نتیجه نهایی بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی فردا به صورت رسمی اعلام می‌شود

فردا منتظر نتیجه بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی باشید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نتیجه نهایی و جزئیات بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور که توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی مشخص شده است، ظرف یک یا دو روز آینده توسط رئیس این سازمان اعلام رسمی می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از پایان بررسی‌ها و بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی، مقرر است روز آینده دوم شهریور رئیس سازمان هواپیمایی جزئیات بازخوانی اطلاعات نوار پارامترهای موتور و مکالمات کابین و خلبان و ابعاد وقوع این حادثه را اعلام کند.
اعلام رسمی نتیجه بازخوانی محتویات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی روز آینده در محل سازمان هواپیمایی توسط رئیس این سازمان انجام می‌شود.
بنابراین گزارش پس از وقوع این حادثه، جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی به همراه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی و نماینده‌های کشورهای ذی‌مدخل در این حادثه، به فرانسه منتقل شد تا در ‌لابراتواری در کشور فرانسه بازخوانی شود.

روز 21 تیرماه 99 بود که گزارش پیشرفت تحقیقات بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی، توسط سازمان هواپیمایی کشوری‌ منتشر شد.

در بخشی از این گزارش آمده بود:‌ در ساعت 6:13:56 کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سمت 250 درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد که درحال طی کردن مسیر 56 درجه بود. در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت 143 درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود، هواپیما در حال طی کردن مسیر 309 درجه بود، کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ساعت 6:14:21 بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد. این هدف همان هواپیمای اوکراینی بوده که از سمت فرودگاه امام(ره) در حال نزدیک شدن به سامانه بوده است ولی توسط سامانه به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غرب در حال نزدیک شدن به تهران بود، شناسایی می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده است. در این مرحله یک حلقه دیگر زنجیره رویداد شکل می‌گیرد. کاربر سامانه دفاع هوایی به تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل مشاهده می‌پذیرد و این هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان یک هدف متخاصم شناسایی می‌کند، هر چند بدون آگاهی از این که سمت قابل مشاهده دارای خطایی 107 درجه است احتمال شناسایی این هدف به عنوان هدف متخاصم بسیار بالا می‌رود، با این وجود اگر در این مرحله کاربر سامانه دفاع هوایی هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک هواپیمای تجاری تشخیص می‌داد، شلیک موشک منتفی می‌شد، این شناسایی اشتباه نیز زنجیره دیگری از رویداد است.

پس از آن ساعت 17:54 روز 30 تیرماه بود که سازمان هواپیمایی کشوری ‌از بازخوانی بخش موسوم به CVR (ضبط مکالمات کابین خلبان) بوئینگ اوکراینی خبر داد و اعلام کرد: بر اساس اعلام تیم فنی اعزامی سازمان هواپیمایی کشوری به فرانسه جهت بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی بخش موسوم به CVR (ضبط مکالمات کابین خلبان) بازخوانی شد و بررسی جعبه سیاه دوم حاوی داده های پروازی موسوم به FDR در دستور کار بعدی لابراتوار قرار گرفت.

همچنین در ساعت 21:51 روز 30 تیرماه سازمان هواپیمایی از بازخوانی بخش موسوم به FDR (ضبط داده‌های پروازی) بوئینگ اوکراینی خبر داد و اعلام کرد: ‌بر اساس اعلام تیم فنی اعزامی سازمان هواپیمایی کشوری به فرانسه جهت بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی بخش موسوم به FDR (ضبط داده‌های پروازی) بازیابی شده و در اختیار مسئول بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت؛ اطلاعات هر دو جعبه سیاه بازیابی شده و برای تحلیل در اختیار گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد، همچنین تحلیل مقدماتی این داده‌ها در لابراتوار BEA فرانسه آغاز خواهد شد.

بنابراین گزارش پس از آن، روز 19 مرداد امسال بود که وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان هواپیمایی درباره بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی گفت‌:‌ اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره بازخوانی جعبه‌‌های سیاه بوئینگ صادر شده است؛ آنچه که از نوار پارامترهای موتور و نوار مکالمات خلبان دانلود کرده‌اند تطبیق داده شده است و سازمان هواپیمایی بیانیه نهایی را صادر می‌کند.

به گزارش فارس‌ صبح روز چهارشنبه 18 دی‌ماه 98، یک فروند هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت VR-PSR که با شماره پرواز 752 در ساعت 6:12 ‌از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران دچار حادثه شد و سقوط کرد.

هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بود‌ که همه سرنشینان آن جان باختند؛ اغلب مسافران این پرواز (حدود 140 نفر) ایرانی بودند.‌