یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «آمریکا به دلیل خارج شدن از برجام نمی‌تواند مدعی فعال کردن مکانیزم ماشه باشد»، گفت: در حال حاضر دست آمریکا خالی و دست ایران پر است، آمریکا نمی‌تواند با دست خالی مقابل ایران حرکت کند.

واکنش رسمی ایران به نامه آمریکا درمورد فعال سازی مکانیزم ماشه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فداحسین مالکی در واکنش به نامه آمریکا به شورای امنیت برای فعال کردن مکانیزم ماشه اظهار کرد: براساس مواد برجام آمریکا نمی‌تواند پیشنهاد فعال کردن مکانیزم ماشه را بدهد چون یک طرفه از برجام خارج شده است در این شرایط دست آمریکا خالی است و دست ایران پر است. آمریکا با دست خالی نمی‌تواند در مقابل ایران حرکت کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی روسیه خواستار تشکیل جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل شده و آمریکا با آن مخالفت کرده است. دونالد ترامپ با این ندانم‌کاری‌ها آن هم تنها به خاطر برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه خودش موج درست کرده است به طوری که اکنون روسیه مقابل آمریکا آمده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر از ۱۵ عضو دائم شورای امنیت ۱۳ نفر تلویحا مخالفت کردند یعنی اروپایی‌ها هم مخالف آمریکا شده‌اند. دیگر زمان یکه تازی در دنیا گذشته است و کشوری نمی‌تواند سرکشی کند.

مالکی با بیان این‌که «آمریکا درحال منزوی شدن است»، اظهار کرد: با توجه به شکست آمریکا در ارائه‌ی پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در هفته گذشته در شورای امنیت و بعد از آن تلاش‌های نافرجام برای فعال کردن غیرقانونی مکانیزم ماشه به نظر می‌رسد آمریکا بیشتر از قبل در حال منزوی شدن است.

وی در جمع بندی گفت: آمریکا بعد از طرح پیشنهاد فعال کردن مکانیزم ماشه با مخالفت روس‌ها مواجه شد و از آن طرف هم کشورهای عضو دائم شورای امنیت تلویحا مخالفت کردند که اینها نشان‌دهنده شکست آمریکا است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره‌ی اقدام ایران اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی باید با استفاده از ابزارهای نهفته در برجام از حقوق جمهوری اسلامی ایران دفاع کند ما باید به کمک دستگاه دیپلماسی بیاییم. اروپایی‌ها هم چاره‌ای جز حمایت از ایران ندارند.