن موضوع اغتشاشات آبان ۹۸ در پی آن است که در اقدامی مسبوق به سابقه خود را در جایگاه شاکی و منتقد نشانده و صورت مسئله را پاک کند.

اتفاقا جریان اصلاح طلب در غائله آبان ۹۸ در جایگاه متهم است، نه شاکی. دولتِ اصلاح طلبان در آبان سال گذشته، یک اقدام لازم و ضروری- اصلاح قیمت بنزین- را به بدترین نحو ممکن اجرا کرد.

دولت در آن مقطع برای اقناع افکار عمومی هیچ اقدامی انجام نداد. لازم بود دولت دلایل ضرورت اجرای این طرح را برای مردم بیان می کرد و نسبت به اقناع اذهان عمومی تلاش وافی می نمود؛ این در حالی است که تا دو روز قبل از شروع طرح، مسئولان دولت از جمله سخنگوی دولت و وزیر نفت هرگونه افزایش قیمت بنزین را رد کرده و همه اخبار پیرامون این مسئله را گمانه زنی دانستند!

علاوه بر این، چون اعتماد عمومی نسبت به طرح های دولت مخدوش شده بود، لازم بود دولت قبل از افزایش قیمت بنزین، نسبت به اعتماد سازی مردم اقدام می کرد، به عنوان مثال، کل مبلغ یارانه معیشتی هر خانوار را قبل از اجرای طرح خود به حساب خانوارها واریز می کرد، ولی حق برداشت نمی داد تا افکار عمومی از جبران شدن گرانی اخیر، مطمئن شوند.  

همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد، رقم بالایی محسوب می شود و ای کاش مسئولان دولت این افزایش نرخ را طی چند مرحله و به تدریج اجرا می کردند تا فشار ناشی از افزایش قیمت، یکباره شوک سنگینی به مردم وارد نمی کرد.

در آبان سال گذشته، بی تدبیری در بخش هایی از دولتِ اصلاح طلبان در کنار برنامه ریزی گسترده دشمن در پشتیبانی از اغتشاشات خیابانی، منجر به قربانی شدن تعدادی از هموطنانمان شد. حالا جریان اصلاح طلب به عنوان بانی وضع موجود و متهم اصلی اتفاقات آبان ۹۸، ژست شاکی و منتقد به خود گرفته است!